آخرین پرواز خلبان ایرانی در آفریقای جنوبی

48
سقوط هواپيما

به گزارش همشهری آنلاین، آرین اسد ۲۸ساله یکی از مربیان جوان و نخبه مرکز آموزش خلبانی در شهر ژوهانسبورگ بود که یکشنبه گذشته در جریان یک پرواز آموزشی دچار حادثه‌ای مرگبار شد.

حدود ساعت ۹صبح بود که خلبان ایرانی به همراه یکی از دانشجویانش، سوار بر یک هواپیمای سبک آموزشی شد تا برای تمرین خلبانی، پرواز کند. قرار بود که هواپیمای آنها پس از برخاستن از باند فرودگاه گرند سنترال در شهر ژوهانسبورگ، برای ساعاتی پرواز کند و بعد دوباره در همان فرودگاه به زمین بنشیند.

صبح یکشنبه همه‌چیز برای پرواز هواپیما آماده بود. هوای صاف و آفتابی، نوید یک پرواز موفق را می‌داد و در این شرایط خلبان ایرانی و دانشجویش سوار هواپیما شدند و لحظاتی بعد پرواز آنها شروع شد.

به گزارش رسانه‌های آفریقای‌جنوبی، ساعت از ۹صبح گذشته بود که کنترل هواپیمای آموزشی بنا به‌دلایلی که هنوز مشخص نشده است از دست خلبان خارج شد و لحظاتی بعد هواپیما در نزدیکی استادیومی در منطقه ناسرک سقوط کرد.

شدت برخورد هواپیما با زمین به حدی بود که هر دو سرنشین آن به‌شدت مجروح شدند و با حضور تیم‌های امدادی به بیمارستان انتقال یافتند، اما شدت جراحات خلبان ایرانی و دیگر سرنشین هواپیما به حدی بود که هر دوی آنها جانشان را از دست دادند. این در حالی بود که هواپیمای سبک آموزشی نیز در این حادثه به‌شدت آسیب دید.

به‌دنبال این حادثه، تیم‌های کارشناسی از سوی اداره هوانوردی غیرنظامی آفریقای‌جنوبی برای بررسی علت آن راهی محل سقوط شدند. بررسی‌ها نشان می‌داد هواپیمایی که خلبان جوان ایرانی با آن به پرواز درآمده بود در گذشته مشکلات فنی داشته که به‌گفته مسئولان آموزش این مشکلات چندین‌بار برطرف و آخرین بار نیز هفته گذشته تعمیر شده بود. با این حال گفته می‌شود که حدود ۳۰روز طول می‌کشد تا علت اصلی این سقوط مرگبار مشخص شود.

 

آرین اسد ۲۸ساله که در این حادثه جانش را از دست داد، از ۵سال پیش برای آموزش خلبانی راهی آفریقای‌جنوبی شده بود. او یکی از مربیان نخبه آموزشگاه خلبانی به شمار می‌رفت و روز حادثه در حال تعلیم یکی از دانشجویانش بود که دچار این حادثه شد. آرین به تازگی ازدواج کرده و تنها ۱۰‌ماه از ازدواج او می‌گذشت که در این حادثه دردناک جان باخت. به ‌دنبال این حادثه و درخواست خانواده وی برای بازگرداندن جسد او به ایران، تلاش‌های سفارت کشورمان در آفریقای ‌جنوبی آغاز و با پیگیری‌های انجام شده قرار است به‌زودی پیکر او برای خاکسپاری به ایران منتقل شود.

همچنین مهدی آقاجعفری، سفیر ایران در آفریقای‌جنوبی به‌دنبال این حادثه دردناک در پیامی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: با نهایت تأسف و تاثر مطلع شدم روز یکشنبه جوان برومند، فرهیخته و نخبه ایرانی، استاد خلبان، کاپیتان آرین اسد، در یک سانحه هوایی حین ماموریت آموزشی در حومه ژوهانسبورگ جان به جان آفرین تسلیم کرده است. با قلبی آکنده از درد و اندوه، از طرف خود و اعضای سفارت، این واقعه دردناک را به جامعه ایرانیان مقیم آفریقای‌جنوبی به‌خصوص همسر داغدار و خانواده محترم آن عزیز سفر کرده تسلیت عرض کرده، از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید، رحمت واسعه الهی و برای همسر محترمه، خانواده‌های داغدیده و سایر بازماندگان آن مرحوم صبر و شکیبایی مسئلت دارم.

منبع: روزنامه همشهری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.