ارتباط با کتاب باید از کودکی آغاز شود

60

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم رخساره فضلی؛ با تأکید بر این‌که علاقه و مراجعه به کتاب و ارتباط با آن باید از کودکی آغاز شود، اظهار داشت: لازم است از زمانی که کودکان حداقل‌ها را تشخیص می‌دهند آن‌ها را در مسیر علاقه‌مندی به کتاب قرار داد و در این امر خانواده‌ها نقش مهمی دارند.

وی با ابراز خرسندی از دسترسی آسان به کتاب‌های قصه، داستان، شعر، لالایی و سرود، افزود: خواندن این کتاب‌ها برای بچه‌ها، عاملی برای رشد کلامی کودکان و تقویت ارتباط آن‌ها با کتاب است؛ اما امکان دارد خانواده‌ها اطلاعات یا وقت کافی برای آشنا کردن کودکان با کتاب نداشته باشند، بنابراین مهم است که با فرهنگ‌سازی، توجه خانواده‌ها به اهمیت این مسئله جلب شود.

فضلی با بیان این‌که ذهنِ منطقی در کودکی و در ارتباط با کتاب شکل می‌گیرد، گفت: اگر انتظار داریم که کودکانمان وقتی به سن نوجوانی رسیدند، در برابر ابهامات و چالش‌ها سراغ منابع بروند، جستجوگر باشند و چیزی را بی‌دلیل نپذیرند، باید آن‌ها را با کتاب آشنا کنیم.

معاون سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک کشور، بیان کرد: وقتی کودکان یاد بگیرند که درباره تصاویر کتاب‌ها صحبت کنند در کسب مهارت‌های زبان‌آموزی و خواندن حروف نیز موفق‌تر خواهند بود و حس خوب آن‌ها به کتاب در سنین بالاتر ادامه پیدا می‌کند. وقتی کتاب از کودکی برای ما به‌عنوان «یار مهربان» معرفی می‌شود، یعنی گذاشتن سنگ بنای ایجاد حس خوب نسبت به کتاب.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سازمان ملی تعلیم و تربیت کشور، مسئول تربیت کودکان از تولد تا پایان ۶ سالگی است، ادامه داد: امسال طرحی را با عنوان «نقاشی خانواده من» برگزار و سه فعالیت با محور خانواده را در این طرح پیش‌بینی کرده‌ایم؛ نخست آن‌که کودکان لحظاتی از حضور در جمع خانواده را نقاشی کنند. دومین فعالیت این است که در قالب یک فایل صوتی برای این نقاشی‌ها، قصه‌ای تعریف و حتی در قالب نمایش آن را اجرا کنند.

فضلی در پایان گفت: موضوع خاص سوم، خلق کتاب توسط خود بچه‌هاست. آن‌ها می‌توانند نقاشی‌هایی که کشیده‌اند و داستان‌هایی که تعریف کرده‌اند و بزرگ‌ترها آن را نوشته‌اند را کنار هم بگذارند و از آن یک کتاب درست کرده و نام خود را به‌عنوان نویسنده روی جلد این کتاب درج کنند. این امر کمک می‌کند که حس خوبی به کتاب پیدا کنند و می‌توانیم مطمئن باشیم که در آینده، یکی از هدیه‌هایی که بچه‌ها دوست دارند دریافت کنند، کتاب خواهد بود. اُنس با کتاب به‌ویژه در دوران بلوغ و چالش‌های آن می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.