تولید باتری بدون کبالت با توان ذخیره سازی بالا

229

کبالت فلزی کمیاب و گران قیمت است که در تولید باتری‌های لیتیومی به طور گسترده به کار گرفته می‌شود اما به محیط زیست آسیب می‌زند. از همین رو محققان راهی برای حذف آن یافته‌اند.

به گزارش پایگاه علمی خبری کمکیم ما به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، پژوهشگران دانشگاه تگزاس نوع جدیدی از باتری را طراحی و تولید کرده‌اند که در آن به هیچ عنوان از فلز کبالت استفاده نشده و در عین حال از ظرفیت بیشتری برای ذخیره سازی انرژی برخوردار است. این باتری همچنین سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد.

کبالت به علت رسانایی و دوام بالا نیز در صنعت باتری سازی همیشه مورد توجه بوده و معمولاً در کاتد باتری‌های لیتیومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این فلز سمی قابلیت زیادی برای آلوده کردن طبیعت و آب آشامیدنی دارد.

در باتری جدید مقدار نیکل مورد استفاده در کاتد به ۸۹ درصد کاهش یافته و از روکش‌ها و لایه‌های آلومینیومی و منگنزی به عنوان جایگزین استفاده شده است. ترکیب این سه ماده با یکدیگر هم ظرفیت ذخیره سازی انرژی را بیشتر می‌کند و هم عمر مفید باتری را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد.

پژوهشگران می‌گویند این باتری هزینه تولید کمتری نیز دارد و در صورت تأیید کیفیت و ایمنی در آمریکا امکان تولید انبوه آن وجود دارد. باتری یادشده هم بر روی لپ تاپ ها و هم بر روی گوشی‌های هوشمند قابل استفاده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.