پوشش‌های محافظ تیر و ستون

یکی از نقاط ضعف مهم سازه های فولادی مقاومت کم آنها در برابر حریق بوده به طوری که در زمان کوتاهی پس از وقوع حریق ممکن است دچار ناپایداری و فروپاشی کامل شوند

447

پوشش‌های محافظ تیر و ستون

یکی از نقاط ضعف مهم سازه های فولادی  مقاومت کم آنها در برابر حریق بوده به طوری که در زمان کوتاهی پس از وقوع حریق ممکن است دچار ناپایداری و فروپاشی کامل شوند. مطابق با مقررات و استانداردها سازه‌های فولادی باید برای مدت زمان معینی در مقابل حریق مقاوم سازی شوند. یکی از کاربردهای صفحات مقاوم در یرابر حریق کناف و صفحات مقاوم در برابر حر‌یق و رطوبت کناف‌، حفاظت سازه‌های فولادی از طریق پوشش تیرها و ستون‌ها است.

در این ساختار یک زیر سازی فلزی سبک در پیرامون تیرها و ستون ها اجرا شده که صفحات گچی بر روی این زیر سازی نصب می‌شوند. بدین ترتیب پوششی از صفحات مقاوم در برابر حریق اجزای سازه‌ای را احاطه نموده و از این طریق سازه در برابر حریق مقاوم سازی می‌شود. با استفاده از این روش می توان پوشش های با رده مقاومتی تا ۱۲۰ دقیقه برای تیرها و ۱۸۰ دقیقه برای ستون‌ها ایجاد نمود. مزیت این نوع ساختار حفاظتی‌، سرعت، سهولت و ارزانی آن نسبت به سایر روش‌ها (نظیر پوشش‌های بتنی) است. با استفاده از این نوع روش نازک کاری اجزای سازه‌ای نیز تامین شده که این امر صرفه اقتصادی و تسریع در عملیات اجرایی را به ارمغان می‌آورد.

اجزای این ساختار

اجزای این ساختار مشابه اجزای به کار رفته در دیوارهای جداکننده  وسقف های کاذب  یکپارچه کناف است.

نکات فنی پوشش تیرهای فولادی

در اجرای پوشش‌های تیر با عمق جان کمتر از ۶۰ سانتیمتر و عرض بال کمتر از ۵۰ سانتیمتر سازه گذاری لازم نبوده مگر آن که به لحاظ اجرایی ضرورت داشته باشد.

اتصالات ایجاد شده با پانچ موقت بوده و در زمان نصب صفحات باید اتصال میان سازه‌ها توسط پیچ TB کامل شود.

در ساختارهای تک لایه از یک قطعه پنل گچی با ضخامت معادل لایه پوششی به عرض حداقل ۱۸ سانتیمتر برای پشتیبانی و پوشش درز میان صفحات استفاده می‌شود. این قطعه با استفاه از یک لایه نازک بتونه درزگیر کناف و به وسیله ماله شانه‌ای اجرا می‌شود. همچنین می‌توان از یک قطعه سازه برای پشتیبانی و پوشش درز میان صفحات استفاده نمود.

در ساختارهای چند لایه باید به محل اجرای پیچ‌ها توجه نمود. پیچ‌ها در لایه‌های پوششی فوقانی باید فاصله کافی با پیچ‌های اجرا شده در لایه‌های تحتانی داشته باشند. به نحوی که دو عامل اتصال در نزدیکی یکدیگر قرار نگیرد‌. عدم رعایت جزییات احیر موجب تضعیف مقاومت ساختار در برابر حریق خواهد شد.

رعایت اصول حصیر چینی در اجرای لایه‌های پوششی در ساختارهای تک لایه و چند لایه الزامی است.

در کنج‌ها صفحات باید مطابق جززیات زیر به صورتی نصب شوند که درز ممتد ایجاد نشود.

پوشش ستون‌های فولادی

اجرای زیر سازی فلزی‌: پوشش چهار طرفه

رانرها در پیرامون ستون و در کف و سقف به وسیله عامل اتصال مناسب نظیر پیچ و ورل پلاک اجرا می‌شوند.

استادهای در درون رانرهای کف و سقف قرار می‌گیرند.

اجرای زیر ‌سازی فلزی : پوشش سه طرفه

مراحل نصب مانند حالت چهار طرفه است با این تفاوت که در محل اتصال به دیوار، استادها به وسیله عامل اتصال مناسب و در فواصل حداکثر ۶۰ سانتیمتر به دیوار متصل می‌شوند.

حداکثر ارتفاع آزاد مهار نشده استادها ۳ متر است. در صورتی که ارتفاع ستون بیش از ۳ متر باشد تعبیه تکیه گاه‌های کمکی نظیر نبشی نورد گرم در ارتفاع ستون و اتصال رانرها به آنها لازم خواهد بود.

در تمامی ساختارها (تک لایه و چند لایه) از یک قطعه سازه برای پشتیبانی و پوشش درز میان صفحات در لایه اولل استفاده می‌شود. در این صوت توصیه می‌شود که انتهای سازه پشتیبان به صورت زبانه بریده شده به نحوی که سازه پشتیبان تا روی زیر سازی اصلی امتداد یابد بدین ترتیب درز به طور کامل پوشانده می‌شود.

در ساختارهای چند لایه باید به محل اجرای پیچ‌ها توجه نمود. پیچ‌ها در لایه‌های پوششی باید فاصله کافی با پیچهای اجرا شده در لایه‌های تحتانی داشته باشند به نحوی که دو عامل اتصال در نزدیکی یکدیگر قرار نگیرند‌. عدم رعایت جزییات اخیر موجب تضعیف مقاومت ساختار در برابر حریق خواهد شد.

رعایت اصول حصیر چینی در اجرای لایه‌های پوششی در ساختارهای تک لایه و چند لایه الزامی است.

در کنج‌ها صفحات باید مطابق جزییات زیر به صورتی نصب شوند که درز ممتد ایجاد نشود.

درزگیری

در ساختارهای دارای کد حریق درزگیری بسیار حائز اهمیت است. تمنامی منافذ و راه‌های عبور آتش باید به طور کامل پر شوند به نحوی که ساختارهای نفوذ پذیری و یکپارچه حاصل شود ساختار باید کاملا آتش بند شود. در این راستا درزهای میان صفحات و محل نفوذ پیچ‌ها اهمیت ویژه داشته و درزها و سر پیچ‌ها در تمامی لایه‌های زیرین و رویین، باید با بتونه درزگیر کناف کاملاً پر شوند. همچنین محل اتصال ساختار به سقف‌، کف یا عناصر پیرامونی نیز باید با بتونه درزگیر کناف کاملاً پر شود.

گچ پوششی

در ساختارهای دارای کد حریق اجرای لایه گچ پوششی کناف به ضخامت حداقل ۲ میلیمتر بر کل سطح صفحات توصیه می‌شود.

سازه محافظ کنج

برای محافظت از کنج‌ها در برابر ضربه و جلوگیری از آسیب دیدگی لایه‌های حفاظتی‌، اجرای سازه محافظ گوشه فلزی در ساختارهای پوششی ستون ها توصیه می‌شود.

اتصال دیوار خشک به پوشش محافظ تیر

در صورتی که کد حریق پوشش محافظ تیر برابر با کد حریق دیوار متصل شونده باشد اتصال میان این دو ساختار به صورت معمول انجام می‌شود.

در صورتی که کد حریق پوشش محافظ تیر بیش از کد حریق دیوار متصل شونده باشد اتصال میان این دو ساختار به صورت کشویی لغزان اجرا می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.