همه چیز درباره کفپوش اپوکسی | مزایا و معایب آن

432

کفپوش اپوکسی نوعی کفپوش رزینی است و در رنگ ها و طرح های مختلف قابل اجراست. این کفپوش با داشتن عمری بالا و قیمتی مقرون به صرفه می تواند انتخابی بی نظیر باشد.

کفپوش اپوکسی یکی دیگر از انواع کفپوش ها است که از ترکیب رزین اپوکسی با هاردنر پلی آمینی که آن را سخت و مقاوم می کند ساخته می شود. این کفپوش ها بر روی سطوح مختلف نظیر چوب، بتن، سیمان و فولاد قابلیت اجرا دارند. ولی معمولا کفپوش های اپوکسی را روی سطوح بتنی اجرا می کنند و در کنار این متریال کاربرد بیشتری دارند. کفپوش اپوکسی به دلیل مقاومت بالایی که دارد در صنایع مختلف بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و هر جا که بخواهیم کفپوشی مقاوم در برابر سایش و مواد اسیدی داشته باشیم به سراغ آن باید رفت. کفپوش های اپوکسی هم مانند هر محصول دیگری مزایا و معایبی دارند که در این مقاله  به بررسی آن ها پرداخته ایم.

مزیت های کفپوش اپوکسی

عمر طولانی مدت کف پوش اپوکسی و دوام زیاد و مقاومت در برابر سایش

یکی از مهم ترین ویژگی های کفپوش اپوکسی این است که به دلیل داشتن مقاومت زیاد در برابر فشار، طول عمر بالایی دارد و در نتیجه صرف هزینه برای استفاده از آن مقرون به صرفه خواهد بود. این متریال چسبندگی زیادی به بتن دارد و می تواند باعث شود مقاومت فشاری بتن تا هفت برابر بالاتر رود. نکته دیگر در مورد مقاومت کفپوش اپوکسی مقاومت سایشی بالای آن است. درصد جذب آب در آن نزدیک به صفر می باشد و در نتیجه مقاومت بالایی در برابر نفوذ پذیری آب دارد.

پایین بودن هزینه اولیه نصب و هم چنین نگهداری کفپوش های اپوکسی

کفپوش های اپوکسی در اجرای اولیه به صرف هزینه کمتری نسبت به سنگ، موزاییک و سرامیک دارند و همچنین اگر در طول مدت زمان استفاده مشکلی برای آن ها پیش بیاید هزینه تعویض و ترمیم کمتری نیز خواهند داشت.

تنوع رنگ کفپوش های اپوکسی

این نوع کفپوش ها در طرح ها و رنگ های متنوع در بازار وجود دارند و محدودیتی در این باره برای مشتریان وجود ندارد. با اضافه کردن فیلر های رنگی به مواد سازنده کفپوش اپوکسی می توان طرح ها و رنگ های زیادی را ایجاد کرد.

6557

مقاومت کف پوش اپوکسی در برابر حرارت و محلول های شیمیایی

کفپوش های اپوکسی تا دمای حدود ۸۰ درجه سانتی گراد را می توانند تحمل کنند و آسیب نبینند. هم چنین مقاومت آن ها در برابر اسید هایی که ضعیف هستند و یا روغن ها و دیگر مواد خورنده بالا است. این نوع کفپوش ها بسیار بهداشتی هستند و به راحتی می توان آن ها را شست. کلا تمیز کاری کفپوش اپوکسی به آسانی امکان پذیر است و یک پارچه نم دار برای این کار کافی خواهد بود. علاوه بر آن در برابر گرد و غبار هم مقاوم است که باعث تمیز نشان دادن و جلوه بیش تر آن می شود.

کفپوش اپوکسی عایق الکتریکی

کفپوش های اپوکسی معمولی عایق خوبی برای جریان الکتریسیته هستند. در برخی کارگاه ها نیاز است که سطح کف این ویژگی را برای ایجاد امنیت داشته باشد از این رو کفپوش اپوکسی گزینه بسیار مناسبی برای آن فضا خواهد بود. نکته جالب این جاست که این کفپوش ها می توانند با تغییر در فرمولاسیون رسانا شوند ودر جایی که تخلیه الکتریکی برای حفط امنیت نیاز است هم، می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

6558

معایب استفاده از کفپوش اپوکسی

زمان بر بودن فرآیند اجرای کف پوش

برای نصب و اجرای کفپوش های اپوکسی در ساده ترین حالت هم زمانی سه، چهار روزه نیاز است. مضاف بر آن که باید سطح مورد نظر هم کاملا خشک و عاری از هر رطوبتی باشد.

عدم مقاومت کفپوش اپوکسی در برابر اشعه UV

این کفپوش ها مقاومت خوبی در برابر نور خورشید ندارند. همین عیب سبب می شود نتوان برای محیط هایی که سقف ندارند از آن ها استفاده کرد. نور خورشید علاوه بر این که به مرور باعث رنگ رفتگی کفپوش اپوکسی می شود پس از گذشت مدتی باعث می شود کاملا از بین برود و آسیب جدی ببیند.

6559

سختی و شکنندگی کفپوش اپوکسی

این کفپوش ها به دلیل سختی بالایی که دارند به آسانی می شکنند. اگر چه هزینه تعمیرات و نگهداری آن ها پایین است اما به مراقبت خیلی زیادی احتیاج دارند. سختی بالای آن ها همچنین سبب می شود خش پذیر باشند و در نتیجه پس از مدتی در صورت عدم مراقبت صحیح شکل و شمایل زیبای خود را از دست بدهند. اگر سطح زیر کفپوش اپوکسی تحت تنش باشد و یا احتمال ترک برای آن وجود داشته باشد استفاده از آن اصلا مناسب نیست، چرا که این کفپوش ها اصلا انعطاف پذیر نیستند.

لیز و لغزنده بودن کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی بسیار لیز و لغزنده می باشد. خصوصا اگر قطره ای آب روی آن ها بیفتد. بنابراین برای مکان هایی که مثلا احتمال خیس شدن و ریختن آب روی آن ها زیاد است استفاده از کفپوش اپوکسی اصلا عاقلانه نیست. البته راه هایی هست که می توان مقداری از این لغزندگی را کم کرد اما در هر صورت میزان این لغزندگی در برابر سایر متریال ها قابل چشم پوشی نیست.

6560
منبع: سایت ساختمون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.