کابینت ممبران یک ایده خاص برای آشپزخانه شما

255

کابینت ممبران (وکیوم) ظاهری بسیار لوکس و جذاب دارد. این کابینت از ام دی اف هایی با روکش پی وی سی ساخته می شود و نمایی کاملا شبیه به کابینت های چوبی دارد.

کابینت ها یکی از محوری ترین و تاثیر گذار ترین المان های هر آشپزخانه ای محسوب می شوند. مدل ها و فرم های مختلفی از کابینت ها ارائه شده است که هر یک ویژگی های خاص خود را دارند. یکی از این نمونه ها، کابینت ممبران است. کابینت ممبران دارای نمایی مشابه با کابینت های ساخته شده از چوب طبیعی می باشد، اما در اصل دارای تفاوت های بنیادین ساختاری است. این کابینت در زیر دسته کابینت های روکشی قرار می گیرد. در کل این کابینت دارای دو زیر دسته است، یکی که بر روی لایه مغزی، روکش PVC قرار می گیرد و دسته دیگر که به جای روکش، از رنگ پلی اورتان استفاده می شود. البته دسته اول دارای محبوبیت بیشتری بوده و رایج تر از نمونه دوم می باشد.

کابینت ممبران چیست؟

اسم این نوع کابینت در اصل از روی روکش آن گرفته شده است. ممبران و یا روکش وکیوم، به روکش PVC مخصوص این نوع کابینت گفته می شود. در ساخت کابینت ممبران روکشی و یا وکیوم، سطح کابینت از یک لایه زیرین و لایه های روکشی نما، تشکیل شده است. روکشی که بر روی صفحات کامپوزیتی قرار می گیرد، از جنس MDF و یا نئوپان و یا چوب می باشد. البته در بیشتر موارد این صفحه از جنس MDF است.

فرایند ساخت کابینت ممبران پیچیده تر از کابینت های روکشی دیگر است. در این فرایند، سطح لایه داخلی  به فرم مورد نظر پرداخت و طراحی می شود، سپس به چسب و یا رزین آغشته می گردد. روکش ممبران با استفاده از دستگاه های مخصوص بر روی صفحه آغشته شده کشیده می شود، سپس توسط دستگاه پرس شده و یا اصطلاحا وکیوم می گردد. MDF به کار رفته برای ساخت این نوع کابینت، غالبا از نوع MDF سفید است.

4729

کابینت ممبران با نمایی حکاکی شده

برای بخش های قابل مشاهده و نمای کار در این کابینت، بر روی لایه مغزی و داخلی توسط دستگاه CNC طرح اجرا شده و همچنین طرح های فرو رفته نیز در این مرحله پیاده سازی می شوند. سپس پس از این مرحله، روکش توسط دستگاه وکیوم، بر روی سطح حکاکی شده قرار گرفته و از طریق ایجاد خلاء بسیار قوی و مکش و حرارت، روکش بر روی MDF فیکس شده و می چسبد.

علاوه بر حکاکی های فرو رفته بر روی سطح داخلی کار، امکان اضافه کردن قطعات برجسته بر روی زمینه کار نیز وجود دارد. از این طریق نمای نهایی پس از وکیوم کردن روکش، دارای ظاهری منحصر به فرد و زیبا خواهد بود که مشابه منبت کاری بر روی چوب است. در نمونه دیگر از کابینت، پس از مرحله حکاکی شده توسط CNC، به جای اجرای روکش سطح کار را با رنگ پوشاند که در این صورت مشکلات کابینت ممبران روکشی به وجود نمی آید. فرایند وکیوم کردن بر روی سطح بیرونی و نمای کابینت که در معرض دید است صورت می گیرد و سطح داخلی توسط لایه PVC مشابه، به صورت عادی و مانند سایر روکش های کابینت های روکشی، اجرا می شود.

طرح های پیاده سازی شده برای کابینت های ممبران، بر خلاف تصور غالب، علاوه بر طرح های کلاسیک و سنتی، شامل طرح های مدرن نیز هستند. البته علاوه بر طرح، نوع روکش نیز سبب مدرن و یا کلاسیک شدن کابینت ممبران می شود. برای مثال، روکش های ضخیم و براق تر در کابینت های ممبران، بیشتر برای طرح های مدرن به کار می روند که نمایی مشابه با کابینت های “های گلاس” دارند. طرح های پر کار، پر نقش و پیچیده را در مدل های کلاسیک و طرح های ساده و کم نقش نیز برای نمونه های مدرن بر روی کابینت ها اجرا و ارائه می گردند.

4731

مزایای کابینت ممبران

  • مه مترین و متمایز کننده ترین ویژگی این کابینت نسبت به نمونه های مشابه موجود از بین سایر کابینت های روکشی، امکان پیاده سازی و اجرای طرح های بسیار متنوع و زیبا و پیچیده بر روی صفحات است. طرح هایی که شاید تنها در نمونه کابینت های تمام چوب و کار دست بتوان مشاهده کرد.
  • در کنار امکان پیاده سازی طرح های متنوع، تنوع نسبتا بالای روکش های آن، نما های متنوع و زیبایی را فراهم می کند. امکان استفاده از روکش های متنوع در کنار طرح های به کار رفته، نقطه تمایز کابینت ممبران در نمای نهایی نسبت به کابینت های تمام چوب است.
  • مورد دیگر، امکان سفارش طرح مورد نظر برای پیاده سازی و اجرا بر روی سطح کار می باشد که در نتیجه، کابینت را کاملا مطابق با سلیقه شما و به المانی منحصر به فرد تبدیل می کند.
  • سطح کار و روکش کابینت ممبران به راحتی تمیز می شود و تنها نکته ای که باید رعایت شود، عدم خیس شدن لبه های کار است.
  • نمای نهایی بسیار شیک و لوکس کابینت ممبران، آشپزخانه شما را به یکی از لاکچری ترین فضاهای خانه تان تبدیل می کند.
  • مزیت دیگر، هزینه مناسب آن نسبت به نمای لوکس و مشابه با کابینت تمام چوب به نسبت قیمت آن می باشد.
4733

معایب کابینت ممبران

  • از معایب اشاره شده برای کابینت ممبران، عدم مقاومت بالای آن در برابر رطوبت بالا و جدا شدن روکش بیان شده است. هر چه قدر طرح ها ریز تر و پیچیده تر و دارای اختلاف فرورفتگی و برجستگی باشد، باید احتمال جدا شدن روکش وکیوم شده را بیشتر در نظر گرفت.
  • حساسیت نسبت به نور و حرارت و امکان تغییر رنگ روکش، از دیگر ایرادات وارده به این نوع کابینت می باشد. با توجه به که قرار گرفتن سطح کابینت در برابر حرارت بالا، امکان ضعیف شدن چسب بین سطح داخلی و روکش را نیز افزایش می دهد.
  • نکته مهمی که در مورد کابینت ممبران باید در نظر داشته باشید، این است که اهمیت چسب به کار رفته در کابینت ممبران، بسیار مهمتر از نمونه های دیگر است.
  • امکان خط خوردگی در برابر اجسام تیز و برنده، از ایرادات دیگر کابینت ممبران است که در هر نمونه کابینت روکشی دیگری نیز وجود دارد.
4735

نکاتی در مورد نحوه نگه داری کابینت ممبران

در کل تا زمانی که سطح کار و لبه ها با رطوبت و حرارت بالا در تماس نباشد، می توانید از انتخاب خود راضی باشید و کابینت ممبران را برای آشپزخانه خود به کار ببرید. روکش به کار رفته در این نوع کابینت ها ضد آب است اما در مورد لبه ها نمی توانید بدون احتیاط عمل کنید و بهتر است برای جلوگیری از آسیب احتمالی، همواره کابینت های ممبران را دور از حرارت قرار دهید.

معایب این نوع کابینت بیشتر به مرحله ساخت آن بر می گردد، در صورتی که سازندگان آن دارای تبحر و تجربه نباشند، نتیجه کار بسیار نامطلوب خواهد بود. این ایرادات بر روی ماندگاری کابینت ها نیز تاثیر زیادی دارند.

باید توجه داشت با وجود امکان پیاده سازی طرح های مختلف، باز امکان پیاده سازی همه نوع طرحی وجود ندارد و باید در مورد امکان اجرای طرح مورد نظر، با اجرا کنندگان کابینت مشورت کرد. کیفیت مواد به کار رفته در ساخت کابینت ممبران نیز بر روی نتیجه نهایی تاثیر بالایی دارد، این تاثیر گذاری از چسب و رزین به کار رفته تا ورقه های روکشی و کیفیت دستگاه وکیوم وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.