فقر و آسیب های اجتماعی در زنان

110

به گزارش حقوق نیوز فقر با بسیاری از مسائل و آسیب‌های اجتماعی از جمله بیماری‌های روحی و روانی، افزایش مرگ و میر، شکست تحصیلی، انواع هنجارشکنی‌ها و قانون گریزی‌ها، خشونت، پرخاشگری، اعتیاد، جرم و مصرف دارو ارتباط دارد، طوری که وقتی جامعه شناسان و کارشناسان مسائل اجتماعی به بررسی علل و عوامل بروز آسیب‌های اجتماعی در جامعه می پردازند در نهایت به فقر می رسند و از آن به عنوان مادر آسیب‌ها یاد می‌کنند. فقر می‌تواند زمینه ساز بروز آسیب‌های اجتماعی در ابعاد گوناگون باشد و این امر در زنان و مردان با کارکردهای متفاوتی همراه است.

یکی از این مسائلی که نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر در حال افزایش است، زنانه شدن فقر است. فقر چهره خود را در بین زن‌ها با شدت بیشتری نشان می‌دهد. با بررسی هر یک از آسیب‌های اجتماعی از جمله تن فروشی، روسپیگری، دزدی و… باید گفت بروز این آسیب‌ها به دلیل فقر است.

در سال های اخیر در کشور و از جمله استان اردبیل به واسطه تغییرهای فرهنگی از جمله تغییر در سبک زندگی، افزایش سوانح و مرگ و میر سرپرستان خانوار و نیز آمار رو به رشد طلاق نقش زنان به عنوان نان آور خانواده افزایش یافته و در نتیجه خانواده های نیازمند نیز در حال افزوده شدن است.
پرویز فتاح رییس کمیته امداد امام (ره) در سفر اخیر خود به استان اردبیل گفت: از یک میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار تحت حمایت این نهاد، یک میلیون نفر را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند و این رقم قابل توجه زنگ هشداری برای برنامه ریزان و متولیان اجتماعی و فرهنگی جامعه است.
شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی هم در جمع مردم خرامه در استان فارس گفته که امروزه با افزایش زنان سرپرست خانوار ، افزایش نرخ طلاق و سوانح رانندگی و فقر ، سالمندی و سرپرستی به سوی زنانه شدن پیش می رود.
معاون حمایت و سلامت اداره کل کمیته امداد امام (ره) اردبیل نیز گفت: نزدیک به ۶۴ درصد از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد استان را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند که این میزان آمار به معنای پاشنه آشیل اجتماعی برای استان محسوب میشود.
علیرضا حسین نژاد افزود : بیش از ۵۳ درصد زنان سرپرست خانوار به علت فوت همسر،۷ درصد به دلیل طلاق و متارکه و حدود ۲ درصد نیز به دلیل زندانی بودن سرپرست مرد خانواده به این نهاد مراجعه و تقاضای دربافت خدمات حمایتی کرده اند.
وی با بیان اینکه تعداد متقاضیان زن برای استفاده از خدمات این نهاد به دلیل طلاق رفته رفته آهنگ رشد بالا به خود می گیرد گفت: نبود نظام یکپارچه تامین اجتماعی باعث شده خانواده ها به محض از دست دادن سرپرست خود با چالشی بزرگ مواجه شده و رفته رفته به سمت نهادهای حمایتی روی بیاورند.
او افزود: سرعین با ۷۴درصد ، جعفر آباد و بیله سوار با ۷۰درصد ومشکین شهر با ۶۹ درصد زنان سرپرست خانوار در راس هرم فقر زنانه استان اردبیل قرار گرفته اند.
‘نسرین’ زن ۴۵ ساله و اهل یکی از روستاهای بخش عنبران شهرستان نمین که شوهرش را به دلیل سقوط از ارتفاع از دست داده است می گوید : برای زنانی مثل من بسیار سخت است که در شرایط اقتصادی فعلی کشور مسئول و نان اور خود و فرزندانم باشم .
وی افزود: من تلاش می کنم که روی پای خودم باشم و حتی برای درس خواندن فرزندانم و خرج های ضروری زندگی هم از فامیل و نزدیکان نیز کمکی دریافت نکنم اما وضعیت رو به سخت شدن است و نمی دانم چقدر دیگر بتوانم تحمل کنم .
کبری زن ۵۲ ساله‌ ساکن یکی از روستاهای بخش مرکزی نمین نیز که ۴ فرزند دارد و شوهرش اخیراً در اثر تصادف فوت کرده است، می‌گوید: تا وقتی شوهرم زنده بود من هم مثل بقیه زن‌ها زندگی آرام و مناسبی داشتم اما شوهرم که از دنیا رفت من ماندم وبچه هام و این جامعه.
وی افزود: ناچار شدم کار کنم، اولش آبدارچی مدرسه بودم حالا هم که در خانه‌های مردم کار می‌کنم ، تا وقتی شوهرم زنده بود گذران زندگی خیلی سخت نبود اما هم اکنون حسابی در دخل و خرج خانواده کم می‌آورم.

فقر و آسیب های اجتماعی در زنان+ فیلم

آسیب شناسان اجتماعی معتقدند زنان سرپرست خانوار با معضلات اجتماعی و فردی بیشتری مواجه هستند چرا که به تنهایی از پس مشکلات خود و فرزندانشان بر نمی آیند و همین باعث شده پیوندی با فقر برقرار کنند و این وضعیت باعث می شود که فقر کم کم در جامعه زنانه شود.
به گفته کارشناسان، نگاه تحلیلی به پدیده فقر با توجه به اولویت بندی نیاز فقرا در شرایط کنونی امری ضروری محسوب می شود، همچنین ضرورت دارد قوانینی نظیر بیمه تامین اجتماعی اجباری در جهت پیشگیری از پیامدهای بعد از وقوع حوادث در مجلس تدوین شود تا با وجود یک حادثه برای سرپرست خانواده، زندگی افراد دچار مشکل نشود.
این کارشناسان معتقدند که در سال های اخیر رشد آمار طلاق و فوت همسر باعث شده که به تعداد زنان سرپرست خانوار در استان اردبیل افزوده شود ، البته سن بیوه شدن زنان نیز در حال کاهش است و همین موضوع سرپرستی باعث شده که زنان با مشکلات و آسیب های زیادی مواجه شوند.
کارشناسان اجتماعی اعتقاد دارند که زنان سرپرست خانوار با معضلات اجتماعی و فردی بیشتری مواجه هستند چرا که به تنهایی از پس مشکلات خود و فرزندانشان بر نمی آیند و پیوندی با فقر برقرار می کنند بطوری که با این روند فقر نیز کم کم در جامعه زنانه وارد خواهد شد.
بخشی از زنان که اکنون مسئولیت سرپرستی خانوار را بر دوش دارند خود قربانی معضلات و مشکلاتی اجتماعی هستند که بدون داشتن شغل و درآمد خاصی مسئولیت بیشتری که همان تامین نیازهای خانواده و فرزندان است را هم عهده دار شده اند که اینها نیازمند کمک و حمایتی فراتر از مستمری نهادهای حمایتی هستند.
بنا به نظر کارشناسان، زنانی که مهارت و توانمندی لازم برای بدست آوردن شغلی که تامین کننده درآمد و نیاز خانواده تحت سرپرستی شان را ندارند ، به ناچار وارد بازار کار غیر رسمی و ناامنی می شوند که مقدمه برای ورود آنها به چرخه ای از آسیب های اجتماعی است.
آنها تاکید می کنند: باید در کنار قوانینی که برای حمایت از زنان سرپرست خانوار در کشور مصوب می شود، پیشگیری و آموزش مهارت های زندگی نیز می بایست مورد توجه جدی نهادهای فرهنگ ساز و حمایتی باشد. شناساندن آسیب های اجتماعی در کمین خانواده ها ، آموزش مهارت های زندگی ، آموزش های قبل، حین و بعد از ازدواج و افزایش سهم زنان در اقتصاد و توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی بانوان از جمله راهکارهای اساسی برای جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر این پدیده خطرناک است.
نایب رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه سال آینده برای کاهش و یا ریشه کن کردن فقر مطلق در جامعه بودجه اختصاصی به کمیته امداد کشور به ۷۰ هزار میلیارد ریال می رسد.
محمد فیضی افزود: با این افزایش اعتبار مالی هر خانوار چهار نفره زیرپوشش کمیته امداد حدود هفت میلیون ریال به صورت مستمری ماهانه و بلاعوض از کمیته امداد دریافت می کند که این امر می تواند نویدی بزرگ برای کاهش پدیده فقر بویژه در میان بانوان جامعه باشد.
در این راستا دولت نیز وظایفی نیز به عهده دارد که باید انجام دهد، افزایش میزان مستمری بانوان سرپرست خانوار و کمک به آموزش های شغلی و مهارتی و همچنین ارائه تسهیلات کم بهره به این قشر می تواند به خروج آنها از وضعیت فعلی کمک کند.
حسین نژاد معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام (ره) اردبیل نیز اظهار کرد: کمیته امداد استان اردبیل علاوه بر خدمات معمول حمایتی خود برای حمایت از زنان سرپرست خانوار حق بیمه تامین اجتماعی یک هزار و ۸۰۰ زن سرپرست خانوار را واریز می کند تا به محض رسیدن به سن ۵۵ سالگی بازنشسته شده و از مستمری تامین اجتماعی بهره مند شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.