دانش‌آموز با معدل ۲۰ متقاضی ثبت‌نام در هنرستان اما ظرفیت نداریم!

27

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدمهدی کاظمی؛ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در یک برنامه تلویزیونی درباره وضعیت آموزش فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: از ابتدای انقلاب تا کنون سیر ملایم داشتیم و در دو سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزان هنرستانی اضافه شد و اکنون یک میلیون و ۸۸۴ هزار دانش‌آموز در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند که در طول دوران آموزش و پرورش بی‌سابقه است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه صرفا توسعه کمی هنرستان‌ها مدنظر نیست و نیازهای کشور را در نظر داریم براین اساس هدایت تحصیلی دانش‌آموزان متناسب با استعداد آنها و نیازهای کشور انجام می‌شود، گفت: در یک دهه گذشته اشتباه راهبردی داشتیم و سهم رشته ریاضی از ۲۸ درصد  به ۱۴ درصد کاهش یافت و این موضوع وضعیت علوم پایه و فنی و مهندسی کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد البته سال گدشته ۱٫۸ درصد حضور دانش‌آموزان در رشته ریاضی را توسعه دادیم همچنین امسال ۴۱ درصد دانش‌آموزان به شاخه فنی و حرفه‌ای هدایت شدند.

کاظمی بیان کرد: استقبال دانش‌آموزان از هنرستان‌ها افزایش یافته اما در هنرستان ظرفیت نداریم و دانش‌آموز با معدل ۱۹ و ۲۰ متقاضی ثبت‌نام در هنرستان‌ بود اما ما ظرفیت نداشتیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: دوره اول متوسطه دوره هویت‌یابی و شناسایی استعداد و علائق دانش‌آموزان است و هدایت تحصیلی مسئله مهم در این دوره تحصیلی است.

وی افزود: ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار دانش‌آموز در دوره متوسطه اول داریم و به دنبال این هستیم که فرآیند هدایت تحصیلی از پایه چهارم ابتدایی آغاز شود.

کاظمی گفت: در دوره دوم متوسطه دانش‌آموزان برای ورود به بازار کار و دانشگاه آماده می‌شوند و یک نقد این است که چرا آموزش و پرورش به دالان ورود به دانشگاه تبدیل شده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: سال گذشته بیش از یک میلیون شغل در کشور ایجاد شد که ۵۰ درصد آنها با دیپلم بود و شاید عمده مشاغل به مدرک دانشگاهی نیاز نداشته باشد، باید شایستگی‌های مختلف را در دانش‌آموزان تقویت کنیم از جمله شایستگی‌های غیر فنی مانند ریسک‌پذیری، اخلاق حرفه‌ای، مدیریت تولید و کارآفرینی را آموزش دهیم.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون موضوع هوش مصنوعی در دنیا مطرح است و هفته گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی سند هوش مصنوعی مطرح شد که دروازه آن کدنویسی است، مطرح کرد: ۱۲هزار معلم را در حوزه کدنویسی آموزش دادیم و به دنبال آموزش تمام معلمان هستیم‌.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.