آشنایی با انواع آلاچیق مدرن و نکات لازم برای انتخاب آن

283

آلاچیق المانی خاص برای داشتن فضای سبزی چشمگیر می باشد و دارای مدل های چوبی و فلزی است که استفاده از فضای سبز را در شرایط آب و هوایی مختلف را ممکن می سازد.

آلاچیق ها یکی از زینت بخش ترین المان های ساخت بشر در محیط بیرونی خانه ها می باشند که به فضای سبز خارجی نما و زینت خاصی می دهند. استفاده از آن ها برای زیبا سازی فضای باز بیرون از خانه قدمت طولانی دارد. این فضا های مستقل در بیرون ساختمان ها، خانه ها یا در مجاورت دیوار بیرونی بنا می شوند و فضایی برای دو یا چند نفر فراهم می کنند. از این محصول چه در نمونه های سنتی و چه در مدل های امروزی و مدرن، برای زیبا سازی، فضا سازی و ایجاد محیطی برای اجتماع افراد و لذت بردن از فضای بیرونی و طبیعت استفاده می شود. مهم ترین و عمده ترین نقش آن ها، ایجاد سرپناهی در فضای باز است. معمولا آلاچیق ها تنها دارای سقف می باشند اما نمونه های متعددی وجود دارد که دارای دیوار های جدا کننده نیز هستند.

4810

آلاچیق المانی جذاب برای زیبا سازی فضای سبز خانه ها

با گذشت زمان و آپارتمانی شدن خانه ها و مدرن شدن سبک طراحی، تا حدودی استفاده از آلاچیق در فضا های باز محدود شد. با این وجود امروزه طراحی های زیبا و متنوعی از این محصول، سبب شده که مدل های مدرن آن بتوانند مجددا جایگاه خود را در طراحی فضای باز خانه ها حفظ کنند. آلاچیق های مدرن و امروزی، با طراحی های بسیار متنوع و منحصر به فرد، می توانند به خوبی با سبک خانه های مدرن منطبق شوند و زیبایی فضا را در عین کاربردی بودن، دو چندان کنند. متریال به کار رفته برای ساخت آلاچیق مدرن می تواند از همان مواد شناخته شده و متداول مانند چوب و سنگ باشد و یا می تواند به صورت ترکیبی از مواد جدید مانند سازه های پارچه ای، فلزات مختلف، شیشه و ترکیبی از تمامی موارد اشاره شده باشد.

برخی نمونه ها و مدل های مدرن محصول بیان شده به صورت سیار هستند و این قابلیت را دارند که در محل مناسبی اجرا و سپس به راحتی جمع شده و یا به محل دیگری منتقل شوند. در کنار این مدل ها، آلاچیق هایی نیز وجود دارند که مجهز به تکنولوژی های حرکتی می باشند که این امکان را فراهم می کنند که سقف آلاچیق جمع شود و یا لایه ها با زاویه مشخصی تنظیم شوند و به این ترتیب، شدت نور تابشی کنترل و هدایت شود.

4817

طراحی آلاچیق های مدرن

آلاچیق های مدرن بر خلاف نمونه های سنتی، دارای طرح های بسیار متنوع، انتزاعی، کاربردی و بسیار منحصر به فرد می باشند. شاید بتوان عمده دلیل این تنوع موجود را استفاده از متریال های مختلف و یا ترکیب متریال های مختلف دانست. در نتیجه این تنوع، می توان آلاچیق هایی منطبق تر با هر فضای باز و محیط بیرونی طراحی کرد.

متریال های مورد استفاده در آلاچیق

امروزه از متریال های مختلفی در ساخت آلاچیق مدرن استفاده می شود که یکی از این موارد، سقف های پارچه ای و یا سازه های پارچه ای است. پارچه به کار رفته در ساخت این محصول ویژگی های مثبت و منحصر به فردی به آن می دهد. از این ویژگی ها می توان به کاهش محسوس وزن نهایی محصول، امکان کنترل نور وارده، انعطاف بسیار بیشتر در طراحی و ساختار معماری و امکان خودکار و نیمه خودکار کردن حرکت دیواره ها و سقف اشاره کرد. یکی دیگر از متریال های پر طرفدار در مدل های امروزی این محصول، شیشه های نشکن هستند. استفاده از شیشه علاوه بر ایجاد فضا سازی و ایجاد سرپناه در برابر باد و باران، دید محیطی را به حداکثر می رساند و تجربه ای منحصر به فرد برای افراد حاضر در آلاچیق فراهم می کند.
فلز یکی دیگر از مواد پرکاربرد در انواع امروزی محصول مورد نظر است. امکان فرم دهی بالا، اتصالات مختلف، مقاومت و طول عمر بالا، ترکیب با سایر متریال ها و تنوع بالای طرح های قابل اجرا با این متریال، فلز را به یکی از محبوب ترین و پرکاربرد ترین مواد تبدیل کرده است. علاوه بر این، مجاورت و ترکیب فلز با گیاهان سبز محیط اطراف، نمایی بسیار زیبا و دلنواز ایجاد می کند. مصالح دیگری مانند مواد بازیافتی چوبی کامپوزیتی، حصیر و موارد دیگر نیز وجود دارند که از آن ها برای دیواره و یا سقف آلاچیق ها استفاده می شود.
تنوع طراحی های آلاچیق مدرن، یکی دیگر از مواردی است که سبب برتری سبک محصول مذکور نسبت به نمونه سنتی آن می شود. طرح های آلاچیق های مدرن می توانتد بسیار ساده و مینیمال، منطبق و یا برگرفته از طرح های هندسی و یا کاملا انتزاعی و منحصر به فرد باشند.

4814

نکات مهم در انتخاب و اجرای آلاچیق مدرن

توجه به متریال مورد استفاده

تناسب متریال مورد استفاده برای ساخت این محصول، اولین و مهمترین قدم محسوب می شود. توجه به مواردی مانند شرایط محیطی ( آب و هوایی، فضای موجود و …) افرادی که از این فضا استفاده می کنند، نوع کاربری فضای آن (دور همی ساده، محلی برای استفاده از باربیکیو و …) و موارد مختلف دیگر را در هنگام انتخاب متریال مورد استفاده در ساخت آلاچیق ها در نظر داشته باشید. مواد مورد استفاده در آلاچیق باید بتوانند با توجه به شرایط موجود طول عمر مفیدی داشته باشند. استفاده از مصالح بومی بهترین گزینه برای داشتن آلاچیق متناسب با فضای موجود است. برای انتخاب بهتر می توانید با افراد ارائه دهنده محصول در شهر و محل زندگی خود مشورت کنید.

آلاچیق از پیش ساخته یا اختصاصی

در حال حاضر مدل های بسیار متنوع از لحاظ متریال و طراحی ساختار و نما وجود دارند که می توانند پاسخگوی هر نوع سلیقه شخصی و یا سبک دکوراسیون فضای باز باشند، با این وجود برای فضا های خارجی محدود و یا پلان و طراحی خاص، امکان سفارش و درخواست برای یک طراحی منحصر به فضا وجود دارد. آلاچیق های اختصاصی طراحی شده دارای فضای مطلوب تر و کاربردی تری هستند و بر اساس بودجه، سلیقه شخصی، شرایط محیطی و نقشه فضای باز موجود طراحی شده اند و نتیجه ای منحصر به فرد خواهند داشت.

کاربردی بودن آلاچیق

مدل های امروزی این امکان را فراهم می کنند که در کنار زیبایی مورد انتظار از محصول ذکر شده، ویژگی های دیگری را نیز فراهم کنند. ویژگی هایی مانند تنظیم نور ورودی، متحرک و ثابت بودن آن و مکانیک حرکتی خودکار و نیمه خودکار دیواره ها و سقف از مواردی می باشند که یک آلاچیق مدرن می تواند در اختیار شما قرار دهد.

4815

تناسب طرح آلاچیق با سبک خانه و نمای بیرونی

تنوع مدل های مدرن این محصول بسیار بالا است و توجه داشتن طرح و متریال به کار رفته در آن ها با فضای بیرونی خانه و نما و سبک آن، اهمیت زیادی در ایجاد تناسب و هماهنگی دارد. توجه به این نکته نتیجه نهایی را مطلوب تر و مورد پسند تر خواهد کرد.

آلاچیق باز، نیمه باز و تماما بسته

انتخاب در این مورد به شرایط آب و هوایی غالب در محل زندگی تان بستگی دارد. نمونه های بسیار متنوعی از آلاچیق های بدون دیوار و باز، دارای دیوار های مشبک و یا دیوار های کامل وجود دارد که از متریال های مختلفی ساخته شده اند و هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. تناسب سبک آلاچیق در این زمینه به کاربردی تر بودن آن و قابل استفاده تر بودن آن کمک زیادی می کند.

منبع: سایت ساختمون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.