چندین نکته کلیدی در انتخاب پرده متناسب با دکوراسیون داخلی منزل شما

طراحان داخلی، پرده را یکی از مهم‌ترین عناصر دکوراتیو خانه می‌دانند. بنابراین انتخاب پرده مناسب، برای داشتن دکوراسیونی زیبا و شیک را دست‌کم نگیرید.

1,027

کاربرد معمول پرده، جلوگیری از وارد شدن نور یا کم کردن ‌نور داخل ساختمان و نیز برای حفظ حریم منزل است. اما نقش پرده در منزل به این موارد محدود نمی‌شود. طراحان داخلی، پرده را یکی از مهم‌ترین عناصر دکوراتیو خانه می‌دانند. بنابراین برای اینکه دکوراسیونی زیبا و شیک داشته باشید انتخاب پرده مناسب را دست‌کم نگیرید.

چند ترفند ساده برای انتخاب پرده مناسب

اتاق پذیرایی، نشیمن، ناهارخوری و اتاق‌های خواب و آشپزخانه فضاهایی هستند که به پرده نیاز دارند. هر یک از این فضاها ویژگی‌هایی دارند که در انتخاب پرده مناسب باید مدنظر قرار گیرند. سه نکته مهم در انتخاب پرده:

بهترین روش برای انتخاب پرده مناسب توجه به سبک مبلمان و دکوراسیون  و رنگ دیوارها یا کاغذ دیواری‌ها است. اگر مبلمان منزل شما به سبک کلاسیک است، پرده‌های والان‌دار ضخیم وسنگین که معمولا از جنس مخمل است می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. این نوع پرده‌ها تلفیقی از سه یا چهار پرده در قالب والان، دکور، پرده اصلی زمینه و پرده آستری هستند که به لحاظ جنس و حتی ضخامت با هم تفاوت دارند. پارچه پرده‌ فضای پذیرایی معمولا از میان رنگ‌های کرم، شیری، سفید، طلایی با بافت‌هایی ساده یا طرحدار انتخاب می‌شود. از آنجا که در خانه‌های امروزی فضای نشیمن و پذیرایی چندان از هم تفکیک شده نیست، حتی اگر خانه بزرگ باشد، در انتخاب پرده مناسب، سبک مبلمان اتاق نشیمن را هم مدنظر داشته باشید و چنانچه برای این بخش، مبلمانی ساده و راحت در نظر گرفته‌اید این نکته را در طراحی پرده لحاظ کنید و از تزئینات آن بکاهید.

3571

اگر آپارتمان‌تان را به سبک مدرن دکور کرده‌اید، یکی از ویژگی‌های  این سبک سادگی و پرهیز از تزئینات زیاد است، به این نکته در انتخاب پرده مناسب توجه کنید. در این سبک دکوراسیون، بهتر است از پرده‌های توری کم‌چین تک رنگ استفاده کنید. پرده‌هایی از جنس لینن هم برای این نوع دکوراسیون همنشین خوبی هستند. پرده‌های لینن معمولا از میان رنگ‌های خنثی انتخاب و کاملا ساده و بدون چین دوخته می‌شوند. اگر  آپارتمان‌تان با مبلمان گلدار و فانتزی و رنگارنگ دکور شده و رنگ‌های زیادی در تزیین خانه به کار برده‌اید، پرده مناسب برای شما می‌تواند شامل دو بخش باشد، تور ساده و پرده ضخیم متناسب با رنگ مبلمان و یا رنگی که دوست دارید رنگ غالب خانه‌تان باشد.
اگر می‌خواهید سقف خانه‌تان بلند‌تر به نظر برسد، چوب پرده را تا می‌توانید بالا ببرید. پرده‌ها هرچقدر بالاتر باشند خانه بزرگ‌تر نشان داده می‌شود. یکی کردن پنجره‌ها هم می‌تواند خانه را بزرگ و عریض نشان دهد. اگر فضای بین دو پنجره زیاد نیست می‌توانید پرده‌ها را یک‌سره درست کنید. برای پنجره‌های بلند از قاب‌های چوبی بالای پرده استفاده کنید، اما برای پنجره‌ها کوتاه اصلا سراغ این ابزار نروید و پرده‌‌ای انتخاب کنید که از بالا تا یک‌سوم پایانی ساده و در یک‌سوم پایانی طرحدار است.

3572

انتخاب پرده مناسب برای اتاق خواب

  1.  در انتخاب پردۀ اتاق خواب به جز رنگ و طرح موردعلاقه‌تان، می‌بایست به مقاوم بودن جنس آن هم توجه کنید. انتخاب پردۀ مقاوم ترفند ساده‌ای دارد. کافی است پارچه را از جایی که بریده شده کمی بکشید، اگر تار و پود پارچه جدا شد، از خرید آن منصرف شوید. اما اگر خیلی علاقه‌مند به خرید آن بودید حتما باید پشتش آستر بزنید تا آفتاب نتواند تار و پود پرده‌تان را از بین ببرد. رنگ پارچه آستری حتما باید یک درجه روشن‌تر یا یک درجه تیره‌تر از رنگ پارچه اصلی پرده باشد تا طرح و رنگ پرده اصلی در آن گم نشود.
  2. در انتخاب پرده مناسب برای اتاق خواب، نیم‌نگاهی به در و دیوار اتاق و باقی دکوراسیون داشته باشید. البته می‌توانید پرده‌ای ‌از جنس دانتل یا حریر سفید یا نباتی رنگ انتخاب کنید که با هر نوع دکوراسیون هماهنگ است. اگر دوست دارید پرده اتاق‌‌ طرح‌دار باشد، توجه داشته باشید طرح‌های هندسی فضای اتاق را مدرن‌تر کرده و پرده‌هایی با ترکیب رنگ‌های مختلف حالت رسمی اتاق را از بین می‌برند. پارچه‌های رنگی ساده در کنار هم و  پردۀ گلدار به‌خصوص زمانی که با پس‌زمینۀ سفید همراه شود، دست‌تان را برای تغییر دکوراسیون بازمی‌گذارد و اجازه می‌دهد هرطور که خواستید رنگ روتختی، فرش و…را تغییر دهید.
  1. در انتخاب پرده مناسب برای اتاق خواب کودک و نوجوان، برای انتخاب رنگ و طرح، سلیقه فرزندتان را در نظر گرفته و نظرش را جویا شوید. برای پرده اتاق کودکان از یک رنگ تک به صورت ساده و بدون تلفیق استفاده نکنید. میزان نورگیر بودن اتاق را در انتخاب پرده مناسب در نظر داشته باشید. اگر اتاق کاملا نورگیر است، از پردۀ ضخیم صرف‌نظر کنید، حریر ساده هم کفایت می‌کند. می‌توانید به جای پرده از پرده‌ها و شیدهای تاشو استفاده کرده و میزان نور ورودی به خانه را تنظیم کنید. مهم‌ترین مزیت این پرده‌ها این‌ست  که هر تصویری که دوست دارید را می‌توانید روی آنها چاپ کرده و دیگر لازم نیست برای یافتن پرده‌ای که نقش شخصیت محبوب فرزندتان را داشته باشد، تمام بازار را زیر و رو کنید.
3573

چند نکته دربارۀ انتخاب پرده مناسب آشپزخانه

خورد و خوراک مسائل محوری آشپزخانه هستند، مسائلی که توجه به آنها انتخاب رنگ پرده آشپزخانه را ساده‌تر می‌کنند. در انتخاب پرده مناسب برای آشپزخانه تان چند نکته را در نظر داشته باشید:

– در مجموع، رنگ‌های گرم مانند قرمز، زرد و نارنجی و رنگ‌هایی که یادآور مواد طبیعی هستند برای آشپزخانه مناسب‌اند. علاوه بر این، رنگ پرده آشپزخانه باید با لوازم خاص و دکوراسیون آن به خصوص رنگ کابینت‌‌ها هماهنگ باشد.

– این روزها بیشتر نور خانه از آشپزخانه تامین می‌شود. انتخاب پارچه‌ای با جنس نامناسب یا دوخت شلوغ می‌تواند تنها راه نفس کشیدن خانه را مسدود کند. تورهای حاشیه‌ای مخصوص آشپزخانه به اندازه‌های ۳۰ تا ۹۰ سانتی‌متر با کناره‌های هماهنگ، یا پرده‌های نیمه و پرده‌های بالارونده با دوخت رومی هم گزینه مناسبی هستند، چون هم فضای کمی اشغال می‌کنند و راحت جمع می‌شوند و هم نسبت به پرده‌های دیگر پارچه کمتری  لازم دارند.

3574

– بهتر است از پرده‌های کرکره‌ای استفاده نکنید چون زحمت تمیز کردن چربی‌ها کاری می‌کند که پرده محبوب‌تان را کنار بگذارید.
– اگر دیوار آشپزخانه‌تان طرحدار است، از پرده‌ای ساده و بدون طرح مانند پرده‌های شید رول یا بالارو استفاده کنید. ولی اگر دوست دارید پرده‌ آشپزخانه نمایان باشد، از پرده‌های بامبو، حصیر، کنف یا ترکیبی از کنف، بامبو و حصیر طرحدار با رنگی متضاد با دکور آشپزخانه استفاده کنید.
– اگر آشپزخانه‌تان کوچک است، از پرده‌های نازک و به رنگ روشن استفاده کنید به‌خصوص رنگ سفید که پیشنهاد اول و آخر طراحان برای آشپزخانه‌های کوچک آپارتمان‌های امروزی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.