معیار انتخاب پرده در منازل

نصب پرده را هم می‌توان یک سرمایه‌گذاری بزرگ نامید که از لحاظ سبک زندگی و صرفه‌جویی در انرژی می‌تواند کمک شایانی برای ساختمان باشد.

1,271

نصب پرده را هم می‌توان یک سرمایه‌گذاری بزرگ نامید که از لحاظ سبک زندگی و صرفه‌جویی در انرژی می‌تواند کمک شایانی برای ساختمان باشد. بنابراین انتخاب آن و نصب اولیه آن موضوع بسیار مهمی برای افراد خانه‌دار است و یک توصیه کلی در مورد آن این است که تا حد امکان به هزینه‌ی آن توجه نکنید و بهترین آنها را از لحاظ کیفیت انتخاب کنید. متخصصین دکوراسیون داخلی پیشنهاد می‌کنند که برای خرید پرده از افراد ماهر در این زمینه مشورت بگیرید و بهترین انتخاب را با توجه به نیاز خود انجام دهید.

اگر در بازار پارچه‌فروشان چرخی بزنید، پارچه‌های بسیاری وجود دارند که طراحی زیبایی دارند و از طرح‌های مختلفی در آنها استفاده شده است؛ اما می‌توان از آنها به عنوان پرده تزیینی استفاده کرد. انتخاب این وسیله برای منزل به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و زیبایی تنها یکی از ملاک‌های انتخاب آن است. اگر از زیبایی پارچه بگذریم، مواردی مانند اندازه پارچه، چوب استفاده شده، آویزهای نصب شده بر روی آن و شیوه‌های دیگری نیز در این انتخاب دخیل هستند که به هنگام خرید پرده تزیینی باید به آنها توجه داشته باشیم.

در این مطلب قصد داریم فرآیند خرید پرده را از جهات مختلفی مورد بررسی قرار دهیم و تأثیر هر کدام از آنها را بر انتخاب نهایی ببینیم.

چرا خرید پرده یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود؟

اگر یک پرده با پنجره‌های دوجداره همراه شود، می‌تواند کاهش مصرف انرژی شما را به دنبال داشته باشد و هزینه کلی ساختمان را کاهش دهد. در طول تابستان، فهمیدن این مسئله بسیار مهم است و با استفاده از این لایه پارچه‌ای می‌توان از افزایش گرمای داخل منزل تا ۳۳% جلوگیری کرد. زیرا این پرده‌ها هستند که مانع از تابش مستقیم نور آفتاب به داخل منزل می‌شوند. بااین‌وجود اگر در مورد خرید پرده مسئله سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود، بخشی از آن به زیبایی منزل و بخشی از آن به عایق بودن آنها برمی‌گردد.

  چه سبک‌هایی را باید انتخاب کنیم؟

نکته مهمی که در انتخاب سبک پرده باید مدنظر قرار گیرد، هماهنگی طرح و شکل آن با دکوراسیون منزل شماست. توجه داشته باشید که در یک منزل ممکن است اتاق‌ها با هم متفاوت باشند و هر کدام از آنها با یک سبک خاص طراحی شده باشد. به‌عنوان‌مثال، در اتاق خواب استفاده از پرده‌های چند لایه مرسوم است که به نوعی پنجره‌ها را می‌پوشاند و ضمن حفظ حریم خصوصی افراد، باعث کنترل نور در یک فضای تاریک می‌شود.

در طرف مقابل شاهد استفاده از آن در اتاق نشیمن هستیم که ممکن است چندان حریم خصوصی نباشد و بیشتر از همه به مسئله زیبایی اهمیت داده می‌شود. بنابراین در اتاق نشیمن معمولاً سعی می‌شود که از پرده‌های نازک با نمای رنگی انتخاب شود که رنگ آن با سرویس مبلمان منزل و همچنین نورپردازی اتاق همخوانی داشته باشد.

نکته: اگر می‌خواهید برای منزل خود یک سبک مناسب از پرده را انتخاب کنید، بهتر است به شکلی رفتار کنید که می‌خواهید به یک شخص غریبه در این زمینه مشورت بدهید. مطمئناً نگاه بیرونی می‌تواند کمک بیشتری در انتخاب سبک و زیبای آن داشته باشد.

انتخاب پارچه برای پرده

انتخاب پارچه یکی از ملاحظات کلیدی در انتخاب پرده است. پارچه‌ای که انتخاب می‌کنید، تعیین می‌کند که تا چه زمانی می‌توانید از آن استفاده کنید و با استفاده از آن چه نمایی به منزل خود ببخشید. اگر یک پارچه سنگین انتخاب کنید، هنگام کشیدن آن ممکن است به بخش‌های مختلف فشار وارد شود و به شکل مناسبی نایستد. این در حالی است که پارچه سبک ممکن است برای صاحب منزل راحت‌تر باشد و شکل اولیه خود را حفظ کنند. پارچه‌های کتانی، ابریشم و مخمل انتخاب‌های خوبی برای پرده به شمار می‌روند؛ زیرا به هنگام آویز کردن و جمع کردن آنها نمای بسیار خوبی دارند.

قبل از اینکه برای خرید پارچه اقدام کنید، به سراغ فروشگاه‌های مختلف بروید و از هر کدام از آنها نمونه‌های جمع‌آوری کنید. در یک فرصت کافی، این نمونه‌ها را با رنگ دکوراسیون منزل و همچنین سطح انتظار خود مقایسه کنید و تلاش کنید پارچه‌ای را برای پرده انتخاب کنید که با نمای داخلی ساختمان بیشترین هماهنگی را داشته باشد. حتی می‌توانید با استفاده از گوشی‌های هوشمند از پارچه و پنجره خود فیلم بگیرید و با خیاطان مشهور و معروف مشورت کنید.

نکته: برای انتخاب یک پارچه پرده خوب، آن را در طول روز در جلوی نور نگه دارید و عکس‌العمل آن را در مقابل شرایط مختلف ببینید. سعی کنید با اضافه کردن پارچه‌های مختلف، شرایط آن را برای منزل خود بسنجید.

 

انواع پارچه مورد استفاده در پرده و محل مناسب برای آنها

خوشبختانه تنوع پارچه برای تولید پرده بسیار بالاست و به همین دلیل شاهد استفاده از انواع پارچه‌ها برای دکوراسیون‌های مختلف هستیم. برخی از این پارچه‌ها نازک‌تر بوده و برخی نیز ضخیم‌تر هستند، برخی از پارچه‌ها وزن بیشتری دارند و در طرف مقابل بعضی‌ها به صورت حریر و سبک بوده و فشار چندانی به میله‌ها وارد نمی‌کنند. به طور کلی پارچه‌های مورد استفاده در پرده‌ها را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

پارچه حریر

حریر یکی از زیباترین و لطیف‌ترین پارچه‌های مورد استفاده در پرده است که ظرافت خاص آن باعث استفاده از آن در اتاق های مختلف منزل می‌شود. پارچه حریر به دلیل تراکم پایین برای فضاهایی که به نور پردازی بیشتر نیاز دارند انتخاب مناسبی است و به همین دلیل از آنها در اتاق نشیمن، اتاق خواب و حتی آشپزخانه استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که پارچه حریر مقاومت چندانی در برابر نور مستقیم آفتاب ندارد، اگر می‌خواهید از این پرده در اتاق‌های نورگیر استفاده کنید، بهتر است از پارچه‌های دیگر به عنوان آستر برای آن استفاده کنید.

 حریر و دانتل

اگر از خانم‌های امروزی و کسانی که به دنبال دکوراسیون مدرن می‌گردند، در مورد پارچه مناسب پرده بپرسید، مطمئن باشید بهترین پیشنهاد آنها حریر و دانتل است. طراحی خاص در بافت و شکلهای متنوع باعث شده است که پرده‌های ترکیبی از حریر و دانتل نمای بسیار زیبا و شیک داشته باشند و به عنوان انتخاب اولیه برای اتاق نشیمن محسوب شوند

کتان و ساتن

دو مورد از پارچه‌هایی که طراحی ساده و در عین حال گرم دارند، کتان و ساتن هستند که در دکوراسیون‌های داخلی معمولی به کار گرفته می‌شود. این پارچه‌ها از تراکم بالایی برخوردارند و به همین دلیل نور آفتاب را از خود عبور نمی‌دهند. استفاده از کتان و ساتن باعث می‌شود که پرده مورد نظر نیازی به آستر نداشته باشد و از آن در اتاق خواب اتاق خواب کودک استفاده شود.

 

ابریشم و مخمل

اگر در طراحی دکوراسیون داخلی منزل خود یک قسمت را برای پذیرایی از مهمان ها در نظر گرفته‌اید و به عنوان اتاق رسمی شناخته می‌شود، بهتر است از پرده‌های ابریشمی و مخملی در این اتاق استفاده کنید. این پارچه‌ها از وزن نسبتاً بالاتری نسبت به سایر پارچه‌های عنوان شده برخوردارند و حالت بهتری به خود می‌گیرند. بنابراین در اتاق‌های رسمی جلوه مناسبی ایجاد می‌کنند که فضای اتاق را دلنشین تر جلوه می‌دهد.

طول و عرض پرده

مگر اینکه در یک اتاقک ورودی در خیابان زندگی کنید، پرده باید همیشه طولانی باشد و طول آن به صورتی انتخاب می‌شود که بتواند نزدیک به کف اتاق قرار گیرد. هر چه پرده‌ی یک فضا بلندتر باشد، از لحاظ ظاهری به سود آن بوده و ارتفاع آن را بلندتر نشان می‌دهند. اگر می‌توانید، سعی کنید پرده‌ها را به شکلی نصب کنید که حداقل ۱۵ سانتی‌متر بالاتر از قاب بالای پنجره قرار بگیرد. برای جلوه‌های دراماتیک و زیبا، آن‌ها را در بالاترین نقطه ممکن نصب کنید و تا جایی که می‌توانید میله‌ها را به سقف نزدیک‌تر کنید.

به یاد داشته باشید که پرده‌ها را باید با توجه به عرض پنجره قالب‌بندی کنید، بنابراین مطمئن شوید که پنجره و امکانات نصب شده بر روی آن با نوع پرده انتخابی شما مطابقت داشته باشد. یک قاعده کلی در انتخاب چوب این است که اجازه دهید حدود ۱۰ درصد از میله‌ها در هر طرف اضافه‌تر باشد و در مورد پارچه‌های سنگین‌تر باید این اندازه را بیشتر کنید. ین نکته به زمان جمع‌آوری پارچه برمی‌گردند که نباید بیش از ظرفیت پنجره باشد و بخشی از آن را پوشش دهد. معمولاً سعی کنید این قسمت از پارچه بر روی دیوار جمع شود.

نکته: برای اطمینان از اینکه پرده شما هنگام بسته شدن ظاهر نامناسب ایجاد نکند، باید عرض آن را حدود ۲ تا ۲ و نیم برابر عرض پنجره انتخاب کنید.

انواع سیستم‌های نگهدارنده پرده

برای نگه‌داشتن پرده بر روی یک دیوار سبک‌های مختلفی وجود دارد که معمولاً بین آنها و جنس پارچه و حتی نحوه باز و بسته شدن پارچه نیز هماهنگی وجود دارد. این موضوع باعث شده است که شرکت‌های مختلف با توجه به سلیقه خود و با در نظر گرفتن معیارهای مختلف، اقدام به تولید آویزهایی کنند که با روش‌های مختلف پرده را نگه می‌دارند. برخی از این سیستم‌ها عبارت‌اند از:

 آویزهای زنجیره‌ای

این آویزها به صورتی هستند که تمامی قطعات با یکدیگر در ارتباط بوده و در صورت بسته شدن یکی از آنها، سایر قسمت‌ها به دنبال آن جمع می‌شوند. این نوع آویزها در شرکت‌ها و مؤسسات دولتی و خصوصی بیشتر کاربر دارند و معمولاً ترجیح داده می‌شود که پرده استفاده شده در آنها به صورت یکپارچه نباشد.

 آویزهای حلقوی

آویزهای حلقوی نسبت به سایر شیوه‌های نگهدارنده نمای معاصر دارد و انعطاف‌پذیری بیشتری نیز از خود نشان می‌دهد. این آویزها برای پارچه‌های سنگین و مواردی که پارچه به صورت کامل مورد استفاده قرار می‌گیرد، به کار برده می‌شوند. معمولاً برای آویزهای حلقوی از سیستم‌های پیشرفته استفاده نمی‌شود و شخص به صورت دستی آنها را جمع می‌کند.

آویزهای الکترونیکی

این آویزها با آویزهای حلقوی تفاوت چندانی ندارند و تنها سیستم جمع کننده و بازکننده آنها متفاوت است. در این سیستم‌ها، انسان هیچ دخالتی در جمع و باز کردن پرده ندارد و فرد از راه دور با استفاده از ریموت می‌تواند پرده را جمع کند. این سیستم‌ها در مورد هتل‌ها و سایر مکان‌های عمومی که از پرده‌های بزرگ و سلطنتی استفاده می‌کنند به کار گرفته می‌شوند.

 

 

 

آویزهای جمع شونده

این آویزها همانند آویزهای زنجیری با هم متصل هستند و زمانی که دستگیره آنها کشیده می‌شود که آنها حرکت کرده و پرده را در یک یا دو سمت توپ جمع می‌کند. این نوع آویزه‌ها در مورد اتاق‌های کوچک مانند اتاق خواب یا اتاق کودک کاربردی می‌شوند و استفاده از آنها بسیار راحت است.

آویزهای زبانه‌ای

آویزه‌های زبانه‌ای نسبت به سایر مدل‌های عنوان شده در بالا کاملاً متفاوت هستند و درواقع هیچ محصول یا قطعه خارجی به کار گرفته می‌شود. این آویزها از جنس پارچه پرده بوده و از قبل برای این که آماده می‌شوند. با توجه به اینکه حرکت دادن آنها باعث مستهلک شدن پارچه و پاره شدن آن می‌شود، در مواردی که نیازی به باز و بسته کردن پارچه نباشد، از این آویزها استفاده می‌شود.

کتیبه‌ها و نقش آنها در زیبایی پرده

یکی دیگر از قسمت‌هایی که معمولاً در پرده منزل به کار برده می‌شود، کتیبه‌ها هستند که قسمت بالایی آنها را پوشش می‌دهند و به زیبایی بیشتر آن کمک می‌کنند. در حقیقت طراحی این قسمت‌ها به صورتی است که چوب و سایر متعلقات همراه پرده را پوشش داده و آنها را از دید بقیه مخفی می‌کند. در حال حاضر، با توجه به تنوع بالا در پرده‌ها و مدل‌های آن‌ها، شکل کتیبه‌ها نیز تغییر کرده در آنها از مدل‌های مختلفی استفاده می‌شود.

البته نقش کتیبه‌ها فقط به مخفی کردن و پوشاندن قسمت‌های بالایی پرده محدود نمی‌شود و در طراحی منزل و نشان دادن ارتفاع آن نیز مهم هستند. همان‌طور که در مطالب قبلی نیز عنوان شود، می‌توان با انتخاب پرده‌های بلند فضای اتاق را به شکلی تغییر داد که ارتفاع آن بیشتر به نظر برسد. به همین دلیل کتیبه‌ها نیز می‌توانند این نقش را بر عهده داشته و به ایجاد ارتفاع فانتزی بیشتری در منزل کمک کنند.

والان و کاربرد آن در اتاق‌های مختلف

اگر بخواهیم به بخشی از پرده اشاره کنیم که در زیبایی آن تأثیر بسزایی دارد و شاید مهمترین بخش پرده‌های سلطنتی نیز محسوب شود، والان است که به شکل‌های مختلفی طراحی می‌شود و در طراحی هر کدام از آنها از الگوهای متنوعی استفاده می‌شود. جالب است بدانید که طراحان حرفه‌ای والان ها ترجیح می‌دهند که برای هرکدام از اتاق‌های منزل از یک صفحه خاص استفاده کنند که در ادامه برخی از آنها را خواهیم دید:

  • والان پرده در اتاق پذیرایی: یکی از بهترین جاهایی که می‌توان از والان استفاده کرد، اتاق پذیرایی است و می‌توان نهایت خلاقیت و هماهنگی را در آن به وجود آورد. معمولاً طراحی پرده در اتاق نشیمن به صورتی که بین آن و سرویس مبلمان منزل یک هماهنگی وجود داشته باشد. حال طراحان به شکلی عمل می‌کنند که رنگ والان نسبت به پرده‌ها متفاوت بوده و در عین حال هماهنگی آنها با سرویس مبلمان از بین نرود.

  • والان در آشپزخانه: برخلاف والان استفاده شده در اتاق پذیرایی، در سرویس آشپزخانه سعی می‌شود که نقش والان پر رنگ‌تر از خود پرده باشد و حتی در برخی موارد آن را به عنوان بخشی از آن مورد استفاده قرار می‌دهند. وجود والان کوتاه‌تر باعث می‌شود که نورپردازی آشپزخانه شکل بهتری داشته باشد. البته هماهنگ بودن رنگ آن با کابینت‌های آشپزخانه ضروری است.
  • والان در اتاق خواب: انتخاب رنگ والان در اتاق خواب بستگی به تجهیزات استفاده شده در آن دارد و مهمترین بخشی که والان از آن تأثیر می‌پذیرد، روی تخت خواب است. بنابراین سعی کنید که در انتخاب رنگ والان به جزئیات اتاق خواب توجه بیشتری داشته باشید.

پرده کلاسیک و نحوه طراحی آنها

با وجود اینکه در حوزه‌های مختلف شاهد ظهور تکنولوژی مدرن هستیم، اما هنوز هم اغلب افراد به دکوراسیون‌های سنتی و استفاده از تجهیزات کلاسیک علاقه نشان می‌دهند. یکی از تجهیزاتی که در دکوراسیون کلاسیک به کار برده می‌شود، پرده‌های کلاسیک هستند که دارای طراحی منحصر به فرد و به نوعی قدیمی هستند. پرده‌های کلاسیک عمدتاً به صورت آویزان استفاده می‌شوند و رنگ بندی آنها بسیار متنوع است. برخی از نمونه‌های پرده‌های کلاسیک را بدین شکل می‌توان ایجاد کرد:

  • پرده‌های سلطنتی: این پرده‌ها عمدتاً طراحی بسیار پیچیده و شلوغی دارند و معمولاً از جنس مخمل و یا ابریشم تولید می‌شود. حجم پارچه استفاده شده در این طراحی بسیار بالا بوده و به صورت ثابت بر روی پنجره نصب می‌شود. البته ممکن است برخی از آنها قابلیت باز و بسته شدن را نیز داشته باشد. اندازه والان در پرده‌های سلطنتی بسیار بزرگ بوده و بخش بزرگی از پرده اصلی را می‌پوشاند.
  • پرده‌های فرانسوی: این پرده‌ها دارای حلقه‌های بسیار بزرگی هستند که وظیفه نگه داشتن پارچه بر روی میله‌ها را بر عهده دارند. با توجه به دکوراسیون منزل معمولاً رنگ بندی این پرده‌ها بیشتر به صورت تیره بوده و امکان باز و بسته کردن آن نیز وجود دارد. رنگ تیره این پرده‌ها کمک می‌کند که نیازی به استفاده از آستر در آنها نباشد و به صورت تنها مورد استفاده قرار گیرند.

 پرده مدرن و نحوه طراحی آن

اگرچه پرده‌های کلاسیک طرفداران خاص خود را دارند، اما باید پذیرفت که پرده‌های مدرن از لحاظ طراحان دکوراسیون گزینه‌های مقبول‌تری به شمار می‌روند و طرفداران آنها نیز بیشتر است. در این پرده‌ها عمدتاً از رنگ‌های روشن به صورت تک رنگ استفاده می‌شود و حجم پارچه استفاده شده در آنها نیز کمتر است. در پرده‌های مدرن اجباری برای استفاده از پارچه‌های بلند به منظور نشان دادن ارتفاع بیشتر در منزل وجود ندارد. چند مورد از پرده‌های مدرن عبارتند از:

  • پرده‌های زبرا: این پرده‌ها به صورت یک لایه نازک توری هستند به طور کامل با پرده‌های سنتی متفاوت هستند. طراحی این محصولات به صورتی است که امکان استفاده از آنها در قاب پنجره و یا در بیرون از پنجره وجود دارد. تنوع در این نوع پرده‌ها بسیار کم است و تنها به چند تغییر ساده در الگوی طراحی آنها بسنده می‌شود.

پرده زبرا

  • پرده شید: پرده شید یک نوع دیگر از پرده‌های مدرن هستند که عملکردی همانند پرده‌های زبرا دارند و با استفاده از سیستم‌های جمع کننده در دو طرف خود به سمت بالای یا به صورت افقی جمع می‌شود. پرده‌های زبرا به شکلی طراحی شده‌اند که می‌توان آنها را تا حدودی باز کرد و به نوعی یک سایه روشن ایجاد کرد، اما پرده‌های شید از این قابلیت برخوردار نیستند و تنها راه استفاده از نور خورشید این است که آنها را به طور کامل کنار بزنیم.
  • پرده‌های تک رنگ سبک: این پرده‌ها به صورت آویزان بوده و بیشتر تک رنگ با رنگهای روشن هستند. در این مورد نیز بیشتر سعی می‌شود که از پارچه‌های سبک مانند حریر و یا ساتن استفاده شود و رنگ آنها عمدتاً از رنگ های روشن انتخاب می‌شود.

  • پرده‌های کوتاه و ثابت: این پرده‌ها نیز به شکلی هستند که طول آنها به اندازه بلندای پنجره انتخاب می‌شود، و در آن‌ها از ابزارهای حرکتی استفاده نمی‌شود.کاربرد این مدل از پرده‌های مدرن در اتاق‌های با نورگیری پایین محدود می‌شود و نیازی به استفاده از آستر ندارند.
  • پرده کرکره اتومات:این نوع پرده‌ها به عنوان یکی از مدرن‌ترین سبک در طراحی پرده شناخته می‌شود که باز و بسته شدن آن به کمک سیستم‌های الکترونیکی و کنترل از راه دور انجام می‌شود. امکان استفاده از این محصول در پشت و جلوی پنجره فراهم است. بیشتر بخش‌های آن را قسمت‌های فلزی تشکیل می‌دهند که توسط پارچه یا مواد کامپوزیتی پوشش داده شده‌اند. از این پرده‌ها در ساختمان‌های اداری و مجتمع‌های تجاری بزرگ استفاده می‌شود.

پرده کرکره اتومات

پرده‌ها به چه شکلی استفاده می‌شوند؟

استفاده از پرده در هر اتاقی و در هر بخشی از ساختمان متفاوت است و ممکن است وظایف مختلفی برعهده داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، ممکن است شخصی فقط جنبه زیبایی آن را در نظر داشته باشد، و شخص دیگر از آن به عنوان یک ابزار برای تقسیم کردن فضای منزل خود استفاده کند.

 

به‌طورکلی روش‌هایی که می‌توان از پرده در منزل خود استفاده کرد عبارت‌اند از:

  • تعیین قالب اتاق: این مورد به عنوان یکی از استفاده‌های جانبی از پرده شناخته می‌شود که بعضی از طراحان دکوراسیون در قسمتی از اتاق یا منزل از آن استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند چهارچوب طراحی خاصی با استفاده از آن به وجود بیاورند.
  • نمای شاد و جذاب: برخی از افراد نمی‌توانند اتاق‌های مختلف منزل را رنگ‌آمیزی کنند و به دلایل مختلفی از جمله هزینه و زمان از این کار طفره می‌رود. بهترین انتخاب برای این افراد، استفاده از پرده‌های چاپی است که الگوهای مختلفی بر روی آنها چاپ شده است و در همه اتاق‌ها می‌توان از آنها استفاده کرد.
  • تبدیل روز به شب: این نوع پرده‌ها برای اهدافی به کار گرفته می‌شود که به طور کامل از ورود نور به محدوده موردنظر جلوگیری شود. کاربرد پرده در این بخش بسیار محدود بوده و معمولاً از پرده‌های ضخیم استفاده می‌شود که در حوزه‌های دیگر کاربرد چندانی ندارند.
  • جدا کردن بخشی از ساختمان و منزل: این پرده‌ها برای مشخص کردن یک قسمت از منزل مورد استفاده قرار می‌گیرند و معمولاً ضخامت بالایی دارند. البته اگر زیبایی آنها نیز مهم باشد سعی می‌شود از الگوهای چاپی مختلفی در مورد آنها استفاده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.