جو ناپایدار، آب را از “مریخ” گرفت

109

حسن باغبانی در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت روز جهانی این سیاره اظهار کرد: مریخ چهارمین سیاره منظومه شمسی و آخرین سیاره سنگی که به دور ستاره‌ی زرد رنگ خورشید هر ۶۸۷ روز در گردش است. رنگ قرمز این سیاره سبب شده که در فرهنگ‌های مختلف از آن به عنوان خدای جنگ و خون یاد شود.

وی اضافه کرد: شبانه روز مریخ ۲۴ ساعت و ۳۸ دقیقه است که نزدیک به یک روز زمین است. انحراف عدد سیاره مریخ ۲۴ درجه است و در مقایسه با زمین که ۲۳.۵ درجه است، به یکدیگر بسیار نزدیک هستند و همین موضوع باعث شده سیاره سرخ نیز ۴ فصل داشته باشد.

رئیس اتحادیه ستاره شناسی معلمان ایران یادآور شد: ارسال کاوشگرهای مختلف به مریخ و همچنین ارسال داده به زمین حاکی از آن است که روی این سیاره سکونت در گذشته وجود نداشته است و حیات به‌صورت میکروبی هم اکنون در دست بررسی است.

باغبانی تصریح کرد: سطح مریخ اکنون هیچ گونه آب مایعی ندارد اما دانشمندان با بررسی سطح مریخ متوجه وجود آب در گذشته شده‌اند و دلیل از بین رفتن آب‌های سطحی نبود “جو پایدار” در اطراف مریخ است که سبب شده این سیاره چرخه هدفی مناسبی نداشته باشد.

به گزارش ایسنا، سفر به مریخ برای علاقمندان به نجوم همواره جذاب بوده است. اخترشناسان می‌گویند افراد روی سطح مریخ به میزان ۶۲٫۵ درصد جاذبه کمتری را نسبت به مقداری که در زمین به آن عادت دارید، تجربه خواهند کرد. بنابراین اگر فردی روی زمین ۵۰ کیلوگرم وزن داشته باشد، روی مریخ تنها ۱۹ کیلوگرم وزن خواهد داشت.

وی در خصوص سفر انسان‌ها به سیاره مریخ بیان کرد: کاوشگرهای زیادی را به مریخ فرستاده شده‌اند که همگن روبات بوده‌اند و سرنشین نداشته‌اند. در این دهه (۲۰۲۰-۲۰۳۰) شرکت Space X تلاش می‌کند تا برای اولین بار به سطح مریخ موجود زنده یا افراد داوطلب را بفرستد.

رئیس رصد خانه مهر بوشهر با اشاره به اینکه مریخ دو قمر به‌نام‌های فوبوس (ترس) و دیموس (وحشت) دارد،  ادامه داد: مساحت سطح مریخ با مساحت خشکی‌های زمین برابر است.

باغبانی عنوان کرد: فیلم سینمایی Martian (مریخی) با بازی مت دیمون به شرایط فردی می‌پردازد که زندگی خود را در سیاره مریخ با چالش‌های عجیبی آغاز می‌کند.

به گزارش ایسنا، مریخ نصف زمین قطر دارد و مساحت سطح آن برابر با مساحت خشکی‌های روی زمین است. سیاره ی سرخ همانند زمین، یخ‌های قطبی، دره‌های عمیق، کوه، غبار، طوفان و فصل دارد.

از آنجا که دیدن مریخ با چشم غیر مسلح برای هزاران سال امکان پذیر بوده، شاید ناممکن باشد که بگوییم چه کسی اولین کاشف مریخ بوده است. در سال ۱۶۰۹ گالیلئو گالیله اخترشناس ایتالیایی مریخ را با یک تلسکوپ اولیه دید تا عنوان پدر مشاهدت نجومی را به خود اختصاص دهد. اخترشناس آلمانی کریستین هایگنز با استفاده از یک تلسکوپ پیشرفته در سال ۱۶۵۹ تصویری از مریخ را ترسیم کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.