۵ نشانه‌ مهم که بیانگر قند خون پایین است

43

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هندوستان تایمز، کارشناسان تاکید می‌کنند، کنترل سطح قند خون برای افراد مبتلا به دیابت برای جلوگیری از عوارض جدی که برای سلامتی دارد مهم است. در حالی که سطوح بالای قند خون مداوم (هیپرگلیسمی) می‌تواند بر قلب، اعصاب، کلیه شما در یک دوره زمانی تاثیر بگذارد، سطوح پایین گلوکز (هیپوگلیسمی) از سوی دیگر می‌تواند باعث گیجی، سرگیجه و حتی کما یا مرگ شود.

وقتی سطح قند خون پایین باشد، هیپوگلیسمی نیاز به درمان فوری دارد. برای بسیاری از افراد، قند خون ناشتا ۷۰ میلی‌گرم در هر دسی‌لیتر (میلی‌گرم در لیتر)، یا ۳.۹ میلی‌لیتر در لیتر (میلی‌مول در لیتر) یا پایین‌تر، باید هشداری برای هیپوگلیسمی در نظر گرفته شود.

اگر سطح گلوکز خون شما خیلی پایین بیاید، علائمی از گرسنگی شدید، احساس اضطراب، تغییرات خلقی، مشکل در تمرکز و کلافگی بروز می‌کند و لازم است در این شرایط بلافاصله از طریق یک منبع قند ساده مانند قرص گلوکز، آب نبات سفت یا آب میوه میزان قند را به تعادل برسانید.

گلوکز، منبع اصلی انرژی بدن، با کمک انسولین (هورمونی که توسط لوزالمعده ترشح می‌شود) وارد سلول‌های بیشتر بافت‌ها می‌شود. انسولین باعث می‌شود گلوکز وارد سلول‌ها شود و سوخت مورد نیاز سلول‌ها را تأمین کند و گلوکز اضافی در کبد و ماهیچه‌ها به صورت گلیکوژن ذخیره می‌شود.

۵ نشانه‌ مهم که بیانگر قند خون پایین است

به گفته کارشناسان، قرارگیری در این موقعیت حتی برای دقایقی کوتاه می‌تواند منجر به سردرد، سرگیجه، تشنج و حتی کما شود؛ نکاتی که در زیر گفته شده به افراد در معرض خطر کمک می‌کند تا در خود را از پیامدهای جدی کاهش قند خون در امان نگه دارند:

۱. گرسنگی شدید

اگر به طور ناگهانی، احساس کردید که به شدت گرسنه هستید بدنتان نشان می‌دهد که در حال تجربه افت قند خون است. توصیه می‌شود بین ۱۵ تا ۲۰ گرم کربوهیدرات با هر میان وعده و بین ۴۰ تا ۶۵ گرم در هر وعده غذایی مصرف کنید.

۲. احساس اضطراب

وقتی سطح گلوکز خیلی پایین می‌آید، بدن شما هورمون‌های اپی نفرین (که آدرنالین نیز نامیده می‌شود) و کورتیزول ترشح می‌کند که به کبد سیگنال می‌دهد تا قند بیشتری را در خون آزاد کند. این می‌تواند منجر به اضطراب و علائم مرتبط با آن شود.

۳. بی‌ثباتی عاطفی

نوسانات خلقی که برای رفتار عادی شما معمول نیستند، از جمله علائم عصبی هیپوگلیسمی هستند و می‌توانند شامل تحریک پذیری، لجبازی و احساس افسردگی باشند.

۴. مشکل در تمرکز

مغز برای انرژی به قند خون متکی است، بنابراین اگر گلوکز افت کند، ممکن است مغز شما به درستی کار نکند. این موضوع می‌تواند تمرکز روی یک چیز در یک زمان را دشوار کند.

۵. گفتار نامفهوم و ناشیانه

گفتار نامفهوم یک علامت شایع مرتبط با سطح قند خون است که به زیر ۴۰ میلی‌گرم در دسی لیتر می‌رسد.

کارشناسان بهداشتی تاکید می‌کنند، برای درمان سریع افت قند خون حتماً همیشه یک کربوهیدرات سریع اثر با خود داشته باشید، مانند آب میوه یا قرص گلوکز، تا بتوانید از افت قند خون به سطوح خطرناک جلوگیری کنید و در صورت تکرار هیپوگلیسمی، خوردن وعده‌های غذایی کم حجم مکرر در طول روز یک اقدام برای جلوگیری از افت قند خون است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.