روش هایی ساده برای از بین برده لکه های کابینت چوبی

378

کابینت چوبی دارای نمای خاص و جذاب است که برای حفظ زیبایی آن حتما باید کابینت را تمیز و لکه گیری کرد. این امر باید متناسب با نوع چوب کابینت انجام شود.

کابینت چوبی جزء کابینت های گران قیمت و لوکس به شمار می آید و نمایی بسیار زیبا و منحصر به فرد به آشپزخانه می دهد. جدای اینکه کثیف بودن و لکه داشتن هر کابینتی می تواند زیبایی آن را تحت الشعاع قرار دهد، جنس و نوع آن در میزان لکه پذیری و راهکارهای تمیز کردن اهمیت زیادی دارد. اگر جنس آن ها چوبی باشد، مستلزم رعایت نکات خاصی برای نگه داری و پاکسازی می باشند که هم بتوانند سطح کار را تمیز و عاری از جای لک کتند و هم به سطح مذکور آسیبی نرسانده و طول عمر مفید شان را کاهش ندهند. مطمئنا این که نگذاریم کابینت لکه بگیرد و همان لحظه آن را تمیز کنیم خیلی بهتر است تا اینکه مجبور باشیم لکه های کهنه شده و قدیمی را پاک نماییم، اما گاهی پیش می آید که نیاز باشد آن ها را به صورت اساسی تمیز و لکه گیری کرد. به علاوه برای لکه گیری کابینت چوبی راهکار های مختلف از روش های طبیعی تا با استفاده از شیمیایی وجود دارد که هر کدام میزان تاثیر متفاوتی دارند. قطعا برای این محصول نیز مثل سایر المان های موجود در خانه ها از قبیل شومینه ها، پرده ها(پرده زبرا، پرده کرکره)، مبلمان، کفپوش ها و سایر موارد روش های خاصی وجود دارد.

5732

هر چه زودتر بهتر

کهنه شدن لک ها به ماندگاری بیشتر آن ها و دشوار تر شدن روند پاک سازی ختم می شود، پس پیشنهاد می کنیم در قدم اول برای کابینت چوبی تان وقت بگذارید و تمیز سازی لکه ها را عقب نیندازید. بعضی از لکه ها در صورتی که در زمان مناسبی پاک نشوند ماندگار می مانند و ممکن است به سطح چوبی کابینت نیز آسیب وارد کنند، از این رو رعایت کاهش زمان لکه دار شدن تا پاک سازی آن، اهمیت زیادی دارد.

مقدمات تمیز سازی کابینت

ابتدا با استفاده از یک دستمال نرم، خشک و تمیز تمام سطح کابینت را دستمال کشیده تا گرد و خاک آن پاک شود. سپس با توجه به نوع لکه ها، از شوینده های مناسب استفاده کنید. توصیه می شود شوینده های طبیعی را به جای شوینده های صنعتی و شیمیایی به کار ببرید چون هم از نظر ایمنی و سلامت برای فرد تمیز کننده بهتر هستند و هم آسیب کمتری به سطح چوب می زنند.

ترکیب سرکه و آب برای تمیز سازی کابینت

برای لکه های چربی از نوع سطحی و کلی که بر روی کابینت چوبی نشسته است، می توانید از طبیعی ترین راهکار موجود، یعنی سرکه استفاده کنید. سرکه سفید و آب را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنید و یک دستمال تمیز و نرم را با آن مرطوب کرده و به سطح مورد نظر بکشید. در صورت تمایل می توانید چند قطره مایع ظرفشویی نیز به محلول استفاده کنید که در این صورت توصیه می شود با دستمال مرطوب دیگری پس از پاک سازی، روی سطح مذکور را تمیز کنید و در نهایت نیز خشک نمایید. توجه داشته باشید میزان سرکه نباید بیشتر از حد مجاز باشد چون با وجود تمیز کنندگی خوبی که دارد، ویژگی اسیدی بودن آن می تواند سطح کار را خراب کرده و به بافت چوب آسیب برساند. این محلول می تواند برای تمیز سازی روزانه نیز بکار برده شود و گزینه ای مناسب و مقرون به صرفه می باشد.

5733

جوش شیرین، راهکاری برای جلوه دهی دوباره کابینت چوبی

روی یک پارچه تمیز و مرطوب مقداری جوش شیرین ریخته و آن را روی سطح کابینت چوبی بمالید. جوش شیرین می تواند به خوبی لکه های سطحی را از بین ببرد و کابینت ها را خیلی ملایم صیقل بدهد. پس از اتمام کار، سطوح تمیز شده را با اسفنج و یا پارچه مرطوب دیگری تمیز و در نهایت نیز با حوله خشک کنید.

استفاده از شامپو فرش برای تمیز کردن کابینت چوبی

می توانید مقداری از شامپوی فرش را در آب حل کرده و از آن برای تمیز سازی کابینت ها استفاده کنید. در نهایت پارچه مرطوب دیگری را به سطح کار کشیده و سپس با حوله خشک کنید.

پاکسازی کابینت چوبی با الکل برای لکه های قوی تر

در صورت استفاده از الکل برای کابینت چوبی ابتدا باید اطمینان کسب کنید که این ماده رنگ درب و سطح آن را از بین نبرد. به این منظور یک گوشه داخل کار و دور از دید را با استفاده از الکل سفید صنعتی تمیز کنید و پس از اینکه از عدم تغییر مطمئن شدید، می توانید با اطمینان با استفاده از ترکیب آب و الکل، لکه گیری را ادامه دهید.

5734

آمونیاک،گزینه ای دیگر برای پاک کردن کابینت چوبی

مخلوط برابر آمونیاک با آب راهکار دیگری است که برای تمیز سازی درب و کابینت چوبی پیشنهاد می شود. به علت داشتن بو و شیمیایی بودن این ماده، حتما از تهویه مناسب آشپزخانه در حین کار مطمئن شوید و درب و پنجره ها را نیز باز بگذارید.

پاک کننده های مخصوص چوب برای لکه بری عمقی

این پاک کننده ها که به صورت اسپری شونده ارائه می شوند را می توانید از نمایندگی های معتبر کابینت های چوبی تهیه کنید. پس از تست عدم آسیب پاک کننده بر روی کابینت های چوبی، آن را بر روی پارچه ای تمیز اسپری و با حوصله و به صورت دورانی بر روی آن ها بکشید. از اعمال فشار بر روی سطح کار، حین تمیز کردن خودداری کنید و در نهایت با پارچه مرطوب تمیز و حوله، سطح کار را پاک و خشک کنید.

5735

چه نکاتی در تمیز سازی کابینت چوبی باید رعایت شود

محلول های تمیز کننده همه کاره گزینه مناسبی برای تمیز کردن کابینت چوبی نیستند و ممکن است رنگ و بافت آن را خراب کنند.

قبل از استفاده از هر محلول تمیز کننده ای، آن را برای بار اول بر روی یک بخش دور از دید کابینت چوبی امتحان کرده و پس از اطمینان از سالم ماندن کابینت، محلول بیان شده را مورد استفاده قرار دهید.

هیچ وقت روی سطح کابینت را خیس نکنید و حتی برای استفاده کردن از محلول های پاک سازی، ابتدا پارچه ای را به محلول آغشته کرده و پس از گرفتن مقدار اضافی محلول از طریق چلاندن پارچه، آن را روی سطح مورد نظر بکشید.

مرحله نهایی خشک کردن با حوله نرم را حتما انجام دهید، در غیر این صورت شما تنها لکه هایی جدید بر روی سطح مذکور به جا گذاشته اید و زحماتتان هدر می رود.

تمیز سازی مداوم آن ها در بازه های زمانی کوتاه و با استفاده از محلول های سبک، بهترین کار در درازمدت برای داشتن کابینت هایی بدون لک است.

گردگیری مداوم کابینت ها به اندازه موارد دیگر اهمیت دارد زیرا در غیر این صورت این گرد و غبار در درازمدت به وسیله هوای چرب ناشی از پخت و پز، به سطح کابینت ها می چسبد و آن ها را کدر نشان می دهد.

قبل از هر تمیز کاری از تمیز بودن پارچه ها و حوله هایی که استفاده می کنید اطمینان کسب کنید. بهتر است پارچه ها و حوله های مورد استفاده سفید رنگ و بدون گلدوزی و یا بخش های زبر باشند.

استفاده از دستمال های مخصوص تمیزسازی آشپزخانه گزینه ای است که توصیه می شود بکار ببرید.

از بکار بردن اسکاچ و یا سیم ظرف شویی برای پاک کردن و جدا سازی لکه ها خودداری کنید. این وسایل باعث خراشیدن سطوح چوبی می شوند و آن ها را از فرم میندازند.

محلول های تمیزسازی را به صورت غلیظ بکار نبرید و حتما ترکیب آن با آب را به وسیله پارچه، بر روی سطح کار بکشید.

برای جلا دادن به کابینت چوبی می توانید از اسپری و یا واکس جلا استفاده کنید و پس از مشورت با ارائه دهندگان این محصول، با پارچه خشک آغشته به این مواد، سطح کابینت بدون لک و عاری از گرد و غبار و تمیز شده را، جلا دهید.

5736
منبع: سایت ساختمون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.