قمصر؛ شهری با عطر خاص

26

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از شهر های مهم اصفهان که به عنوان قلب گلاب گیری ایران شناخته می شود، قمصر کاشان می باشد. این شهر با طبیعت زیبای خود و دارا بودن گل های جذاب و فراوان توانسته در بین مردم کشور به شهرت برسد. گل های موجود در این منطقه تنها به محمدی ختم نمی شود و تنوع خوبی دارند.

آشنایی با قمصر کاشان

قمصر، پایتخت گلاب‌گیری ایران، در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب شهرستان کاشان، یکی از برترین مقاصد گردشگری استان اصفهان به شمار می‌رود؛ شهری با طبیعت بکر و سرسبز که به وجود گل‌های محمدی (گل سرخ یا رز) مشهور است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در جهان حدود ۲۰,۰۰۰ گونه گل رز وجود دارد؛ اما هیچ‌یک از آن‌ها عطر گل‌های محمدی قمصر کاشان را ندارند. گلاب این گل‌ها به‌حدی باکیفیت است که آن را برای شست‌وشوی کعبه به کار می‌گیرند. از دیگر گل‌های زیبای طبیعت قمصر می‌توان به گل مینیاتوری سرخ بنگال، گل سرخ فرانسه و گل نسترن اشاره کرد.

قمصر؛ شهری با عطر خاص

یافته‌های باستان‌شناسان نشان می‌دهد که قدمت قمصر به احتمال زیاد به دوران قبل از اسلام باز می‌گردد؛ شهری با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد نظیر مساجد، برج‌ها، روستاها، دشت‌های وسیع، مناطق کوهستانی و مراتع سرسبز که هر سال گردشگران بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند. بهترین زمان سفر به قمصر با آب و هوای نسبتا معتدل، فصل گلاب‌گیری (اردیبهشت‌ماه) است؛ البته دیگر ماه‌های بهاری، تابستان و فصل پاییز نیز زمان مناسبی برای سفر به قمصر هستند.

سیر تاریخی قمصر

قدمت شهر قمصر بالا بوده چرا که بخشی از اصفهان می باشد و همان طور که احتمالا می دانید یا حدس زده اید تاریخ این استان به سال های دور برمی گردد. به دلیل یافت شدن تعدادی سکه در پای کوه هایی که در شمال شرقی قمصر قرار دارند دال بر این موضوع است که در زمان هخامنشیان این شهر وجود داشته است. با یافت شدن این مسکوکات گفته شده که قدمت قمصر به پیش از اسلام تعلق دارد ولی باز هم این موضوع را با قطعیت بیان نکرده اند.

قمصر؛ شهری با عطر خاص

یکی از مورخان تاریخی به نام قمی که در قرن چهارم می زیسته، حرف زیادی درباره کاشان نگفته ولی در همان تعداد محدود گفته هایش نیز از اطراف قمصر سخن گفته ولی از این شهر هیچ حرفی به میان نیاورده است. به هر حال این شهر دارای قدمت بالایی بوده و درباره تاریخ دقیق آن اطلاعات چندانی در دسترس نمی باشد. ملکشاه سلجوقی در سال ۵۳۲ قمری به ناحیه کاشان حمله کرد و باعث شد تا قمصر تخریب و ویران گردد.

چند سال بعد در قرن هشتم میلادی یکی از مورخان و جغرافی دان های معروف به نام حمدالله مستوفی از قمصر به عنوان مکانی یاد کرده که در آن حشیش کم بوده و منابع آبی کاشان از نزدیکی کوه های قمصر تامین می شده است. در بخش شمالی قمصر یک سد تاریخی قرار دارد که بعضی از افراد آن را مربوط به خوارزمشاه می دانند ولی عده ای دیگر این پل را متعلق به دوران ملکشاه سلجوقی می پندارند. این پل در طول زمان تخریب شد ولی بعد از چند سال در زمان صفویان یک سد جدید بر روی باقی مانده آن چه از پل قبلی به جای مانده بود احداث کردند.

قمصر؛ شهری با عطر خاص

در زمان شاه عباس دوم بناهای شاهانه زیادی در قمصر ساخته شدند که از بین آن ها می توان به حوض و استخر و عمارت مخصوصی در باغ و هم چنین یک خانه برای ملا فیض کاشانی در قمصر تاسیس شد. یکی دیگر از آثار تاریخی این منطقه کاروانسرای گیرآباد در نزدیکی قمصر می باشد.

هم چنین از بناهای تاریخی این منطقه می توان به گورستان تاریخی فیض نیز اشاره نمود که محل آن در نزدیکی خانه ملا فیض می باشد. در نهایت می توان عنوان کرد که این منطقه یک جغرافیایی تاریخیست که از زمان های بسیار دور بر جای مانده و در ادوار مختلف محل سکونت افراد زیادی بوده است.

گلاب گیری در قمصر

آثار باستانی کشف شده و بررسی اسناد بین المللی نشان می دهد که تولید گلاب و مراسم گلاب گیری در ایران و کاشان از عمری طولانی برخوردار است. با اینکه ایرانیان از چندین هزار سال پیش گل محمدی می‌کارند و این گل از گیاهان بومی ایران به شمار می رود ولی آیین گلاب گیری از هزار سال پیش شروع شده و تا به امروز ادامه داشته است.

قمصر؛ شهری با عطر خاص

تا جایی که اکنون قمصر کاشان به عنوان قطب گلاب گیری جهان شناخته شده و حجم زیادی از گلاب های تولیدی به خارج از کشور صادر می‌کند. علاوه بر این موضوع برای پی بردن به قدمت پروژه گلاب گیری می‌توان به طرح گل سرخ روی اشیای باستانی، سفرنامه ها و آثار نویسندگان تاریخی که مهر تاییدی بر این تاریخچه طولانی هستند اشاره داشت.

حتماً در جریان مراسم گلاب گیری در استان های مختلف ایران هستید و می‌دانید که برخی شهرها از اوایل اردیبهشت به پیشواز این مراسم می روند ولی گلاب گیری قمصر کاشان از اواسط اردیبهشت شروع می شود. به عبارت دیگر بهترین زمان برای بازدید از جاهای دیدنی کاشان در این زمان است چون عطر خوش گل سرخ در کوچه پس کوچه‌های قمصر کاشان می‌پیچد و محلی‌ها و گردشگران در کنار هم به چیدن گل‌های سرخ مشغول می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.