سنندج، شهر جهانی موسیقی است

24

همشهری آنلاین: خانه‌هایی مثل عمارت آصف در شهر سنندج که یکی از مهم‌ترین عمارت‌های تاریخی و اعیانی در غرب ایران محسوب می‌شود. این عمارت اگرچه برای سال‌ها به خاطر صاحب‌خانه‌اش «آصف اعظم» عمارت آصف نامیده می‌شد، اما این روزها اسم دیگری هم دارد؛ «خانه کُرد». معماری زیبای این عمارت که امروز موزه مردم‌شناسی سنندج است، گوشه‌ای از وجوه معماری ایرانی را در غرب کشور نشان می‌دهد.

آثار و ابزاری که در این موزه به نمایش درآمده‌اند، تاریخ و شیوه‌ زندگی ساکنان کردستان را در گذشته نه ‌چندان دور پیش چشم می‌آورند. در واقع این خانه تاریخی با ارزش‌ترین عمارت تاریخی سنندج است که در دوره صفویه ساخته شد و تا دوره قاجار بخش‌هایی به آن افزوده شد. موزه و عمارت آصف یکی از مراکز مهم مردم‌شناسی غرب ایران است که نباید تماشایش را از دست بدهید.

خـانه‌ای در قلب سنندج

موزه و عمارت آصف در خیابان امام‌خمینی(ره) سه‌راه حبیبی قرار دارد. این خیابان از معابر اصلی سنندج است که با میدان اصلی شهر یعنی میدان انقلاب اسلامی فقط حدود ۵۰ متر فاصله دارد. از سراسر شهر می‌توانید به راحتی با تاکسی یا خودروی شخصی به میدان برسید و از آنجا راهی خیابان امام(ره) و این موزه شوید. اگر خودروی شخصی هم دارید می‌توانید آن را در نزدیکی خانه پارک کنید.

عمارت غرب‌شناسی

وقتی وارد موزه شوید، به غیر از زیبایی ساختمان، می‌توانید از دیدنی‌های بزرگ‌ترین موزه مردم‌شناسی غرب ایران لذت ببرید.

عمارت اشرافی: عمارت آصف، علاوه برآنکه یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی سنندج است، با حدود ۴ هزار مترمربع مساحت، یکی از بزرگ‌ترین عمارت‌های این شهر هم هست. سردر نیم هشتی، دالان ورودی، اتاق تقسیم آب، چهار حیاط برای اندرونی و بیرونی، اتاق مستخدمان و حیاط بیرونی بخش‌های اصلی این خانه‌اند. وقتی پا به حیاط اصلی این مجموعه دوره صفوی بگذارید، اول از همه دو ایوان با معماری زیبا، آب‌نما و باغچه سرسبز و سرحالی روبه‌رو می‌شوید. در ضلع شمالی، تالار اصلی را می‌بینید که با تزئینات منحصربه فرد مثل گچبری، مقرنس‌کاری، اورسی‌های مشبک و خوش‌نقش واقعا تماشایی است.

این شهر ایران، شهر جهانی موسیقی است

حمام عمارت هم که در حیاط بیرونی قرار دارد، یکی از زیباترین حمام‌های تاریخی سنندج است که ستون‌های سنگی حجاری شده و کاشی‌کاری‌های زیبا دارد. جالب است بدانید که آب عمارت از یک رشته قنات از غرب سنندج تامین می‌شده که امروز لوله‌های فلزی جای آنها را گرفته‌اند.

موزه: موزه آصف یا خانه کُرد، بزرگ‌ترین موزه مردم‌شناسی است که درباره آثار فرهنگی و مردم‌شناسی یک قومیت در ایران وجود دارد. در بخش‌های مختلف این موزه ۲ طبقه‌ مثل نگارخانه، حمام، مکتب‌خانه، اتاق خان، مطبخ و غرفه‌های زندگی شهری، شکار، صنایع دستی، مشاغل و فنون، اسناد و عکس‌های تاریخی، می‌توانید جنبه‌های مختلفی از تاریخ و زندگی گذشته مردم در منطقه کردستان را ببینید. همچنین در این عمارت انواع مجسمه‌ها، نقاشی‌ها و کتاب‌های تاریخی زیبا و ارزشمند دیگری هم برای تماشا وجود دارد.

پیاده روی تاریخی

حالا که تا اینجا آمده‌اید یک تیر و دو نشان بزنید و از دیدنی‌های منطقه هم دیدن کنید.

خیابان امام‌خمینی(ره) در یکی از محلات قدیمی سنندج قرار دارد، بنابراین آثار تاریخی فراوانی در نزدیکی خانه آصف خواهید دید. در همین خیابان کمی بالاتر از موزه به دیدار مسجد جامع و خانه مجتهدی بروید و روبه‌روی خانه آصف و در کوچه حبیبی سری به عمارت سالار سعید بزنید که موزه باستان‌شناسی سنندج است. پشت عمارت آصف هم خیابان هنرهای چوبی سنندج قرار دارد که محل مناسبی برای تماشای هنر نازک‌کاری‌های چوبی و خرید سوغاتی سنندج است. اگر هم سری به میدان انقلاب و بازار سنتی سنندج بزنید می‌توانید مسجد داروغه و مسجد ویسی را ببینید؛ در این بازار تاریخی می‌توانید اجناس مختلف و صنایع‌دستی سنندج را  هم تهیه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.