تصویر جدید از یک شاهکار در فضا منتشر شد

71

به گزارش ثریا دومین تصویر جیمز وب از سحابی حلقه جنوبی یا سحابی “هشت انفجار” که در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و یک ستاره در حال مرگ را احاطه کرده است، با وضوحی شگفت انگیز منتشر شده است.

نماهای سحابی حلقه جنوبی و جفت ستاره‌های آن با ابزارهای “جیمز وب” موسوم به NIRCam و MIRI شکار شده است. در این تصویر، این ستاره‌ی کم‌نور و در حال مرگ، گاز و غباری را که “جیمز وب” با جزئیات بی‌سابقه‌ای ثبت کرده است، بیرون می‌دهد.

ستارگان و لایه‌های نوری آنها توجه بیشتری را در تصویری که ابزار NIRCam ثبت کرده است، به خود جلب می‌کنند، در حالی که در تصویر MIRI، “جیمز وب” برای اولین بار نشان می‌دهد که این ستاره‌ی در حال مرگ، پوشیده در گرد و غبار است. این لایه‌های ظریف و گازی طی هزاران سال در فضای اطراف پراکنده خواهند شد.

سحابی حلقه جنوبی یک سحابی سیاره‌ای است، اما برخلاف کلمه‌ی “سیاره” که در نامش است، سیاره‌ای نیست، بلکه آنها پوسته‌های غبار و گازی هستند که توسط ستارگان خورشیدمانند در حال مرگ پراکنده می‌شوند.

 

جزئیات جدیدی که “جیمز وب” با تصاویر خود فاش می‌کند، درک ما را از چگونگی تکامل ستارگان و تأثیرگذاری بر محیط آنها تغییر خواهد داد.

ستاره کم نور در مرکز این صحنه هزاران سال است که حلقه‌هایی از گاز و غبار را به همه جهات پرتاب می‌کند و و تلسکوپ فضایی “جیمز وب” برای اولین بار نشان داد که این ستاره در پوششی از غبار پوشیده شده است.

دو دوربین تعبیه شده روی “جیمز وب”، جدیدترین تصویر از این سحابی سیاره‌ای را ثبت کرده‌اند که با نام “NGC ۳۱۳۲” فهرست‌بندی شده و به ‌طور غیررسمی به “سحابی حلقه جنوبی” معروف شده است. این سحابی تقریباً ۲۵۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد.

پنج‌قلوی استفان (Stephan’s Quintet)

سومین تصویر مربوط به پنج قلوی استفان است. این مجموعه کهکشانی فشرده، در صورت فلکی اسب‌ بالدار واقع شده و متشکل از پنج کهکشان است که چهار مورد از آن‌ها به هم نزدیک هستند و انتظار می‌رود با یکدیگر ادغام شوند.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.