درمان بیماریهای لاعلاج ارتقای فناوری کریسسپر

278

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، فناوری اصلاح ژنتیک کریسپر با هزینه‌ای اندک به تغییر ژن‌های مخرب منجر می‌شود و موفقیت آن باعث از بین رفتن بیماری‌ها و مشکلات مختلف در گیاهان، حیوانات و انسان‌ها می‌شود. این روش برای مقابله با بیماری‌هایی مانند سرطان کاربرد دارد.

محققان دانشگاه استنفورد ابزار اصلاح ژنتیک کریسپر را با پروتئینی جدید به نام CasMINI به روز کرده‌اند که مبتنی بر استفاده از پروتئینی کوچک‌تر است که با سادگی بیشتری وارد بدن انسان‌ها می‌شود.

تا به حال در این روش از آنزیمی به نام Cas۹ استفاده می‌شد، اما آنزیم‌های دیگری نیز برای پیشبرد آن به کار گرفته شده بودند که از جمله آنها می‌توان به Cas۱۲a، Cas۱۲b، Cas۳ و CasX اشاره کرد. بزرگی این آنزیم‌ها میزان موفقیت آنها را محدود می‌کند. اما سیستم جدید مینیاتوری است، زیرا CasMINI تنها از ۵۲۹ آمینواسید تشکیل شده که باعث می‌شود ابعاد آن کمتر از نصف آنزیم‌های دیگر باشد. انواع آنزیم‌های Cas بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ آمینواسید در خود دارند.

کارکرد CasMINI در زمینه حذف، فعال سازی و اصلاح دی ان ای ها و دیگر آنزیم‌های Cas نیز چشمگیر بوده و ورود آن به سلول‌ها به راحتی صورت گرفته است. این روش حتی به تولید واکسن‌های mRNA جدید برای مقابله با ویروس کرونا نیز کمک خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.