نمونه‌های ابرخازن الکتروشیمیایی ساخته شد

73

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جهاد دانشگاهی، دکتر نورعلی محمدی، مدیر گروه پژوهشی شیمی معدنی و عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی درباره اتمام پروژه «ساخت ابرخازن الکتروشیمیایی بر پایه ترکیبات نانو متخلخل کربنی» در پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی گفت: این پروژه بومی‌سازی دانش فنی ساخت نمونه‌های ابر خازن الکتروشیمیایی با ظرفیت‌های ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ و ۲۰۰ فاراد مطابق با استانداردهای موجود و با کیفیت معادل نمونه‌های شرکت‌های معتبر خارجی مانند ماکسول بوده است.

وی با بیان این‌که با اجرای موفقیت‌آمیز این طرح، جهاد دانشگاهی به‌عنوان یکی از پیشگامان در تولید علم و فناوری این عرصه مطرح خواهد شد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر با افزایش تقاضای انرژی، توسعه فناوری‌های کارآمد، پاک و تجدیدپذیر برای ذخیره‌سازی و تبدیل انرژی یکی از اولویت‌های مهم جوامع جهانی به شمار می‌رود.

محمدی افزود: ابرخازن‌های الکتروشیمیایی از جمله تجهیزات برقی پرکاربرد و با تکنولوژی بالا هستند که با داشتن ویژگی‌هایی مانند دانسیته توان بالا، دانسیته انرژی مناسب، قابلیت شارژ بسیار سریع، طول عمر بسیار بالا و قابلیت استفاده در محدوده دمایی گسترده، یکی از منابع بسیار مهم ذخیره انرژی محسوب می‌شوند و در خودروهای برقی و هیبریدی و تجهیزاتی مانند منبع تغذیه اضطراری (UPS)، شبکه‌های برق‌رسانی، توربین‌های بادی، رادارها و مهمات نظامی، تجهیزات ارتباط رادیویی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی گردش مالی فروش سالیانه ابرخازن‌های الکتروشیمیایی در جهان را حدود ۳ میلیارد دلار با نرخ رشد قابل توجه ۲۸ درصد دانست و خاطرنشان کرد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۴۵ درصد بازار مصرف ابرخازن الکتروشیمیایی مربوط به ساخت خودروهای هیبریدی و برقی بوده و اتوبوس‌های برقی، توربین‌های بادی و تجهیزات UPS به ترتیب حدود ۲۰ ، ۱۰ و ۵ درصد بازار مربوطه را شامل می‌شود.

محمدی نقش ابرخازن در دنیای صنعتی سال‌های پیش رو را حیاتی دانست و از سرمایه‌گذاری بسیار شرکت‌های پیشرو در کشورهای پیشرفته برای تولید و بهبود کیفیت ابرخازن خبر داد.

وی با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای در کشور برای ساخت خودروهای برقی و صنایع پیشرفته، بازار مصرف ابرخازن در ایران را خوب پیش‌بینی کرد و گفت: جهاد دانشگاهی آمادگی جلب سرمایه برای احداث خط تولید ابرخازن را دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.