ضرورت بازسازی ظرفیت‌های رسانه‌ای انقلاب

61

عباس محمدیان:

این که از تعبیر جمله کلیدی در تاکید بر اهمیت این بیانات رهبر انقلاب استفاده کردم از آن روست که رهبر انقلاب در سالیان اخیر به شکل مستمر بر ضعف‌های حوزه رسانه کشور تاکید کرده‌اند و تداوم تاکیدات ایشان نشان از تداوم نارسایی‌ها در این عرصه خطیر دارد. البته خوشبختانه دولت سیزدهم با وجود تمام مشکلات و نارسایی‌های بجای مانده از دولت‌های سابق در طی دوران مسئولیت خود تاکنون توانسته است با رویکرد جهادی ظرفیت‌های رسانه‌ای انقلاب را به شکل قابل توجهی ترمیم و تقویت نماید اما بدون شک هنوز راه نرفته زیادی تا رفع تمام چالش‌ها و کاستی‌ها و رسیدن به نقطه مطلوب و مورد تایید حکیم فرزانه انقلاب باقی مانده است.


همه دوستداران ایران عزیز و انقلاب اسلامی شکوهمندمان بایستی به این نکته توجه داشته باشند که امروزه توان تبلیغاتی و رسانه‌ای یکی از ارکان مهم قدرت نرم کشورها محسوب می‌شود و هر کشوری که در این حوزه از ظرفیت و توان بالاتری برخوردار باشد طبیعتاً در معادلات داخلی و خارجی خود دارای شرایط بهتر و دست برتری خواهد بود چرا که به واسطه قدرت تبلیغات می‌توان ظرفیت‌ها را برجسته و تصویر ملی کشور و انقلابمان را در منظر افکار عمومی داخلی و خارجی تقویت کرد.
متاسفانه سال‌ها غفلت از حوزه توانمندسازی ظرفیت‌ها رسانه‌ای و تبلیغاتی کشور موجب شده است که کشور در مقابل تهاجمات روانی و شناختی دشمن آسیب پذیر باشد، عمق این چالش تا بدان جایی است که امروزه مسائلی مانند ضرورت طرح روایت اول و همچنین بازگرداندن مرجعیت رسانه‌ای به داخل کشور به مهمترین دغدغه‌های دلسوزان کشور بدل گردیده است.
نگارنده که سال‌ها در حوزه رسانه خدمت کرده و همواره دلسوزانه در پی تقویت ظرفیت‌های رسانه کشور بوده است امروز معترف است که غفلت‌ها در ادوار قبل و خاصه یک دهه گذشته و همچنین عدم توجه به روندهای روز رسانه‌ای و بی توجهی به ضرورت روزآمدسازی دانش و زیرساخت‌های رسانه و تبلیغات در کشور موجب شده است که کم کم رسانه‌های رسمی کشور -به هر دلیل تعمدی یا غیر تعمدی- از بازیگری موثر به بازیگری کم اثر و گاه خنثی تغییر وضعیت دهند، در مقابل اما فضای فعالیت بیش از پیش برای رسانه‌های غیر رسمی و البته غیر متعهد به منافع ملی و ارزش‌های اسلامی و انقلابی بیش از پیش مهیا شده و حتی در برخی حوزه‌ها مرجعیت رسانه‌ای در اختیار این طیف از رسانه‌ها قرار گرفته است که نتیجه آن تهدید مستمر امنیت ملی کشورمان می‌باشد.
با این مقدمه، امروز اگر قصد عمل به فرامین امام امت را داریم بدون شک بایستی تمام ظرفیت‌های خود را متمرکز بر تقویت و باز طراحی ظرفیت‌های تبلیغ رسانه‌ای کشور نماییم. همزمان بایستی ظرفیت‌های دانشگاهی و علم روز را در خدمت تربیت نسل جدید فعالان رسانه‌ای کشور قرار داد چرا که در سال‌ها آتی رسانه و تبلیغات دیگر در شکل و ابعاد سنتی آن معنا و مفهومی نخواهد داشت کما اینکه امروزه نیز با وجود معرفی فناوری‌هایی مانند متاورس و حتی هوش مصنوعی خارق العاده‌ای مانند ChatGPT می‌توان تصویر آینده‌ای متفاوت را برای حوزه مورد بحث تصور کرد.
متاسفانه در سال‌های گذشته یکی از رویکردهای اشتباه کشور نگاه کاریکاتوری به حوزه فضای مجازی بوده است! به همین دلیل نیز با وجود هزینه‌ کرده‌ها مختلف مادی و معنوی ظرفیت‌های فضای مجازی کشور تا کنون آنچنان که باید نتوانسته رضایت خاطر امام امت در حوزه رسانه و تبلیغات را تامین نماید. بایستی به این نکته توجه داشت که داشتن نگاه کاریکاتوری به حوزه رسانه و خاصه رسانه‌های نوین با محوریت فضای مجازی نه تنها به بیان حقایق و مقابله با جنگ ترکیبی رسانه‌ای  و تبلیغاتی دشمن کمک نمی کند بلکه گاه نظام تبیین گری را هم دچار اخلال و انحراف می‌کند که یکی از نمود‌های آن تمرکز بر هشتگ سازی و هشتگ پراکنی و غفلت از تبیین‌گری و محتوا سازی بصیرت‌افزاست!
از این رو بر این عقیده‌ام که امروز تامین رضایت رهبر فرزانه در حوزه رسانه و توان تبلیغاتی کشور جز از طریق بکارگیری همت‌های جهادی دارای نگاه علمی و تخصصی ممکن نبوده و نخواهد بود.
به عبارت بهتر امروز نیازمند تعریف و شکل دهی رسانه تراز و تبلیغات مبنی بر آن هستیم تا به واسطه آن قادر به دفع تهاجمات ترکیبی دشمنان و بدخواهان کشور و انقلاب اسلامی باشیم. در این مسیر نیز بایستی به این نکته دقت کنیم که محدود کردن رسانه به جریانات سیاسی و غفلت از همگراسازی ظرفیت‌های رسانه‌ای و تبلیغی در ذیل منافع ملی و اهداف انقلاب اسلامی، منجر به تضعیف قدرت نرم کشور و به طور خاص توان تبلیغی و رسانه‌ای آن می‌شود.

بدون شک توقف در نگاه سنتی به رسانه و تبلیغات، ما را از پیشرفت در حوزه تبلیغ و ارتقاء قدرت نرم کشور باز می دارد لذا بیایید نفس تازه کنیم و طرحی نو در اندازیم که برگرداندن مرجعیت رسانه‌ای و تبلیغی به داخل و تقویت رسانه های صاحب هویت اگر چه سخت اما شدنی است! بیایید به عشق انقلاب و ملت با اولویت به ماجرا نگاه کنیم که در جهاد تبیین، خط مقدم، رسانه است پس خاکریزهای رسانه‌ای و تبلیغی را باید مستحکم و پایدار نماییم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.