دانشمندان از گرمتر شدن عالم هستی نسبت به تاریخچه ۱۰ میلیارد ساله خبر دادند

382

محققان با بررسی تاریخچه گرمایی عالم هستی از ۱۰ میلیارد سال تاکنون متوجه شدند که دمای آن در طول زمان بیشتر شده و در نتیجه عالم هستی در حال گرمتر شدن است.

به گزارش پایگاه علمی خبری کمکیم ما به نقل از سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، طی تحقیقات اخیر، دانشمندان در مورد میانگین دمای گاز عنوان کردند که در طول ده میلیارد سال این دما بیش از ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده و اکنون به دو میلیون درجه سانتیگراد رسیده است. تحقیقات اخیر بر پایه نظریه فیزیکدان و کیهان شناس آمریکایی-کانادایی به نام جیم پیبلس (Jim Peebles) انجام گرفته است. این کیهان شناس که در سال ۲۰۱۹ برنده جایزه نوبل فیزیک شده بود در مورد ساختار عالم هستی نظریه ای را عنوان کرد که در آن گرم شدن عالم هستی و چگونگی تغییر دمای آن در اثر کهکشانها و حرکت خوشه‌های کهکشانی نشان داده میشود.

همچنین در این تحقیق آمده است که فرگشت عالم هستی و گرانش ماده تاریک باعث می شود تا گاز موجود در فضا به درون کهکشان ها کشیده شده و در اثر تکانه گرم تر شود.برای اندازه گیری و بررسی دمای عالم هستی تغییرات دما در قسمت‌های مختلف فضا مورد مقایسه قرار گرفت.

نورهایی که توسط ستاره ها و کهکشان های دور دست ساطع می شود با زمان بسیار طولانی به زمین رسیده و در نتیجه مشاهده این اجسام در فضا شبیه به سفر کردن در گذشته خواهد بود. بررسی دمای فضا، افزایش دمای گیتی را مشخص خواهد کرد. انتظار می‌رود این دما در آینده نیز همچنان روند افزایشی داشته باشد. Brice Ménard استاد فیزیک از دانشگاه جانز هاپکینز در مورد گرم شدن عالم هستی می گوید: نیروی گرانشی خوشه‌های کهکشانی باعث جذب گاز های اطراف به سمت آنها شده و در نتیجه آنها را گرم تر کرده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.