بالگرد مریخی روی سیاره سرخ فرود آمد

220

بالگرد مریخی «نبوغ» پس از طی ۴۷۱ میلیون کیلومتر از زمین از دل کاوشگر استقامت خارج شد و روی سیاره سرخ فرود آمد.

به گزارش پایگاه علمی خبری کمکیم ما به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، نخستین بالگرد مریخی روی خاک این سیاره قرار گرفت. بالگرد مریخی «نبوغ» پس از خروج از دل کاوشگر استقامت روی سیاره سرخ فرود آمد. قرار است نخستین پرواز آن یک هفته دیگر انجام شود.

آزمایشگاه JPL ناسا در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: « فرود بالگرد مریخی تأیید شد. سفر ۴۷۱ میلیون کیلومتری آن روی کاوشگر استقامت با فرود از ارتفاع ۱۰ سانتی متری روی سطح مریخ امروز پایان یافت. مأموریت بعدی؟ زنده ماندن در شب».

این ابزار با وزن ۱.۸ کیلوگرم یک بالگرد کوچک است که با انرژی خورشید کار می‌کند و مجهز به یک باتری قابل شارژ است که طی شب‌های سرد مریخی سیستم آن را گرم نگه می‌دارد.

تا به امروز این بالگرد در دل کاوشگر «استقامت» قرار داشت و از سیستم برق هسته‌ای آن برای گرم ماندن استفاده می‌کرد. اکنون بالگرد برای فعال نگه داشتن سیستم گرمکن به باتری داخلی متکی است.

پیش بینی می‌شود بالگرد نبوع در ۱۱ آوریل برای نخستین بار پرواز کند. اطلاعاتی که در این فرایند جمع آوری می‌شود روز بعد (۱۲ آوریل) به زمین می‌رسد. این پهپاد ۸۵ میلیون دلاری، نخستین بالگردی است که به یک سیاره دیگر ارسال شده و هدف طراحی آن آزمایش فناوری‌های مورد نیاز برای هواپیماهای آینده در سیارات دیگر است.

بالگرد نبوغ دارای دو دوربین برای ثبت اطلاعات پروازها است و کاوشگر استقامت نیز آنها را مشاهده می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.