بازسازی و نوسازی آشپزخانه از طراحی تا اجرا

341

هدف از بازسازی آشپزخانه، بهینه سازی فضای داخلی، کاربردی تر کردن فضا و بخش ها، به حداکثر رسانی امکان استفاده از فضای موجود و در نهایت دلبازتر کردن آن است

همه ما کم و بیش با بازسازی خانه آشنایی داریم. این فعالیت بخش خاص و یا چند بخش و یا کل خانه را شامل می شود و با توجه به نیاز صاحب خانه و ساکن آن ساختمان، تغییرات جزئی و یا بزرگی را در بر می گیرد. در بازسازی، بر خلاف نوسازی، هدف الزاما تعمیر نیست و هدف می تواند ایجاد تغییر بر حسب سلیقه، بهینه سازی فضا، تغییر تم و … باشد. آشپزخانه یکی از فضاهایی است که برای بازسازی، نیاز به دقت و بررسی بیشتری دارد. این بخش یکی از پر تردد ترین و پرکاربردترین فضاهای خانه است که به عنوان قلب تپنده خانه و محل تجمع اعضای خانه نیز شناخته می شود. معمولا هدف از بازسازی آشپزخانه، علاوه بر تغییر چیدمان داخلی و تم، بهینه سازی فضای داخلی، کاربردی تر کردن فضا و بخش ها، به حداکثر رسانی امکان استفاده از فضای موجود و در نهایت دلبازتر کردن آن است.

4294

با توجه به اینکه اکثر آشپزخانه های امروزی حجم کمتری نسبت به آشپزخانه های خانه های قدیمی دارند، بهتر است اقدامات شما در بازسازی به گونه ای باشد که فضای مورد نظر را بزرگتر نشان دهد بیشترین فضای ذخیره سازی را با کمترین میزان ممکن اشغال فضا را در اختیارتان قرار دهد و در نهایت محیطی صمیمی، کاربردی و گرم را برایتان فراهم کند.

در مرحله اول لیستی از مواردی که در بازسازی تان مدنظر دارید تهیه کنید، این موارد می تواند نورپردازی، کف، رنگ آمیزی، تعویض وسایل آشپزخانه و یا کابینت ها، تعویض کاشی های دیوار و یا کف، نصب سقف کاذب ، تغییر چیدمان و … باشد. این لیست می تواند خیلی جزئی و یا خیلی کلی باشد. برای نتیجه دهی بهتر تمرکز و زمان کافی برای تهیه این لیست صرف کنید و موردی را از قلم نیاندازید.

اگر قصد بازسازی آشپزخانه تان را دارید، بهتر است نکات زیر را حتما مدنظر داشته باشید.

کف

اگر در لیست بازسازی آشپزخانه کف آشپزخانه تان را نیز در نظر دارید، گزینه هایی با رنگ روشن گزینه مناسبی است. کف آشپزخانه تان می تواند کاشی و یا کفپوش های ضد آب باشد. توجه داشته باشید انتخاب کاش هایی با طرح خلوت و ساده و ابعاد بزرگتر، فضا را بزرگتر نشان می دهد. رنگ کفپوش و کاشی تان بهتر است داری طیف خنثی و یا دارای تم رنگ های سرد باشد، انتخاب رنگ نامناسب می تواند فضا را کوچکتر، تاریک تر و دارای ظاهر کثیف نشان دهد. همچنین جنسی را انتخاب کنید که دارای مقاومت بالا و قابلیت شستشوی آسان باشد. یکی از کفپوش‌های مناسب آشپزخانه، کفپوش اپوکسی است.

چیدمان

یک فضای متناسب با یک چیدمان نامناسب می تواند کاملا بلا استفاده و غیر کاربردی شود. سعی کنید در زمینه چیدمان نهایی کابینت ها و وسایل بزرگ آشپزخانه با یک متخصص و یا یک مشاوره دهنده در این حوزه مشورت کنید. انتخاب محل مناسب یخچال  و فریزر، میز و یا جزیره، کابینت ها، لباسشویی و … همگی می تواند به ایجاد و یا از بین بردن فضای مفید در آشپزخانه کمک کند.

توجه داشته باشید با یک طراحی مناسب می توانید از تمامی فضاهای مابین وسایل آشپزخانه استفاده کنید و فضای ذخیره سازی ایجاد کنید. دردسترس بودن وسایل را نیز فراموش نکنید. دور از دسترس بودن وسایلی مانند یخچال و گاز، فعالیت هایی مانند آشپزی را خسته کننده و طاقت فرسا می کند.

بهینه سازی

امروزه با طراحی های متنوعی که کابینت سازها در اختیارتان قرار می دهند، تقریبا از تمامی فضاهای آشپزخانه استفاده یهینه و حداکثری می شود. پس اگر قصد تغییر کابینت هایتان دارید، حتما و حتما از افراد متخصص در این زمینه مشورت بگیرید. نیازها و میزان فضایی که حتما نیاز دارید را ذکر کنید، محدودیت های فضا را شرح دهید و موارد الزامی و اختیاری را بیان کنید. پرداختن به این موارد می تواند درک بیشتری در اختیار افرادی که قصد ساخت و طراحی کابینت هایتان را دارند، بدهد.

رنگ و فرم کابینت ها

رنگ کابینت ها، علاوه بر طراحی آن ها، اهمیت زیادی دارد. انتخاب رنگی متناسب با فضای اطراف می تواند آشپزخانه را دلبازتر و زیباتر نشان دهد. البته الزاما نباید کابینت ها همگی یک رنگ باشند، می توانید یا حفظ تناسب، رنگ کابینت های پایینی را نزدیک به رنگ کف و رنگ کابینت های دیواری را نزدیک به رنگ دیوار انتخاب کنید. خطای بصری ناشی از این کار، فضا را بزرگتر نشان می دهد.

در انتخاب مدل و فرم کابینت ها، به تناسب بین فرم آن ها با تم کلی آشپزخانه و خانه تان توجه کنید. هر مدلی هر چه قدر هم زیبا باشد، در صورتی که متناسب با تم داخلی آشپزخانه تان نباشد، نمای فضا را تا حد زیادی ناخوشایند می کند. ابعاد بیش از حد بزرگ برای کابینت ها می تواند رفت و آمد و کار در آشپزخانه را تحت تاثیر قرار دهد. در نهایت توجه داشته باشید که زیبایی در کنار کاربردی بودن به چشم می آید.

4293

رنگ

انتخاب رنگ مناسب برای دیوار و کف آشپزخانه اهمیت زیادی دارد. بهتر است رنگ دیوار و یا کاشی های دیواری از رنگ های روشن انتخاب شود و دارای الگو ها و طرح های ساده ای باشد که فضا را شلوغ نشان ندهد.

تناسب بین رنگ و طرح دیوار و یا رنگ کاشی های دیوار با رنگ کف، نکته دیگری است که باید به آن توجه کرد. البته الزاما این موارد نباید یکی باشند، اما عدم تناسب آن ها نتیجه خوشایندی نخواهد داشت. رنگ های انتخابی برای کابینت ها و وسایل خانه نیز باید متناسب با فضا باشد و بلعکس. اگر فضای محدودی دارید سعی کنید نتیجه نهایی انتخاب رنگ های مورد استفاده در دیوار و کف و کابینت ها و وسایل آشپزخانه، بیشتر از دو و سه رنگ نشود.

تلاش کنید از رنگ های خنثی و روشن و دلباز استفاده کنید و رنگ هایی که تم تیره دارند را کمتر استفاده کنید. تناسب رنگ های سرد و گرم را در نظر داشته باشید تا نمای نهایی، تعادل رنگی را برای بیننده فراهم کند. از طرح های شلوغ تنها برای یک بخش محدود (مانند یک دیوار پشت سینک و یا یک بخش محدود که به وسیله پارتیشن جدا شده است) استفاده کنید و به تناسب آن با باقی اجزا و رنگ ها توجه کنید.

تعویض اجزای آشپزخانه

این مورد می تواند شامل وسایل بزرگتر مانند گاز و یخچال و … و یا وسایل و اجزای کوچکتر باشد. در صورت هر تغییری به تناسب نهایی توجه داشته باشید. با توجه به کاربرد بالای اجزای آشپزخانه، کاربردی بودن مدل مورد استفاده نیز اهمیت زیادی دارد. در مورد اجزای کوچکتر مانند کلید های برق، دستگیره های کابینت ها، شیرآلات، سینک، رویه کابینت ها، جزیره آشپزخانه و … نیز به علت تنوع بالا، امکان سر درگمی وجود دارد.

در مرحله اول تناسب و کاربردی بودن و در مرحله بعدی سلیقه خود را مدنظر قرار دهید. دستگیره ها باید به راحتی امکان باز کردن درب های کابینت ها را فراهم کند و امکان آسیب رسانی به افراد در حال تردد را به حداقل برسانند. جنس مقاوم و قابل شستشوی آن ها نیز اهمیت زیادی دارد.

در مورد شیرآلات آشپزخانه نیز متناسب بودن فرم آن با فضای آشپرخانه، حجم سینک ، دامنه به کار گیری آن و مقاومت در برابر شوینده های مختلف نیز اهمیت زیادی دارد. ترجیحا مدل هایی را انتخاب کنید که تمیزسازی آن ها آسان تر باشد و مقاومت فیزیکی بالاتری در برابر عوامل محیطی داشته باشند.

نورپردازی

اهمیت نورپردازی را دست کم نگیرید وسعی کنید حتما در بازسازی آشپزخانه تان این مورد را در نظر داشته باشید. نورپردازی مناسب و کافی، فضای آشپزخانه را روشن تر، دلبازتر بزرگتر نشان می دهد. نورپردازی های امروزی می توانند علاوه بر روشنایی، تمرکز دید را بر روی بخشی که مدنظر شما است، هدایت کند. از این موارد می توان به نورپردازی های مخفی زیر کابینت ها، نورپردازی داخل کابینت های شیشه ای و موارد مشابه اشاره کرد.

اگر می خواهید در آشپزخانه خود لوستر نصب کنید، توجه داشته باشید به اندازه کافی محیط را روشن کند و علاوه بر این در برابر رطوبت و شرایط  امحیطی آشپزخانه مقاوم باشد. انتخاب نورهای غیر متمرکز نیز انتخاب جالبی خواهد بود.

تناسب و حرفه ای عمل کردن

همه موارد ذکر شده، در صورتی که در نمای کلی تناسب نداشته باشند، ممکن است نتیجه مورد نظر و مطلوب شما را ارائه ندهند.

در تمامی انتخاب های بازسازی و تعویض، به تناسب و تعادل نهایی اجزا توجه ویژه داشته باشید.

از مشورت گرفتن نترسید، نتیجه نهایی اهمیت زیادی دارد و مشورت با افراد حرفه ای می تواند به شما در این مسیر کمک زیادی کند.

منبع: تحریریه ساختمون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.