آشنایی با گواهی سوء پیشینه و گرفتن آن

209

سوء پیشینه ی کیفری یعنی اگر فردی مرتکب جرایم برشمرده در قانون شود، به دلیل ذهنیتی که در جامعه از آن فرد ایجاد می شود، سوء پیشینه ای برای او در نظر گرفته می شود.

حتما شما هم تا به حال برای استخدام و یا موارد دیگری هچون اخذ معرفی نامه رسمی و … به دریافت گواهی عدم سوء پیشینه نیاز پیدا کرده اید و این گواهی یکی از انواع مدارک لازمی که باید تهیه می کرده اید، بوده است. همانطور که از نام این گواهی پیداست، گواهی عدم سوء پیشینه کیفری، برگه ای است که سابقه ی کیفری جرم افراد در آن مشخص می شود.

 

بنابراین اگر شما هم برای استخدام و یا دیگر موارد، نیاز به استعلام سوء پیشینه کیفری پیدا کرده اید ولی از نحوه گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه کیفری اطلاعاتی ندارید، این مقاله را از دست ندهید.

 

سوء پیشینه کیفری چیست؟

همانگونه که از عنوان سوء پیشینه کیفری پیداست، اگر فردی مرتکب جرم البته جرایم برشمرده در قانون شود، به دلیل ذهنیتی که در جامعه از آن فرد ایجاد می شود، سوء پیشینه ای برای او در نظر گرفته می شود.

 

این واژه بار منفی دارد. موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که فرد بخواهد به استخدام نهاد‌های مختلف کشوری درآید و به گواهی عدم سوء پیشینه و سابقه‌ی کیفری نیاز داشته باشد.

 

تعریف پیشینه در لغت سابقه هر چیز و هر امرى را گویند. اسم دیگر آن سابقه است.

 

قانون در مورد سابقه کیفری چه می‌گوید: طبق ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، افرادی که مرتکب جرمی می‌شوند و مجازات آن‌ها به شرح زیر باشد دارای محکومیت موثر کیفری هستند و تا پایان این موارد نمی‌توانند گواهی عدم سوء پیشینه بگیرند و پس از گذشت این زمان‌ها با توجه به نوع جرم، پاک نخواهد شد، اما در استعلامات در سابقه ذکر نخواهد شد.

 

قانون مجازات اسلامی با اصلاحاتی که در سال‌های اخیر در آن صورت گرفته، مجازات‌ها را درجه بندی کرده است. درجات مختلف، شدید یا خفیف بودن جرایم را مشخص می‌کند؛ بنابراین قانون گذار هم با تمام مجرمان برخورد یکسانی اتخاذ نکرده و با هر یک به تناسب جرم ارتکابی برخورد کرده است.

 

سوء پیشینه,سوء پیشینه چیست

قوانین سوء پیشینه ی کیفری

 

مدارک لازم جهت دریافت تشخیص هویت (گواهی عدم سوء پیشینه)

 اصل و کپی شناسنامه

 اصل و کپی کارت ملی

 یک قطعه عکس جدید رنگی تمام رخ زمینه سفید بدون عینک (برای خانم‌ها بدون آرایش)

 

 معرفی نامه از محل کار و یا تکمیل فرم درخواست

 همراه داشتن کد پستی ۱۰ رقمی به همراه آدرس کامل پستی

 پرداخت هزینه های که از طریق دستگاه کارتخوان (POS) مستقر در دفاتر به حساب نیروی انتظامی و حساب ذیحسابی دادگستری استان تهران باید واریز کنید

 

توجه: واریز از طریق اینترنت، عابربانک و فیش واریزی بانک به هیچ عنوان قابل قبول نیست. گواهی عدم سوء پیشینه چیست و برای گرفتن آن چه مدارکی لازم است؟

توجه: در صورت نیاز به نسخه دوم و سوم گواهی عدم سوء پیشینه باید مبلغی را از طریق دستگاه های کارت خوان موجود در دفاتر پرداخت کنید.

 

مراحل دریافت گواهی عدم سوء پیشینه که افراد باید در در مراجعه حضوری عمل نمایند به ترتیب زیر می باشد :

۱- فردی که درخواست صدور گواهی عدم سوء پیشینه را دارد باید ابتدا به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه نماید.

 

۲- ارائه مدارک از جمله : ( اصل شناسنامه – اصل کارت ملی فرد متقاضی  –  عکس بيومتريک با مشخصات معین – معرفي نامه از محل كار يا تکمیل فرم درخواست – همراه داشتن كد پستي ۱۰ رقمي ) به دفتر مذکور.

 

۳- پرداخت هزينه هاي زیر از طریق دستگاه کارتخوان مستقر در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی صورت می گیرد هزینه های لازم برای صدور گواهی عدم سوء پیشینه باید بر طبق تعرفه از سوی مراجعین پرداخت شود.

 

۴- تکمیل فرم درخواست گواهی عدم پیشینه و ارائه آن به دفتر خدمات انتظامی.

در آخر بعد از اتمام همه اقدامات فوق و پرداخت هزینه پست گواهی عدم سوء سابقه به آدرس متقاضی بعد از چند روز ارسال می گردد.

 

مراحل گرفتن گواهی سوء پیشینه, روش های دریافت گواهی سوء پیشینه

دریافت گواهی عدم سوء پیشینه ی کیفری

 

مراحل دریافت گواهی عدم سوء پیشینه از طریق پست

مراجعه متقاضی به واحد تشخیص هویت نیروی انتظامی

ارائه مدارک از جمله: ۳ قطعه عکس ۴*۳، تصویر و اصل شناسنامه و واریز مبلغ مصوب در قالب یک برگ فیش بانکی

 

انگشت نگاری از متقاضی توسط واحد تشخیص هویت

مراجعه متقاضی به واحد پستی وارائه برگ انگشت نگاری

تحویل دو طغری پاکت به متقاضی و صدور قبض رسید پستی در قبال دریافت وجه مصوب، توسط متصدی باجه

درج نشانی محل سکونت در قسمت گیرنده پاکت کوچک و تحویل آن به متصدی باجه توسط متقاضی

ارسال برگ انگشت نگاری به واحد دریافت برگ تشخیص هویت اداره کل پست استان‌ها

 

ارائه برگ انگشت نگاری به بایگانی واحد تشخیص هویت نیروی انتظامی ج. ا. ا استان توسط رابط پست

دریافت جواب از بایگانی واحد تشخیص هویت و تحویل آن به مراکز مختلف پست

 

تذکر: اگر متقاضی دارای سوء پیشینه کیفری باشد مدارک پس از ارائه به واحد تشخیص هویت به آدرس محل سکونت توزیع و به دادگستری ارسال نمی‌شود.

 

پیگیری گواهی عدم سوء پیشینه از پست

اگر پس از گذشت مدت زمان معمول برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه، موفق به دریافت این گواهی نشدید می‌توانید از طریق پست پیگیر زمان ارسال گواهی شوید.

 

گفتنی است برای انجام این کار، با مراجعه به اداره پست محل زندگی‌تان و ارائه فیش دریافتی از دفاتر تشخیص هویت نیروی انتظامی می‌توانید وضعیت صدور و ارسال گواهی عدم سوء پیشینه از پست را پیگیری کنید.

 

مدت اعتبار گواهی سوء پیشینه,موارد درج شده در سوء پیشینه

گواهی عدم سوء پیشینه ی کیفری چیست

 

موارد درج در گواهی عدم سوء پیشینه

بسیاری از افراد نگران از این موضوع هستند که صرف شکایتی در دادگاه یا دادسرا در پیشینه آن ها مطلبی درج گردد که در واقع بدین صورت نیست که هر شکایت و هر موضوعی در پیشینه کیفری افراد درج گردد و صرفا مواردی که سوء پیشینه محسوب می گردد، طبق قانون مجازات اسلامی عبارتند از :

 

الف- هفت سال در محكوميت به مجازات هاي سالب حيات و حبس ابد از تاريخ توقف اجراي حكم اصلي در سابقه درج نخواهد شد.

 

ب- سه سال در محكوميت به قطع عضو، قصاص عضو در صورتي که ديه جنايت وارد شده بيش از نصف ديه مجني عليه باشد، نفي بلد و حبس تا درجه چهار.

 

پ- دو سال در محكوميت به شلاق حدي، قصاص عضو در صورتي که ديه جنايت وارد شده نصف ديه مجني عليه يا کمتر از آن باشد و حبس درجه پنج.

 

لازم به ذکر است در غير مواردی که در فوق  بیان شد که در پيشينه كيفري محكوم درج مي شود سایر موارد در گواهي هاي صادره از مراجع ذي ربط منعكس نمی گردد، مگر به درخواست مراجع قضائي براي تعيين يا بازنگري در مجازات.

 

مدت اعتبار گواهی سوء پیشینه

مدت اعتبار چنین گواهی است که پس از کلی دوندگی و این در و آن در زدن فقط یک ماه اعتبار گواهی عدم سوء پیشینه دارد و پس از این مدت کوتاه از درجه اعتبار ساقط می شود که البته این مدت لطف و ارفاقی است که قانونگذار به خرج داده و گرنه ممکن است فردی پس از گرفتن اعتبار گواهی عدم سوء پیشینه بلافاصله مرتکب جرمی شود!

 

منبع: بخش علمی بیتوته

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.