علت آسیب عروقی در دیابت نوع ۲ مشخص شد

119

به گزارش ایسنا و به نقل از اس تی دی، نتایج این مطالعه که بر روی سلول‌های بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ و موش‌ها انجام شده، نشان می‌دهد که این اتفاق به دلیل سطوح پایین یک مولکول مهم در گلبول‌های قرمز خون رخ می‌دهد.

این موضوع که بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند، به خوبی شناخته شده است چرا که بیماری دیابت نوع ۲ با گذشت زمان ممکن است به رگ‌های خونی آسیب برساند که این امر نیز می‌تواند به برخی موارد مانند حمله قلبی و سکته منجر شود.

در سال‌های اخیر تحقیقات بسیاری نشان داده است که گلبول‌های قرمز خون که مهم‌ترین وظیفه آنها انتقال اکسیژن به اندام‌های بدن است، در دیابت نوع ۲ دچار اختلال شده و می‌توانند به عنوان واسطه ایجاد کننده عوارض عروقی عمل کنند.

در مطالعه اخیر محققان سوئدی سلول‌های بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ و موش‌ها را مورد بررسی قرار دادند تا دریابند کدام تغییرات مولکولی در گلبول‌های قرمز می‌تواند این اثرات ناخوشایند در دیابت نوع ۲ را ایجاد کند.

محققان پس از انجام بررسی‌های لازم دریافتند که سطوح مولکول کوچک “ریزآران‌ای-۲۱۰ “(microRNA-۲۱۰) به طور قابل توجهی در گلبول‌های قرمز خون ۳۶ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ در مقایسه با گلبول‌های قرمز ۳۲ فرد سالم کاهش یافته است.

یک ریزآران‌ای یک مولکول کوچک آر.ان.ای غیرکدکننده است که در گیاهان، جانوران و برخی از ویروس‌ها یافت می‌شود. این آر.ان.ای‌ها در یوکاریوت‌ها یا هوهسته‌ها نیز دیده می‌شوند و حدود ۱۷–۲۳ نوکلئوتید طول دارند.

ریز آر.ان.ای‌ ها به دسته‌ای از مولکول‌ها تعلق دارند که به عنوان تنظیم کننده عملکرد عروقی در دیابت و سایر شرایط عمل می‌کنند. کاهش ریز آر.ان.ای-۲۱۰ باعث تغییراتی در سطوح پروتئین عروقی خاص و اختلال در عملکرد سلول‌های اندوتلیال عروق خونی می‌شود. محققان در آزمایشات آزمایشگاهی دریافتند که بازیابی سطوح ریز آر.ان.ای-۲۱۰ در گلبول‌های قرمز از گسترش آسیب عروقی از طریق تغییرات مولکولی خاص جلوگیری می‌کند.

“زیچائو ژو”(Zhichao Zhou) محقق این مطالعه از موسسه کارولینسکا سوئد در این باره گفت: یافته‌های مطالعه ما یک علت ناشناخته مشکل آسیب عروقی در دیابت نوع ۲ را نشان داده است. امیدواریم که نتایج این مطالعه راه را برای درمان‌های جدیدی که طی آن سطح ریز آر.ان.ای-۲۱۰ گلبول قرمز افزایش یافته و در نتیجه از آسیب عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ جلوگیری می‌شود، هموار سازد.

یافته‌های این مطالعه در مجله “Diabetes” منتشر شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.