برج خلیفه؛ نگاهی به درون بلندترین برج جهان

101

ویژگی و امکانات برج خلیفه

آیا برج خلیفه صرفا به خاطر بلند بودنش شهرت دارد؟ قطعا خیر. با ساخت برج خلیفه رکوردهای بسیاری جابه‌جا شد که حتما در ادامه همین مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، اما پیش از این، شما را با اطلاعات کلی و برخی از مهم‌ترین امکانات برج خلیفه آشنا می‌کنیم.

نخست کمی درباره نام برج خلیفه صحبت می‌کنیم. نام برج خلیفه چگونه انتخاب شد؟ این نام پس از کمک‌های مالی قابل توجه حاکم ابوظبی و رئیس امارات متحده عربی، خلیفه بن زاید آل نهیان «خلیفه» نام گرفت، در صورتی که قرار بود نام آن «برج دبی» باشد. حتی پس از افتتاح برج خلیفه ۸ چتر باز که پرچم امارات و تصاویر شیخ محمد و شیخ خلیفه را حمل می‌کردند، در جلوی شیخ محمد فرود آمدند.

پروژه ساخت برج خلیفه در سال ۲۰۰۴ آغاز شد و طی ۶ سال به بهره برداری رسید. گفته می‌شود برای ساخت برج خلیفه بیش از ۱۲٫۰۰۰ نیرو فعالیت داشتند و هزینه ساخت آن ۱٫۵ میلیارد دلار شد. در آخر با وجود اینکه فضای داخلی ساختمان تکمیل نشده بود، برج خلیفه در ۴ ژانویه ۲۰۱۰ به عنوان یک برج چند کاربره رسماً افتتاح شد. برخی برج خلیفه را با عنوان یک هتل ۷ ستاره می‌شناسند. اما به غیر از آن، برج خلیفه کاربرد اداری، تجاری و مسکونی‌هم دارد.

واحدهای مسکونی برج خلیفه

داخل برج خلیفه، از طبقات ۱۹ تا ۱۰۸، آپارتمان‌های مسکونی متعددی ساخته شده‌اند که هم به فروش می‌روند و هم اجاره داده می‌شوند. قیمت خانه‌های این برج‌ بسیار نجومی است و هر شخصی قادر به خریدش نیست. برای مثال اکنون که در حال خواندن این مطلب هستید یک واحد آپارتمان ۱ خوابه با متراژ ۵۱ متر مربع در این برج به قیمت ۴۹۰٫۰۰۰ دلار آمریکا به فروش می‌رسد. در برج خلیفه مجموعا ۹۰۰ واحد مسکونی قابلیت خرید یا رهن کردن دارد.

البته به غیر از آپارتمان‌های مسکونی گفته شده برندجورجیو آرمانی در طبقات ۹ تا ۱۶ این برج هم مالک واحدهای مسکونی جداگانه‌ای است که طراحی آن‌ها شخصا زیر نظر این برند انجام گرفته است. کمپانی آرمانی همچنین در طبقه هشتم و در طبقات ۳۸ تا ۳۹ هتلی دارد که با نام «هتل آرمانی دبی» شناخته می‌شود.

 

داخل برج خلیفه
واحد مسکونی برج خلیفه
عکس برج خلیفه
عکس برج خلیفه

 

واحدهای تجاری و اداری برج خلیفه

در تیترهای قبل‌تر گفتیم که برج خلیفه صرفا یک هتل نیست و چندین نوع کاربری دارد، برای درک بهتر این موضوع توجه شما را به دفاتر اداری جلب می‌کنیم. واحدهای اداری برج خلیفه در ۳۷ طبقه از برج خلیفه (۱۱۲ تا ۱۵۴) قرار گرفته‌اند و میزبان شرکت‌های داخلی و بین المللی هستند، همچنین طبقه ۱۲۲ به طور کامل به رستوران Atmosphere (اتمسفر) اختصاص داده شده است. رستورانی که قطعا نیازی به تعریف و تمجید ندارد و تنها موضوعی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند، هزینه آن خواهد بود!

به غیر از رستوران اتمسفر، مرتفع‌ترین لانژ جهان هم در برج خلیفه قرار گرفته، لانژی که در ارتفاع ۵۸۵ متری و طبقات ۱۵۲، ۱۵۳ و ۱۵۴ و بالاتر از همه هتل‌ها، دفاتر اداری، آپارتمان‌های مسکونی و… برج خلیفه است. در واقع آخرین طبقاتی که گردشگران و افراد به طور عادی می‌توانند در برج خلیفه حضور پیدا کنند به همین لانژ برج خلیفه اختصاص داده شده است. این در حالی‌ست که بسیاری فکر می‌کنند سکوی بازدید (observation deck) آخرین طبقه برج خلیفه است، اما این بخش توریستی در طبقه ۱۲۴ قرار گرفته.

 

برج خلیف
برج خلیف؛ بلندترین برج جهان
رستوران اتمسفر برج خلیفه
رستوران اتمسفر در برج خلیفه

 

حقایقی جالب از برج خلیفه

اکنون کمی از واحد تجاری، مسکونی و هتل برج خلیفه فاصله می‌گیریم و به آمار و حقایق جالبی می‌پردازیم که برج خلیفه از خود به جا گذاشته است.

۱٫ برج خلیفه بلندترین بنای آزاد و خود ایستای ساخته شده در تاریخ است.

۲٫ مرتفع‌ترین و سریع‌ترین آسانسور جهان در برج خلیفه است که طبقه نخست تا ۱۲۴ برج را در کمتر از ۶۰ ثانیه طی می‌کند.

۳٫ بلندترین آپارتمان مسکونی جهان در برج خلیفه واقع شده که فاصله آن تا زمین ۳۸۵ متر است.

۴٫ رستوران اتمسفر با ۴۴۱ متر فاصله از زمین مرتفع‌ترین رستوران در جهان است.

۵٫ در ساخت برج خلیفه ۳۳۰ هزار متر مکعب بتن استفاده شده که سنگینی آن با وزن ۱۰۰ هزار فیل برابری می‌کند.

۶٫ تعداد میلگردهایی که در ساخت برج خلیفه به کار رفته به قدری زیاد است که اگر تمامی آن‌ها را در یک امتداد قرار دهیم، یک چهارم از سطح کره زمین را دربر می‌گیرد.

۷٫ معماری بیرونی و ظاهر خارجی برج خلیفه برگرفته از گلی به نام لیلی عنکبوتی است.

۸٫ پس از میلان، دومین هتل جرجیو آرمانی در برج خلیفه دیده می‌شود. این برند در هیچ شهر و کشور دیگری هتلی ندارد.

۹٫ شاید دبی را به هوای گرمش بشناسیم، اما جالب است بدانید در بالاترین نقطه برج خلیفه هوا تا منفی ۱۵ درجه کاهش پیدا می‌کند.

۱۰٫ احتمال اینکه برج خلیفه در سال‌های نزدیک لقب بلند‌ترین سازه جهان را از دست بدهد بسیار زیاد است، زیرا در جده عربستان ساختمان ۱۰۰۰ متری به نام برج جده در حال ساخت و ساز است.

 

برج خلیفه
نمای بیرونی از برج خلیفه

 

سخن آخر

در این مطلب مشخص کردیم برج خلیفه چند متر است، چه ویژگی‌های خاصی دارد و چه رکوردهایی را جابه‌جا کرده است. برج خلیفه در سال‌های اخیر به عنوان یکی از لوکس‌ترین برج‎‌های جهان، میزبان سلبریتی‌ها و اشخاص سرشناس بسیاری است و طبعا تفریحات، رستوران، خرید آپارتمان و قیمت رزرو هتل برج خلیفه هزینه بالایی دارد. در آخر اگر از تماشای آسمان خراش‌های بسیار مرتفعی چون برج خلیفه لذت می‌برید، مطلب بلند‌ترین‌ترین آسمان خراش‌های جهان در ۲۰۲۱ را از دست ندهید. همچنین توصیه می‌کنیم حتما در سفر و تور دبی از برج خلیفه بازدید کنید، اگر هم در سفرتان بازدید از آن را تجربه کرده‌اید خوشحال می‌شویم حس و نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

منابع:  thecrowdedplanet و burjkhalifa

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.