راهنمای کامل سفر به استانبول

157
تاریخچه استانبول

بارها شنید‌ه‌اید که استانبول یک شهر تاریخی و پر قدمت است. اکنون قبل از اینکه سراغ اطلاعات کاربردی‌تر راهنمای سفر به استانبول برویم به گذشته این شهر اشاره می‌کنیم.

قدمت سکونت در استانبول به هزاره دوم پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. زمانی که انسان‌ها در بخش آسیایی شهر سکونت می‌کردند. استانبول در طول تاریخ نام‌ و حکومت‌های مختلفی به خود دیده است. یکی از ویژگی‌هایی مشهود در تاریخ استانبول قرار داشتن در رأس قدرت است، این شهر به دلیل موقعیت استراتژیکی که دارد پایتخت حکومت عثمانی و پیش‌ از آن پایتخت امپراطوری بیزانس بوده است. در واقع پایتخت امپراطوری روم شرقی که شامل سرزمین‌های بالکان، آناتولی، مصر و شامات می‌شد، کُنستانتینوپل (استانبول امروزی) بود. حتّی پس از فروپاشی امپراطوری بیزانس در قرن ۱۵ میلادی به دست عثمانیان، این شهر به عنوان پایتخت کشور باقی ماند و نام آن به دلیل حضور اسلام در این منطقه به اسلامبول (اسلامشهر) و سپس استانبول تغییر یافت.

بهترین زمان سفر به استانبول

شهر استانبول از آن دست مقاصدی است که در چهار فصل سال با استقبال گرشگران مواجه می‌شود و هر کدام از این فصل‌ها از نظر آب و هوا، شلوغی و… ویژگی‌های خودشان را دارند. از این رو به طور مجزا ویژگی‌ هر کدام از فصل‌های استانبول را برای شما شرح می‌دهیم تا خودتان تصمیم بگیرید بهترین زمان سفر به استانبول برایتان کی است.

  • فصل بهار: فصل بهار به ویژه نیمه اول فروردین و تعطیلات نوروزی فرصت عالی برای گردشگران ایرانی‌ست، هرچند قیمت تورهای استانبول و وضعیت آب و هوایی‌اش در ایده‌آل‌ترین حالت نیستند چون هنوز کمی خنک است. در ماه‌های دیگر بهار قیمت‌ هتل و پروازهای استانبول مناسبند و همچنین تعداد گردشگران در مناطق توریستی آزاردهنده نخواهد بود. به طور کلی فصل بهار برای ایرانیان یکی از بهترین زمان‌های ممکن برای سفر به استانبول محسوب می‌شود.
  • فصل تابستان: در بهار، گردشگران زیادی به این مقصد سفر می‌کنند و اصطلاحا فصل گردشگری (High Season) استانبول است. بنابراین ازدحام جمعیت در این زمان زیاد است و مناطق گردشگری شهر مثل خیابان استقلال حسابی شلوغ هستند، همچنین قیمت بلیط هواپیما و تور استانبول هم زیاد می‌شود. اما در عوض آب و هوای گرم و مدیترانه‌ای استانبول به قدری لذت بخش است که در خیابان‌های شهر به گردش بپردازید.
  •  فصل پاییز: سفر در ماه‌های نخست پاییز، به طور دقیق‌تر سپتامبر و اکتبر (دو ماه نخست پاییز در تقویم میلادی) یکی از دیگر بهترین زمان‌هایی است که گردشگران می‌توانند به استانبول سفر کنند. در این زمان قیمت هتل‌های استانبول کاهش پیدا می‌کند، تعداد گردشگران به نسبت کم بوده و کماکان آب و هوای شهر غالبا آفتابی و مطلوب است.
  • فصل زمستان: به غیر از ژانویه که تب و تاب کریسمس و بعدتر هم جشن سال نو میلادی سبب می‌شود گردشگران زیادی به استانبول سفر کنند و هزینه‌های سفر به استانبول نیز افزایش پیدا می‌کند، عموما زمستان بهترین زمان برای سفر به استانبول نیست. زیرا بسیاری از ریزوت‌های ساحلی شهر به طور کامل بسته‌اند ولی سایر هتل‌هایی که باز هستند نیز قیمت‌هایشان را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهند. در کل استانبول زمستان‌های سرد و برفی را پشت سر می‌گذارد که شرایط را برای گشت و گذار دشوار می‌کند.

چگونه به استانبول سفر کنیم؟

یکی از ویژگی‌های مثبتی که سبب شده استانبول تا حد زیادی برای ایرانیان محبوب باشد، شرایط سفر به آن است. همانطور که می‌دانید برای سفر به استانبول و سایر شهرهای ترکیه نیازی به درخواست ویزا نیست و همچنین به عنوان یک مقصد اروپایی، فاصله قابل قبولی دارد. بنابراین هم سفر زمینی و هم هوایی به استانبول امکان پذیر است.

  • سفرهای هوایی به استانبول: استفاده از هواپیما و تورهای هوایی، متداول‌ترین روشی است که ایرانیان برای سفر به استانبول می‌توانند تجربه کنند، چون قیمت‌هایش بسیار اقتصادی می‌شود. بیشتر این پروازها از مبدأ تهران، تبریز، مشهد و اصفهان صورت می‌گیرد و فاصله زمانی مناسبی دارند، برای مثال فاصله پروازهای تهران تا استانبول حدودا ۳ ساعت است.
  • سفر زمینی به استانبول: سفرهای زمینی استانبول نسبت به هوایی بسیار کمتر‌ هستند، امّا گزینه‌های مختلفی چون ماشین‌ شخصی، اتوبوس و قطار پیش روی شماست. البته توجه داشته باشید که سفر شما در این روش بسیار زمان‌بر می‌شود. استفاده از خودرو شخصی یکی از روش‌های معمول برای سفر به استانبول و ترکیه است که آن‌ هم به مدارکی چون کاپوتاژ خودرو، گواهی نامه بین المللی و… نیاز دارد. در آخر اگر تمایل دارید با خودرو شخصی به استانبول سفر کنید می‌توانید مطلب راهنمای سفر خارجی با خودرو شخصی را مطالعه کنید.

 

در استانبول کجا اقامت داشته باشیم؟

یکی از چالش‌های جذاب هر سفر پیدا کردن یک هتل ایده‌آل است. ایده‌آل نه به معنای لوکس‌ترین و رویایی‌ترین هتلی که در لیست گزینه‌ها موجود است، بلکه به معنی هتلی که میان خواسته‌ها و بودجه مدنظرمان بهترین تناسب را داشته باشد. به لطف جهانی بودن آوازه استانبول به عنوان یک مقصد گردشگری، هتل‌های متعددی در جای جای شهر ساخته شده‌اند و برای هر بودجه‌ای گزینه‌ای وجود دارد. یکی از موارد مهمی که در هتل‌های استانبول باید توجه داشته باشید، موقعیت هتل و فاصله آن نسبت به جاذبه‌های گردشگری شهر است. با توجه کردن به این موضوع می‌توانید هزینه‌های رفت و آمدتان را کم کنید و در زمان اقامتتان به سراغ جاهای دیدنی بیشتری از استانبول بروید. در آخر اگر قصد پیدا کردن چنین هتلی را دارید بد نیست نگاهی به بهترین هتل‌های استانبول از نظر کاربران لست سکند داشته باشید و با مشاهده تصاویر و خواندن نظرهای مختلف کاربران، هتل مدنظرتان را پیدا کنید.

در استانبول چه غذاهایی را امتحان کنیم؟

بدون تردید از جذاب‌ترین بخش هر سفر، امتحان کردن غذاهای محلی و مخصوص آن مقصد است. حتی برخلاف باور عام که غذاهای استانبول و ترکیه را به دلیل اینکه اکثرا شامل کباب‌های مختلف می‌شود مناسب وگن‌ها نمی‌دانند، در این شهر توریستی رستوران‌هایی برای گیاه‌ خواران هم وجود دارد که پاسخگوی نیازشان است. بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که غذاهای استانبول برای هر جور سلیقه‌ای مناسب است.

صرف نظر از آن موضوع، غذاهای خیابانی استانبول یکی از جذاب‌ترین خوراکی‌هاییست که هر ایرانی می‌تواند امتحان کند. چرا که فرهنگ نزدیک ترک‌ها با ایرانیان سبب شده غذاهای آن‌ها تا حد زیادی باب میل و مورد پسند ذائقه ما باشد. برخی از بهترین غذاهایی که پیشنهاد می‌دهیم در سفرِ استانبول امتحان کنید شامل: اسکندر کباب، نان سیمیت و آچما، ماهی کباب، بستنی ترکی (دوندورما)، صدف پرشده (میدیا دولما)، کوکورچ و ایچلی کوفته می‌شود. البته مطمئن باشید اگر بیش از ۲ ماه‌ هم در استانبول اقامت داشته باشید و هر وعده غذاهای مختلف ترکی را امتحان کنید، باز هم غذاهای بسیاری برای خوردن و امتحان کردن باقی می‌ماند.

 

چگونه در استانبول رفت و آمد کنیم

استانبول شهر تاریخی و بزرگی است که جاذبه‌های بی‌شماری در آن وجود دارد. طوری که اگر گردشگران بخواهند به مهم‌ترین دیدنی‌های استانبول‌ هم سر بزنند با محدودیت‌های مالی و زمانی مواجه می‌شوند. در این میان، یکی از پرسش‌های اصلی گردشگران این است که چگونه در استانبول رفت و آمد کنیم تا بهترین استفاده را از هزینه و زمان‌مان کرده باشیم؟

در پاسخ باید بدانید با وجود تمامی شلوغی‌ و بزرگی، استانبول از سیستم حمل و نقل عمومی بسیار عالی و متنوعی برخوردار است که شامل مترو، اتوبوس، کشتی‌های دریایی، تراموا و… می‌شود. وسایلی حمل و نقلی که علاوه بر پوشش دادن بخش قابل توجهی از مناطق شهر، هزینه زیادی هم ندارند. در این راستا لازم است درباره استانبول کارت و راهنمای حمل نقل استانبول آگاهی داشته باشید. استانبول کارت یک کارت هوشمند شبیه به کارت مترو و BRT در ایران است که به وسیله آن می‌توانید تقریبا از همه وسایل نقلیه استانبول با قیمت کمتری استفاده کنید.

جاذبه‌های گردشگری استانبول

با توصیفات گفته شده و دانش قبلی، مطمئناً می‌دانید که استانبول تا چه اندازه غنی از انواع جاذبه‌های گردشگری است. جاذبه‌هایی که برای هر سن و سلیقه‌ای جذابیت دارند. فرقی ندارد به دنبال تفریح و پاساژگردی باشید یا از طرفداران جاذبه‌های فرهنگی یا طبیعی، در استانبول تمامی آن‌ها پیدا می‌شود. در میان جاذبه‌های معروفی که دارد، پیشنهاد می‌کنیم جاهای دیدنی استانبول را بخوانید که هم با جاهای معروف و هم جاهای ناشناخته‌ای که فقط خود ترک‌ها بلدند آشنا شوید. اگر هم اهل طبیعت و غار هستید، شگفت‌انگیزترین غارهای استانبول را قبلا بهتان معرفی کرده‌ایم. در ادامه مطلب راهنمای جاذبه‌های استانبول، به معرفی ۵ تا از مهم‌ترین جاهای دیدنی ترکیه که باید به آن سفر کنید می‌پردازیم.

۱٫ خیابان استقلال استانبول

استقلال خیابانی معروف در قسمت اروپایی شهر استانبول و در منطقه بی‌اوغلو است. این خیابان به طول تقریبی ۳ کیلومتر محل کافه‌ها، رستوران‌ها، بوتیک‌ها و مرکز خرید است و تقریباً در تمام ساعات شبانه روز مملو از جمعیت می‌شود. خیابان استقلال مکانی‌ست که مقامات، روشنفکران و افراد متموّل اغلب در آن وقت گذرانی می‌کرده‌اند. معماری این منطقه با توجه به حضور اروپایی‌ها به‌شدت تحت تاثیر معماری غربی قرار گرفته است.

۲٫ کاخ دولما‌باغچه

کاخ دولما‌باغچه (دلمه‌ باغچه) سالیان سال به‌عنوان خانه پادشاهان عثمانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. ساخت کاخ به دستور سلطان عبدالمجید یکم (Sultan Abdülmecid) صادر شد و در سال ۱۸۵۶ به اتمام رسید. این کاخ تا سال ۱۹۲۲ به‌عنوان مرکز اداری امپراتوری عثمانی استفاده می‌شد. سبک معماری کاخ دولما‌باغچه ترکیبی از سبک‌های باروک (Baroque)، روکوکو (Rococo)، نئوکلاسیک (Neoclassical) و عثمانی مدرن (modern Ottoman) است و در ساخت آن از تجملات بسیاری استفاده‌ شده است.

۳٫ تنگه بسفر

بسفر تنگه‌ای در کشور ترکیه است که دو دریای سیاه و مرمره را به یکدیگر متصل می‌کند. این تنگه همان جایی‌ است که کشور ترکیه را به دو بخش آسیایی و اروپایی تقسیم کرده‌ است.در تنگه بسفر قایق و کشتی‌سواری رواج زیادی دارد و از محبوب‌ترین اماکن گردشگری در شهر استانبول به شمار می‌آید.

۴٫ مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه در استانبول از مسجدهای مهم این شهر است که در سال‌های ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۷ ساخته شده است. این مسجد دومین مسجد بزرگ شهر استانبول محسوب می‌شود و یکی از نمادهای شهر است. مسجد سلیمانیه را معمار بزرگ عثمانی خواجه معمار سنان آغا به‌دستور پادشاه عثمانی سلطان سلیمان اول طراحی کرده است. در کل مساجد معروف استانبول از جاذبه‌های مهم این شهر هستند که گردشگران آنها را در برنامه‌شان قرار می‌دهند.

۵٫ ایاصوفیه

اَیا صوفیه در ابتدا به‌عنوان یک بازیلیکا (Basilica، به کلیساهای مهم و بزرگِ صلیبی‌شکل می‌گویند) ارتدوکس یونانی ساخته شد. همچنین این مکان قبل از اینکه به موزه تبدیل شود، کاربری مسجد داشته است. ایا صوفیه سال ۵۳۲ میلادی بنا شده و در زمان ساختش به‌عنوان بزرگ‌ترین کلیسای جهان شناخته می‌شد. همچنین امروزه موزه اَیاصوفیه یکی از زیباترین و برجسته‌ترین ساختمان‌های ترکیه شناخته می‌شود.

محله سلطان احمد را قلب استانبول قدیم می‌دانند، جایی که مجموعه‌ای از هنر و معماری در خیابان‌های پر پیچ و خمش قرار گرفته‌. در بخش شرقی محله سلطان احمد قصر توپکاپی قرار گرفته است، قصری که در واقع مرکز حکومت عثمانی و محل اقامت همه شاه‌های این سلسله برای قرن‌ها بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.