سیگنال مثبت وین به بازار ارز

112

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، تب افزایشی بازار ارز با شروع مذاکرات دور هشتم برجام پایین آمد و در نتیجه خوشبینی‌ها به رفع تحریم‌ها، دلار کاهش یافته است.

طی دو روز گذشته باز هم اظهارات مثبتی از سوی طرفین مذاکره شنیده شده و اگرچه در این بین اخبار منفی همچنان جولان می‌دهد، اما دلار به خبرهای مثبت واکنش بیشتری نشان داده است. روز گذشته رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات وین از آمادگی برای دیدار با دیپلمات‌های ایرانی خبر داد و مجددا تاکید کرد که دیپلماسی بهترین راه جهت حل‌ و فصل مسئله هسته‌ای ایران است.

همچنین روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نوشته که بعد از بیان نکات مورد نظر هیات جدید ایران، به نظر می‌رسد مذاکرات وین در مسیر منطقی در حال پیشروی است.

ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه هم اظهار کرده که همه طرف‌های مذاکره‌کننده در وین، علاقه‌مند به حفظ برجام هستند و تلاش می کنیم تا شرایط برای تداوم روند مذاکرات برای احیای برجام را فراهم کنیم.

همچنین عصر روز گذشته خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه از خبرهای خوش درمورد خنثی‌سازی تحریم‌ها در روزهای آینده خبر داد؛ در نتیجه تحت تاثیر این سیگنال‌های مثبت، دلار دوباره مسیر نزولی پیش گرفت.(اقتصاد آنلاین)

دنیای اقتصاد نوشت:

شروع ریزشی در بازار دلار

به گفته فعالان، اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه نقش مهمی در افت قیمت دلار داشت. سعید خطیب‌زاده عنوان کرد: روزهای آینده خبرهای خوش برای خنثی‌سازی تحریم‌ها خواهد رسید. همین خبر سرعت افت دلار در بعدازظهر روز گذشته را بالا برد. ممکن است پس از ساعت ۴ بعدازظهر قیمت‌های پایین‌تری نیز برای اسکناس آمریکایی به ثبت رسیده باشد. عده‌ای از نزول دلار به زیر محدوده ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان خبر دادند.

بازار به دنبال اخبار

برخی از فعالان اعتقاد داشتند که روز شنبه معامله‌گران در انتظار انتشار اخبار جدید از مذاکرات وین بودند و ایجاد چنین فضای انتظاری در بازار بود که موجب می‌شد تمایل به خریدوفروش ارز کاهش پیدا کند.

در کنار این، خبرهای مربوط به احتمال دریافت مالیات ۱۰درصدی از معاملات ارزی موجب شده بود که برخی از صرافی‌ها تمایلی برای فعالیت در بازار نداشته باشند. این در حالی است که معاون درآمدهای مالیاتی، سازمان امور مالیاتی کشور عنوان کرده است که مالیات علی‌الحساب ١٠درصدی، شامل فعالان غیررسمی و دلالان می‌شود.

مسیحی گفت: مردم عادی و کسانی که برای نیاز شخصی و با کارت ملی ارز می‌خرند، مشمول مالیات نیستند. با تمام این تفاسیر برخی از صرافی‌ها دیروز عنوان کرده بودند که تمایلی به خریدوفروش ارز ندارند.

شماری از تحلیل‌گران اعتقاد داشتند که صرافی‌ها به دلیل عدم مشخص بودن تکلیف مذاکرات وین دست به خریدوفروش نمی‌زنند. این درحالی بود که عده دیگری مساله مالیات را برای خروج شماری از صرافی‌ها از بازار مطرح می‌کردند.

قیمت دلار در آذرماه رشد معناداری را تجربه کرده است و اسکناس آمریکایی پس از بالای یک سال توانسته است نوساناتی را بالای مرز ۳۰ هزار تومانی به ثبت برساند. این موضوع انتظارات صعودی را بالا برده است.

این حال، عده زیادی باور دارند که این رشد به دلیل افزایش تقاضای فصلی رخ داده است. این گروه انتظار دارند که پس از عبور بازار از هفته اول دی ماه، موج کاهشی جدیدی بازار را گرفتار کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.