چگونه غزه سرنوشت نبرد مرگ و زندگی در هزاران کیلومتر دورتر را تعیین می‌کند؟

25

به گزارش اکوایران، از آنجایی که زمستان دوم جنگ اوکراین نزدیک بوده و حواس متحدان آمریکایی و اروپایی کیف به درگیری بین اسرائیل و حماس پرت شده است، ولادیمیر پوتین به طور فزاینده‌ای مطمئن شده که ارتش روسیه می‌تواند از اوکراین پیشی بگیرد.

به نوشته بلومبرگ، کرملین متقاعد شده که تحولات به نفع پوتین پیش می‌رود و به گفته سه فرد آگاه، او می‌تواند سرزمین‌های جنوبی و شرقی اوکراین که ارتشش در حمله به تصرف خود درآورده است را حفظ کند. دو منبع آگاه به بلومبرگ گفتند در حالی که پوتین برای انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه مارس آماده می‌شود، روسیه به دنبال خرید زمان است. هدف این است که امنیت سرزمین‌هایی را که در حال حاضر روسیه در اختیار دارد، حفظ کرده و در شرایطی که هیچ‌یک از طرفین قادر به دستیابی به یک پیشرفت قاطع نیستند، منتظر بمانند تا خستگی جنگ در ایالات متحده و اروپا افزایش یافته تا برای دستیابی به یک راه‌حل بر اوکراین فشار بیاورند.

با این حال و پس از بازگشت پوتین از مذاکرات با شی جین‌پینگ، او در اوایل روز جمعه برای یک جلسه توجیهی در مقر نظامی جنوب روسیه توسط والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش که بر جنگ در اوکراین نظارت دارد، به روستوف-آن-دون سفر کرد. این پس از آن اتفاق افتاد که وبلاگ‌نویسان نظامی روسیه گزارش دادند که سربازان اوکراینی در منطقه جنوبی خرسون از رودخانه دنیپرو عبور کرده و برخی از شهرک‌های اشغالی را پس گرفته‌اند. وزارت دفاع مسکو روز جمعه اعلام کرد نیروهایش اوکراینی‌ها را عقب رانده است.

حتی با بدتر‌شدن شرایط آب‌وهوایی در میدان نبرد، اوکراین قصد دارد به ضدحمله خود در پاییز و زمستان ادامه دهد. پس از جمع‌آوری میلیاردها دلار تسلیحات از جمله تانک، توپخانه و موشک از متحدان آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، کیف در طول تابستان در بیرون‌راندن نیروهای روس از مواضع دفاعی سخت آن‌ها پیشرفت کندی داشت.

این بر سختی حفظ ائتلاف حمایت از اوکراین افزوده است. ایالات متحده بودجه اوکراین را در یک کشمکش سیاسی بر سر هزینه‌های کوتاه‌مدت برای جلوگیری از تعطیلی دولت قطع کرد. از آن طرف، پیروزی رابرت فیکو در اسلواکی، نامزد همدل با روسیه نشان‌دهنده چالش‌های فزاینده اتحادیه اروپا بود. همچنین ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان نگرانی‌های امنیتی را در میان متحدان ناتو برانگیخت. این هفته و در نشستی در پکن، اوربان با پوتین گفت‌وگو کرد و اولین رهبر اتحادیه اروپا بود که از زمان صدور حکم بازداشت بین‌المللی برای رئیس‌جمهور روسیه به اتهام جنایات جنگی با وی دیدار کرده است.

پس از حمله نیروهای روسی به نزدیکی شهرهای آودیوکا در منطقه دونتسک و کوپیانسک در منطقه خارکف، درگیری‌های شدیدی در امتداد بخش‌هایی از خط مقدم در شرق و شمال شرق اوکراین در جریان است. والری زالوژنی، فرمانده ارتش اوکراین که روز پنجشنبه از جبهه بازدید کرد، گفت که نیروهای روس با واحدهای تهاجمی جدید، تعداد زیادی تانک و پشتیبانی هوانوردی و توپخانه به فشار بر آودیوکا ادامه دادند، اگرچه نیروهای کیف حملات را دفع کردند.

وزارت دفاع بریتانیا در یک به‌روزرسانی اطلاعاتی در ۱۷ اکتبر گفت که روسیه احتمالاً «مهم‌ترین عملیات تهاجمی» خود را حداقل از ژانویه با حملات «در چند محور» در شرق اوکراین آغاز خواهد کرد.

پوتین در چین به خبرنگاران گفت که حمله اخیر اوکراین در خرسون «نتیجه‌ای نداشت». چند روز قبل، او به تلویزیون دولتی گفت که ضدحمله چندماهه اوکراین «کاملاً شکست خورده» و ارتش روسیه برای بهبود مواضع خود در میدان نبرد به «دفاع فعال» روی آورده است.

اوکراین با رد ادعای پوتین می‌گوید که نیروهایش به پیشروی خود از جمله در اطراف شهر استراتژیک باخموت ادامه می‌دهند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که روز جمعه از منطقه خرسون بازدید کرد، در تماس تلفنی با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان گفت که روسیه در حمله نافرجام به آودیوکا، «تلفات فاجعه‌بار» متحمل شده است.

مطمئناً، تعداد کمی از نخبگان روسیه در خوش‌بینی پوتین شریک بوده و در مورد چشم‌انداز جنگ عمیقاً نگران هستند و راهی برای توقف جنگ نمی‌بینند.

در بحبوحه بحران جنگ اسرائیل و حماس، ایالات متحده و سایر متحدان ناتو می‌گویند که به تأمین تسلیحات و کمک به اوکراین برای شکست روسیه که اکنون بیش از ۶۰۰ روز طول کشیده، متعهد هستند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در اواخر روز پنجشنبه از مردم آمریکا خواست از حمایت مالی برای تلاش‌های جنگی اسرائیل و اوکراین حمایت کرده و ادعا کرد که حماس و پوتین هر دو تهدیدی برای دموکراسی آمریکا هستند. کاخ سفید درخواست کمک مالی ۶۱.۴ میلیارد دلاری برای کمک به اوکراین را به کنگره ارسال کرده است.

زلنسکی گفت که روز پنجشنبه در یک تماس تلفنی از بایدن به خاطر ارائه موشک‌های دوربرد ATACMS که برای اولین‌بار در این هفته برای حمله به فرودگاه‌های تحت اشغال روسیه در اعماق خط مقدم استفاده شد، تشکر کرد. با این حال، او در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی فرانس ۲ در این ماه اذعان کرد که «خطر دورشدن توجه بین‌المللی از اوکراین» به دلیل جنگ اسرائیل و غزه وجود دارد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که اگر تمرکز آمریکا بر خاورمیانه منجر به کاهش سرعت تحویل تسلیحات به کیف شود، اهداف کرملین «سریع‌تر محقق خواهد شد». او این هفته با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار کرد و بعداً از اظهارنظر درباره ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه پیونگ‌یانگ هزار کانتینر تجهیزات و مهمات نظامی به روسیه تحویل داده است، خودداری کرد.

دارا ماسیکو، کارشناس ارشد مسائل دفاعی و امنیتی در برنامه روسیه و اوراسیا در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی گفت: «در حال حاضر، حفظ وضعیت موجود برای روسیه مناسب است، زیرا آنها تلاش می‌کنند غرب را خسته کنند. حفظ مواضع آن‌ها حداقل کاری است که نیروهای روسیه می‌خواهند انجام دهند، اما اهداف کرملین همچنان تصرف بیشتر قلمرو است».

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.