جزئیات تخصیص بنزین با کد ملی

83

علی اکبر کریمی ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به پیشنهاد تخصیص بنزین به کد ملی هر شخص در کشور به جای اعطای بنزین به خودرو گفت: افزایش مصرف بنزین و مصرف بی رویه بنزین در کشور ازجمله مشکلات جدی است که این روزها با آن دست و پنجه نرم می کنیم.

وی افزود: از طرفی نمی توان انکار کرد که قیمت انرژی در بسیاری از کشورها واقعا گران است و در کشور ما پایین بودن قیمت بنزین باعث مصرف بی‌رویه آن می‌شود. به عنوان مثال ما در تابستان سال جاری به رکورد بالای ۱۴۰ میلیون لیتر رسیدیم.

کریمی ادامه داد: از طرف دیگر ناترازی حجم تولید با مصرف نیز وجود دارد و بر این مشکل افزوده است و این امر نشان از ضرورت تأمین کسری بنزین از طریق واردات و اختصاص ارز زیاد به این مسئله است. با توجه به این مشکلات لازم است برای تعیین تکلیف وضعیت بنزین و مصرف خودروها تصمیم‌گیری شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه اتخاذ رویکرد قیمتی برای رفع این مشکل می‌تواند تورم زا باشد، عنوان کرد: ازطرفی ممکن است این رویکرد مورد توافق تمام تصمیم گیرندگان در مجلس و دولت قرار نگیرد. از این رو، راهکارهای دیگری که می‌تواند بدون افزایش قیمت بنزین منجر به کنترل و کاهش مصرف شود، باید در دستور کار قرار گیرد که یکی از آن ها اختصاص سهمیه بنزین برای کل آحاد کشور و به هر کد ملی است.

او توضیح داد: این ایده در واقع یک سقف بنزین یارانه‌ای برای هر یک از افراد کشور تعیین می شود و اگر کسی به میزانی بیشتر از این سقف نیاز داشت می‌تواند از بنزین آزاد استفاده کند. اجرای این طرح نیز موجب یک اطمینان خاطر برای آحاد جامعه است که می‌توانند از میزان معینی بنزین یارانه‌ای استفاده کنند. ازطرفی این طرح موجب توزیع عادلانه یارانه بنزین در سطح اقتصاد جامعه خواهد شد.

جزئیات تخصیص بنزین با کد ملی/سقف بنزین یارانه ای برای هر فرد در کشور؟

کریمی ابراز کرد: برآوردها نشان می‌دهد که فقط ۵۰ درصد از مردم کشور خودرو دارند و ۵۰ درصد دیگر فاقد خودرو و عملاً از یارانه بنزین محروم هستند. به همین خاطر اجرای این طرح و اختصاص چند لیتر بنزین به همه آحاد کشور این امکان را فراهم می‌کند که این بخش از افراد که خودرو ندارند هم از یارانه بنزین بهره‌مند شوند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس درانتها خاطرنشان کرد: این موضوع قطعاً به بهبود وضعیت معیشت دهک‌های پایین جامعه که عموماً افراد فاقد خودرو هستند، کمک خواهد کرد. به نظر بنده این طرح در مجموع طرح مثبتی است و می‌تواند آثار مطلوبی را در جامعه داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.