انتقاد سعودی‌ها از برگزاری جشن هالووین در عربستان

40

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، پس از انتشار تصاویر و فیلم‌هایی از جشن «هالووین» که در شهر ریاض برگزار شد، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی خشم و نارضایتی خود را ابراز کردند.

مراسم جشن هالووین در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار شد.این رویداد به نمایش لباس‌های وحشتناک و نمایش طرح‌های خلاقانه سعودی‌ها اختصاص داشت و هدف ایجاد فضایی مملو از سرگرمی بود.

جشن هالووین در ریاض عربستان با نمایش آتش بازی، جلوه‌های صوتی پیشرفته و تزئینات شبح وار کامل شد.

عربستان سعودی , عربستان سعودی ,

به دنبال برگزاری هالووین در عربستان بسیاری از کاربران سعودی هشتگ « آخر هفته ترسناک» و «لباس شر و بدی » را راه‌اندازی کردند.

مخالفان برگزاری جشن هالووین در عربستان نیز معتقدند که این ایده مربوط به مذهب نیست و نشان دهنده آداب و سنن داخلی نیست، به خصوص که هالووین با دین دیگری مرتبط است.

یکی از کاربران در توئیتر نوشت: امسال به جای تمرکز بر مقدسات، شروع به اظهار نظر در خصوص لباس‌های هالووینی کردند و هرسال که می‌گذرد این موضوع بیشتر عادی می‌شود.

برخی از مخالفان نیز ایجاد چنین سرگرمی‌هایی توسط آل سعود باهدف دور کردن اذهان‌ها از چالش‌ها و بحران‌های موجود در جامعه از جمله بیکاری، تورم، فقدان آزادی بیان و فساد سیاسی دانستند.

تغییر و تحولات در عربستان سعودی در راستای پیروی از کشورهای غربی و با غرب گرایی همراه بوده است. معارضان و مخالفان بارها این گونه جشن‌ها را که با عنایت خاص «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و در راستای اهداف چشم انداز ۲۰۳۰ برگزار می‌شود را ابزاری برای دین زدایی در کشوری دانسته‌اند که میزبان مهم ترین اماکن مقدس اسلامی است و پادشاهش خود را خادم حرمین شریفین می‌نامد.

ماهیت این جشن و بسیاری از جشن‌های دیگر موجب خشم و تعجب محافل دینی و مخالفان و منتقدان در عربستان سعودی شده است.

ولیعهد جوان سعودی از زمان روی کار آمدنش برای ایجاد تغییرات ریشه‌ای و اسلام زدایی از عربستان و کشاندن این کشور به سمت فساد تلاش زیادی کرده و در این سال‌ها فروش مشروبات الکلی، برگزاری جشن‌های مختلط، دعوت از خوانندگان آمریکایی و از سوی دیگر بازداشت صدها عالم دینی و خطبای مساجد مصادیق بارز این موضوع است.

محمد بن سلمان تغییرات اجتماعی در عربستان به وجود آورد. وی قدرت روحانیت را تضعیف کرد. همچنین این شاهزاده جوان اقداماتی از جمله کاهش صدای بلندگوهای مساجد ، کاهش دستمزد روحانیون و … انجام داد.

کاهش برخی محدودیت‌های اجتماعی نیز با افزایش محسوس سرکوب سیاسی همراه بوده است که منجر به زندانی شدن صدها نویسنده، فعالان ، روحانیون و شاهزادگان شده است.

آل سعود سرمایه‌های عظیم مالی را در بخش سرگرمی هزینه می‌کند تا جوانان سعودی را با سیاست‌های بی‌پروای خود منحرف کند و فساد و انحطاط را در عربستان گسترش دهد، علاوه بر این ولیعهد سعودی قصد دارد نقض حقوق و آزادی‌های بشر را در عربستان از خلال تغییرات گسترده اجتماعی که اخیراً ایجاد کرده است، بهبود ببخشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.