حضور پدر صنعت بتن ایران در جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان مهندسی عمران دانشگاه تهران

30

حضور کوتاه اما تاثیرگذار پدر صنعت بتن ایران در دانشگاه تهران

صنعت بتن ایران طی ۵۰ سال اخیر توانسته به یکی از مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین صنایع داخلی تبدیل شود. به شکلی که بتن تولیدی در ایران از نظر کیفیت با محصولات کشورهای پیشرفته دنیا مانند آمریکا و آلمان رقابت می‌کند. یکی از افراد تاثیرگذار در این صنعت، جناب آقای مهندس حسین فروتن مهر هستند که بسیاری از مهندسان عمران ایشان را با لقب پدر صنعت بتن ایران می‌شناسند. در جشن فارغ‌التحصیلی اخیر دانشجویان مهندسی عمران دانشگاه تهران، مهندس حسین فروتن مهر حضور پیدا کردند و سخنرانی کوتاه اما بسیار تاثیرگذاری داشتند. در این مطلب با ما همراه باشید تا کمی با مهندس حسین فروتن مهر آشنا شویم و سخنرانی ایشان در دانشگاه تهران را مرور کنیم.

Untitled-2

 مهندس حسین فروتن مهر؛ پدر صنعت بتن ایران

مهندس حسین فروتن مهر در سال ۱۳۲۹ در شهر قزوین متولد شدند و حدود ۵۰ سال قبل یکی از اولین کارخانه‌های تولید بتن آماده را در شهر تهران راه‌اندازی کردند. اما هدف ایشان صرفا تولید بتن آماده برای ساخت‌وساز نبود. بلکه مجموعه فهاب بتن تحت مدیریت ایشان طی  ۵۰ سال اخیر همواره در حوزه پژوهش در زمینه بتن پیشرو بوده است. دقیقا به همین خاطر است که بسیاری از فعالان این صنعت، مهندس حسین فروتن مهر را به‌عنوان پدر صنعت بتن ایران می‌شناسند.

نکته جالب درباره فعالیت کاری مهندس حسین فروتن مهر این است که ایشان از همان ابتدا، درک درستی از صنعت بتن داشتند و به همین خاطر به تحقیق و توسعه در این حوزه اهمیت بسیار زیادی می‌دادند. در حال حاضر نیز کارخانه فهاب بتن به یکی از پیشرفته‌ترین واحدهای تحقیق و توسعه و آزمایشگاه بتن در کشور مجهز است.

اهمیت پژوهش در نزد مهندس حسین فروتن مهر باعث شده است که تا امروز کارخانه فهاب بتن بتواند یکی از کارخانه‌های پیشرو در تولید بتن‌های پرمقاومت در کشور باشد. برای مثال این مجموعه در حال حاضر بتنی با مقاومت ۸۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع تولید می‌کند. همچنین در مجموعه تحت نظارت مهندس حسین فروتن مهر، بتنی با طول عمر بیشتر از ۱۰۰۰ سال نیز تولید شده است که نشان‌دهنده تلاش بی‌نظیر مجموعه فهاب بتن و نیروهای تحت نظارت ایشان می‌باشد.

Untitled-3

مهندس حسین فروتن مهر درک درستی از صنعت بتن داشتند و می‌دانستند که این متریال یک رکن اساسی در تولید داخلی و به‌طور کلی صنعت کشور است. ایشان در سخنرانی اخیر خود در میان فارغ‌التحصیلان مهندسی عمران دانشگاه تهران نیز به این امر مهم اشاره داشتند.

سخنرانی مهندس فروتن مهر در میان فارغ‌التحصیلان مهندسی عمران دانشگاه تهران

مهندس فروتن مهر نسبت به اهمیت استفاده از نیروی مهندسی جوان و متخصص در آزمایشگاه‌ها و واحدهای تحقیق و توسعه بتن کاملا آگاه هستند و تلاش می‌کنند تا با دانشگاه‌های برتر کشور برای تولید بتن‌های مقاوم و پایدار همکاری داشته باشند. در همین راستا ایشان اخیرا در جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان مهندسی عمران دانشگاه تهران حضور پیدا کردند و سخنرانی کوتاهی داشتند. در ادامه برخی از بخش‌های مهم سخنرانی پدر صنعت بتن ایران در دانشگاه تهران را مرور می‌کنیم.

مسیر زندگی من از ابتدا متفاوت بود

مهندس حسین فروتن مهر در ابتدا شروع فعالیت حرفه‌ای خود در صنعت بتن را مرور کردند. ایشان بیان کردند که: «مسیر زندگی من تفاوت‌های زیادی با شما دانشجویان و اساتید محترمتان داشت. بنده در کنار تلاش برای یادگیری و تحصیل، باید مشغول به کار نیز می‌شدم. چرا که بنده با مشکلی به نام فقر دست‌وپنجه نرم می‌کردم که برای مبارزه با آن چاره‌ای جز امرار معاش نداشتم. خوشبختانه توانستم با ایجاد تشکیلاتی بزرگ، فقر را شکست دهم و این مشکل را حل کنم.»

فهاب بتن یکی از بهترین تولیدکنندگان بتن در ایران است

مهندس حسین فروتن مهر در ادامه سخنان خود اضافه کردند: «در حال حاضر که من در خدمت شما هستم، مجموعه تحت نظارت بنده یعنی فهاب بتن به یکی از بهترین و بزرگ‌ترین تولیدکنندگان بتن در ایران تبدیل شده است. صادقانه می‌گویم که بتن تولیدی توسط مجموعه تحت نظارت من، کیفیت و استانداردی برابر با محصولات روز دنیا و کشورهای پیشرفته دارد. برای مثال ما در هفته پیش توانستیم ۱۴ نوع بتن خاص تولید کنیم که یک موفقیت بسیار بزرگ به شمار می‌آید.»

Untitled-4

نقش پررنگ دانشجویان جوان در نظر مهندس فروتن مهر

پدر صنعت بتن ایران در میان سخنان خود به نقش پررنگ جامعه آکادمیک و به‌خصوص مهندسان جوان در موفقیت مجموعه تحت نظارتشان اشاره داشتند. ایشان بیان کردند: «تولید ۱۴ نوع بتن جدید به کمک شما عزیزان (دانجشویان جوان) انجام شد. ما در کنار یادگیری از اساتید عزیز شما، یک کار جدید و پسندیده نیز انجام دادیم. ما در فهاب بتن از تمام دانشگاه‌ها برای فعالیت در بخش پژوهش کارخانه بتن خود دعوت کردیم.» مهندس حسین فروتن مهر در ادامه بیان کردند: «یکی از ساده‌ترین فعالیت‌های ما در فهاب بتن با کمک دانشجویان جوان، تولید معکوس ابزار کار بوده است.»

اهمیت بتن در صنعت کشور از نظر مهندس فروتن مهر

پدر صنعت بتن ایران در ادامه سخنان خود بیان کردند: «به نظر منم بتن کالایی است که می‌تواند سرمایه ملی یک کشور را حفظ کند.» ایشان اضافه کردند: «ما در فهاب بتن بیشتر از ۵۰ سال است که در حوزه تولید بتن فعالیت می‌کنیم. همچنین ما در این مجموعه به‌صورت دو شیفت مشغول به کار بوده‌ایم تا بتوانیم بتنی باکیفیت را وارد صنعت ساخت‌وساز کشور کنیم.»

دعوت مهندس فروتن مهر از دانشجویان برای فعالیت در فهاب بتن

 مهندس فروتن مهر در ادامه سخنان خود اضافه کردند: «من از شما دعوت می‌کنم که برای پیدا کردن ایده‌های نو و انجام آزمایشات در یک محیط تخصصی وارد مجموعه فهاب بتن شوید.» ایشان در ادامه وظیفه جامعه مهندسی در قبال کشور را بیان کردند: «حال که ما در این کشور تحصیل کردیم و سرمایه‌گذاری زیادی روی پرورش مهندسان انجام شده است، ما نسبت به این آب‌وخاک بدهکار هستیم و وظیفه داریم تا در رشد این کشور سهیم باشیم.»

photo_2023-10-09_21-59-23

دانشجویان برای مهندس فروتن مهر اهمیت بسیار زیادی دارند

مهندس حسین فروتن مهر در بخش پایانی صحبت خود اساتید محترم دانشگاه تهران را خطاب قرار دادند و گفتند: «آزمایشگاه و کارخانه ما می‌تواند سطح علمی و تجربی دانشجویان شما را متحول کند. در حال حاضر حدود ۱۶ دانشگاه کشور با ما در حال همکاری هستند. قطعا سطح علمی شما عزیزان بسیار بالا است. اما نباید فراموش کرد که در فعالیت عملی بسیاری از مشکلات ظاهر می‌شوند که تنها با آزمایش و تکرار می‌توان آن‌ها را حل کرد.» سخنان مهندس حسین فروتن مهر در جمع دانشجویان مهندسی عمران دانشگاه تهران به وضوح نقش پررنگ جامعه آکادمیک را در اندیشه ایشان نشان می‌دهد. درواقع پدر صنعت بتن ایران از دانشجویان برای فعالیت پژوهشی در مجموعه خود دعوت کردند و این امر نیز نشان‌دهنده اهمیت پیشرفت صنعت بتن برای مهندس حسین فروتن مهر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.