پیش‌ بینی بورس فردا ۴ آبان ۱۴۰۱

39

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.
بورس امروز به روند نزولی خود ادامه داد و اندک تقاضای ایجاد شده در ابتدای معاملات نتوانست بر شدت عرضه‌ این روزها غلبه کند تا برای سومین روز متوالی شاهد ریزش دسته جمعی سهام باشیم و بیش از ۸۰ درصد نمادها در محدوده سرخ‌رنگ به کار خود پایان دهند. شاخص کل بورس طی روز جاری با کاهش ۰.۸۴ درصدی همراه شد و به محدوده ۱.۲۶۷ نزول کرد و شاخص هم‌وزن نیز با ثبت عملکردی ضعیف‌تر، ۰.۹۶ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. ارزش معاملات نیز با ثبت عدد ۲۲۹۶ میلیارد تومانی بازهم از یک روز رکودی دیگر خبر داد و خروج پول با شدت بیشتری نسبت به روزهای گذشته، خروج ۴۱۵ میلیارد تومانی پول کدهای حقیقی را مخابره کرد.

در روزهایی که همه آمارهای اقتصادی جهت فلش تورمی خود را به سمت بالا نشان می‌دهند، بورس تهران در نقاط ارزنده خود از منظر تکنیکالی و بنیادی، دست از روند کاهشی خود برنمی‌دارد. بسیاری از کارشناسان عدم اقدام جدی دولت در جهت کمک به بهبود بازار سرمایه را عامل اصلی شرایط کنونی بورس می‌دانند و برخی نیز نبود چشم‌انداز روشن از وضعیت اقتصادی و سیاسی را در صدر لیست متهمین ریزش بورس قرار می‌دهند. با این حال شرایط فعلا نوید برگشت قابل توجهی را برای بورس تهران ندارند و در ادامه با بررسی عوامل تاثیرگذار بر روند روزانه به پیش‌بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

واقع‌بینی بورس از چشم‌انداز اقتصاد

رکود این روزهای بورس تهران حاصل دلایل بسیار مختلفی است که طی دو سال گذشته هرکدام به نوعی در جهت از بین رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس تهران تاثیرگذار بوده‌اند و همچنان نیز بر طبل این موضوع می‌کوبند. یکی از مهم‌ترین این موضوعات که بازار سرمایه به آن توجه ویژه‌ای داشت، موضوع مذاکرات هسته‌ای و احتمال احیای برجام بود که اکنون باتوجه به شرایط موجود و خبرها و سخنانی که از طرفین به گوش می‌رسد، به تکیه‌گاهی متزلزل تبدیل شده و چشم‌انداز سیاسی و اقتصادی کشور را با چالشی جدی مواجه کرده است تا بورس تهران نیز به عنوان نمایی از این دو موضوع، در ناامیدی و رکود به سر ببرد. مباحث دیگر را نیز باید به مسائلی همچون بازارهای جهانی و شرایطی که در آنجا حاکم است، وضعیت مبهم بودجه سال ۱۴۰۲، تعدیل چشم‌انداز سودآوری بسیاری از شرکت‌های بزرگ، مشکلات داخلی بازار سرمایه همچون کمبود نقدینگی شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ، مسائل و چالش‌های بازارگردانی و معاملات الگوریتمی و… اشاره کرد.

عدم توانایی دولت جدید در کنترل تورم و ثبت عدد ۳ درصدی برای شاخص قیمت مصرف‌کننده در مهرماه به طور واضحی نشان می‌دهد که با توجه به نبود چشم‌انداز مثبت از آینده اقتصادی، انتظارات تورمی درحال افزایش است و روند کنونی می‌تواند شرایط اقتصادی کشور را با مشکلات بیشتری مواجه کند. از سمت دیگر افزایش مداوم نقدینگی در کشور با ثبت عدد بیش از ۵۴۰۱ هزار میلیارد تومان در اولین ماه پاییز نیز نشان می‌دهد که دولت همچنان به دخالت خود در بازار پول ادامه می‌دهد و این موضوع با افزایش نرخ بدون ریسک بانک‌ها و حتی اوراق خزانه (اخزا) به بالای ۲۳ درصد طی روزهای اخیر نیز قابل مشاهده است. بنابراین جای تعجب نیست بورس تهران که آینه‌ای از آینده اقتصاد کشور قلمداد می‌شود، به شرایط کنونی دچار شود.

روندها نشانی از امید ندارند

نگاهی به روندهای تکنیکالی و روزانه شاخص‌ها به خوبی نشان می‌دهد که طی معاملات امروز نشانی از تقاضا و برگشت معاملات وجود نداشته است. همانطور که در روند روزانه شاخص کل بورس دیده می‌شود، به جز دقایق ابتدایی که اندک تقاضایی توانست معاملات را حفظ کند، عرضه‌ها تا لحظه آخر اجازه برگشت به نماگر اصلی بازار را ندادند. روند تعداد صف‌های خرید و فروش نیز به طور واضحی خبر از برتری فروشندگان تا انتهای معاملات می‌دهند درحالیکه صف‌های خرید با روند بسیار ملایم و کم‌نوسانی به کار خود ادامه دادند.

پیش‌ بینی بورس فردا ۴ آبان ۱۴۰۱
 تغییر شاخص هم وزن بورس
تغییر شاخص
 تغییرات تعداد صفهای خرید و فروش

شاخص کل بورس نیز امروز در نمودار تکنیکالی خود با کاهش نسبتا سنگینی که به ثبت رساند، مرز ۱.۲۷ میلیون واحدی را به سمت پایین شکست و حمایت بسیار مهمی را از دست داد. البته برای تایید این شکست به یک کندل نزولی دیگر نیز نیاز است و نمی‌توان گفت که امیدها به طور کاملی از بین رفته‌اند اما قطعا شرایط را سخت‌تر از قبل می‌کند.

پیش بینی بورس فردا

به هرحال با توجه به نکات ذکر شده در طول گزارش، به نظر می‌رسد که بورس فردا نیز شرایط سختی را دنبال کند و همچنان شاهد معاملات رکودی در بازار باشیم اما اگر شاخص کل بورس بتواند در آخرین فرصت خود بار دیگر به محدوده حمایتی مشخص شده بازگردد، می‌توان انتظار بهبود را از نیمه معاملات داشت و در غیر این صورت حمایت بعدی در ۱.۲ میلیون واحدی در انتظار بورس تهران خواهد بود.

پیش‌ بینی بورس فردا ۴ آبان ۱۴۰۱
 تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس تهران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.