آشنایی با لذیذترین غذاهای سنتی خوزستان

199
خوزستان یکی از شهرهای واقع در جنوب ایران می باشد که معمولا اکثر غذاهای این استان گرم و تند می باشند. موادی چون: ماهی، سبزی های محلی مانند گشنیز و شنبلیله، تمبر هندی، نخود و رب انار در خیلی از غذاهای خوزستانی ها کاربرد دارد . برای شناخت بیشتر غذاهای سنتی منطقه خوزستان در ادامه مطلب ما را همراهی کنید.

جایگاه غذاهای دریایی در خوزستان

خوزستان جزء آن دسته از شهرهایی می باشد که نزدیک به دریا قرار گرفته است و مردمان این منطقه به غذاهای دریایی علاقه زیادی دارند. خیلی از غذاهای بومی خوزستان با انواع ماهی و جانوران دریایی طبخ می شود.

 

 غذای محلی خوزستان, غذاهای دریایی در خوزستان, لیست غذاهای محلی خوزستان

غذاهای دریایی در خوزستان اهمیت بسیاری دارند

 

ماهی برای بدن بسیار مفید است زیرا گوشت آن دارای پروتئین، کلسیم، فسفر، آهن، امگا ۳، مس، املاح معدنی و ویتامین های A ،B ،D  می باشد و همچنین میزان چربی آن کمتر از مواد دیگر است. علاوه بر موارد قید شده ماهی از بیماری های قلبی، مغزی ، فشار خون، جمع شدن پلاکت و نا منظم بودن ضربان قلب پیشگیری می کند.

غذا های سنتی شناخته شده خوزستان که از ماهی درست می شوند عبارتند از :

 

– ماهی صبور تنوری :

ماهی صبور در خوزستان شیفتگان بسیار زیادی دارد زیرا اهالی این استان به صورت حرفه ای این ماهی را طبخ می کنند. در خوزستان از سبزی های مخصوص و خوش عطر و طعمی چون : گشنیز ، شنبلیله و سبزی پلویی در ترکیب این ماهی استفاده می شود. سیر و تمبر هندی هم موادی هستند که در خوش طعم شدن این غذا نقش بسزایی دارند .

 

لیست غذاهای محلی خوزستان, غذاهای سنتی خوزستان, غذاهای محلی خوزستان

عکس ماهی صبور تنوری از غذاهای خوزستان

 

نحوه درست کردن ماهی صبور تنوری این گونه می باشد که در ابتدا ماهی را به صورت کامل تمیز می کنند ، سپس مقداری تمبر هندی را به قسمت شکم ماهی آغشته می کنند به صورت که به خوبی جذب گوشت ماهی شود و طعم گیرد . در مرحله بعدی ترکیبی به نام حشو را بر شکم ماهی قرار می دهند که از پیاز سرخ شده ، سیر، سبزی ماهی ، سبزی پلویی و تمبر هندی درست می شود . پس از اضافه کردن حشو ماهی را درون توری مناسب تنور می گذارند و آن را بر روی زغال کباب می کنند ، البته می شود ماهی صبور را در  فر هم قرار دارد . خوزستانی ها هنگام کباب کردن ماهی برای جلوگیری از سوختن ماهی یا تلخ شدن گوشت آن مقدار کمی شیره خرما بر روی پوست ماهی می مالند.

 

– قلیه ماهی :

 

غذاهای بومی خوزستان, غذاهای سنتی اهواز, غذاهای محلی اهواز

قلیله ماهی غذای محلی خوزستان

 

شناخته شده غذای سنتی جنوب ایران قلیه ماهی است که به دلیل داشتن طعم بی نظیر طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است .قلیه ماهی یکی از غذا های بومی خوزستان است که در مراسم های رسمی و مهمانی های مردم این استان جایگاه ویژه ای در سفره جنوبی ها دارد .قلیه همان گشنیز و شنبلیله می باشد که در کنار ماهی ترکیب فوق العاده ای را پدید می آورد.

قلیه ماهی مانند خورشت است و به همراه برنج خورده می شود ، البته باید بیان کرد که برخی ها بر اساس سلیقه آن را در کنار نان های محلی سرو می کنند.

مواد اصلی قلیه ماهی رب انار، ادویه، روغن، سیر، قلیه و ماهی می باشد . ماهی کاربردی در قلیه ماهی به تعدادی از گونه ها محدود می شود که عبارتند از   ماهی شیر، میش ماهی یا سنگسر .

 

– معسل :

 

غذاهای محلی اهواز, غذای محلی خوزستان, غذاهای دریایی در خوزستان

معسل از دسرهای خوشمزه محلی خوزستان

 

معسل یا ماعسله یکی از دسر های مخصوص برای خوزستانی هاست که با توجه به مواد کاربردی بسیار پر خاصیت به حساب می آید . این دسر دارای طبع گرمی می باشد و از خرما درست می شود. مواد اولیه این درسر عبارتند از : شیره خرما ، کنجد، زنجبیل، جوز هندی، میخک، هل، دارچین و فلفل سیاه . هنگام پختن معسل باید مواد آن را روی شعله ی ملایم حرارت داد و پس از آماده شدن درون قالب یا ظرف تزئین کرد. معسل یکی از خوردنی های محبوب در کنار نوشیدنی های گرم مانند چایی می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.