ترکیه در معرض خطر «قحطی پزشک»

61

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، این روزها و با پیچیده تر شدن شرایط حمله روسیه به اوکراین، توجه به مفاهیمی همچون خطر قحطی و محروم ماندن برخی از کشورها از امنیت غذایی، برجسته شده است. اما حالا، علاوه بر این، خطر دیگری نیز ترکیه را تهدید می کند که روزنامه های این کشور، آن را بر قیاس اصطلاح «قحط الرجال»، «قحطی پزشکان توانمند»، نام نهاده‌اند.

شواهد نشان می دهد که اغلب اطبای ترکیه از میزان درآمد و شرایط کاری خود ناراضی هستند و مهاجرت به یک کشور خارجی و فعالیت به عنوان پزشک مهاجر، برایشان مقرون به  صرفه تر است.

امروز دست کم دو روزنامه مهم چاپ آنکارا، خطر مهاجرت پزشکان، پرسنل پیراپزشکی و سلامت را در تیتر و عکس صفحه نخست مطرح کرده‌اند.

روزنامه قرار، از معدود روزنامه های محافظه کار منتقد دولت اردوغان و نزدیک به خط فکری گل – باباجان، چنین تیتری به کار برده است: «قحطی پزشکان توانمند، پشت در است».

کوچ ۲ هزار پزشک در یک سال

در توضیحات گزارش مفصل روزنامه قرار آمده است: «شرایط فعلی طوری است که نمی توان از مهاجرت پزشکان جلوگیری کرد. سال گذشته ۲۰۰۰ پزشک ترکیه، چمدان های خود را بستند و رفتند. آنان حالا در خارج از کشور زندگی و کار می کنند. این در حالی است که برای تربیت این نیروی انسانی عظیم، هزینه های گزافی صرف شده آنان بخشی از سرمایه ملی کشور هستند.»

روزنامه قرار همچنین پیش‌بینی کرده که شمار پزشکان مهاجر ترکیه در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۳ هزار نفر برسد که عدد نگران کننده‌ای است. بر اساس پیش‌بینی روشن کارشناسان، اگر وضع به همین منوال پیش برود، ترکیه در پنج سال آینده با کمبود پزشکان توانمند و واجد شرایط روبرو خواهد شد. چنین چیزی به این معنی است که اولا کمبود پزشک، نظام بهداشت و سلامت را ناتوان خواهد کرد و دوم این که کیفیت بهداشت و درمان، به سطح نازلی خواهد رسید.

آن که می‌رود، باز نخواهد آمد

روزنامه ینی چاغ، ارگان حزب خوب نیز در تیتر و عکس صفحه نخست به موضوع کوچ پزشکان پرداخته و این پدیده، را خطری جدی برای آینده نظام بهداشت و سلامت کشور می داند.

در گزارش ینی چاغ آمده است: «تنها در عرض ۳ ماه دویست و پنجاه تن از پزشکان متخصص، برای مهاجرت به کشورهای اروپایی اقدام کرده اند. مساله اینجاست که وقتی پزشک برود، بازگشت او ناممکن خواهد بود. چرا که شرایط کار و زندگی برای آنان، بسیار ایده آل خواهد بود.»

این روزنامه همچنین به این اشاره کرده که در حال حاضر، دریافتی ماهانه یک پزشک متخصص ترکیه در بخش دولتی با ده سل سابقه، کمتر از ۱۳ هزار لیره است و این در حالی است که با هزینه های سنگین زندگی در ترکیه، چنین حقوقی، کفاف زندگی پزشکان را نمی کند و آنان در صورت مهاجرت به یک کشور خارجی، دست کم ۴ برابر این مبلغ را دریافت می کنند و مسکن و خودرو  آنان هم از جانب بیمارستان و درمانگاه، تامین خواهد شد.

پزشکان ترکیه از چه می‌نالند؟

بر اساس گزارش های میدانی چند رسانه ترکیه، اهم مشکلات و گلایه های پزشکان در بیمارستان ها و درمانگاه های دولتی ترکیه از این قرار است:

۱٫ مهمترین اعتراض پزشکان و پرسنل درمان در بخش دولتی ترکیه، درآمد اندکی است که حتی به اندازه یک پنجم درآمد همکاران آنان در کشورهای اروپایی نیست. به گفته تحلیلگران اقتصادی،  در ترکیه، هم اکنون خط فقر از ۱۶ هزار لیره عبور کرده است. ترکیه به کشور فقرا تبدیل شده است. پزشکان نیز در این جامعه فقیر، با کمبود شدید درآمد مواجه هستند.

۲٫ آن قدر تعداد بیماران زیاد است که هر پزشک، در یک شیفت کاری ۸ ساعته، بیش از هفتاد نفر را ویزیت می کند. به خاطر کمبود وقت، برای ویزیت هر بیمار، فقط ۵ دقیقه وقت دارند و در این مدت کوتاه، نمی توانند به تشخیص و جمعبندی علمی و اثرگذار برسند.

۳٫ نزاع و اعمال خشونت فیزیکی از سوی همراهان بیماران علیه پزشک و پرستار، امری رایج و گسترده است و تاکنون ده ها پزشک به خشن ترین شکل ممکن مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند و دولت از آنها حمایت نمی کند.

دکتر سلیمان کایناک رئیس اتاق پزشکان ازمیر گفته است: «اغلب دانشجویان ترم آخر پزشکی که با آنها گفتگو کرده‌ایم، آشکارا اعلام می کنند که قصد ندارند در ترکیه بمانند و می خواهند به خارج بروند. این در حالی است که تربیت یک پزشک برای یک استان دست کم ۱ میلیون لیره هزینه در بر دارد.»

دکتر کایناک در ادامه گفته است: «کوچ روپوش سفیدها، یک پدیده تاسف برانگیز است. ما معتقدیم که مهاجرت پزشکان ترکیه از آغاز سال ۲۰۲۲ تا روزهای پایانی سال از مرز ۳ هزار نفر خواهد گذشت. ضمن این که فراموش نکنیم آنان قهرمانان دوران مبارزه با کرونا هستند و در روند آن مبارزه، نظام بهداشتی ما و پزشکانمان، به شدت فرسوده و مستهلک شدند. اکثر کارکنان بهداشتی به دلیل شرایط سخت کاری و دلایل اقتصادی وارد دوران سخت روانی شده‌اند. این استهلاک، قطعا بر روند تشخیص، تجویز و درمان تاثیر مخربی دارد. همین الان، کاهش سریع کیفیت وجود دارد. کیفیت در پزشکی مقوله بسیار مهمی است. اساس کار ما کیفیت است و نه عدد و رقم. اما متاسفانه روند کاهش کیفیت ادامه دارد و ما با کمبود پزشک متخصص مواجه خواهیم شد.»

افزایش ناگهانی آمار مهاجرت پزشکان در ترکیه

تعداد پزشکانی که از ترکیه به خارج از کشور می روند به دلایل متعدد به ویژه دستمزد پایین و قرار گرفتن در معرض خشونت، در حال افزایش است. به خصوص در ۳ سال گذشته تعداد پزشکانی که قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارند افزایش زیادی داشته است. در سال ۲۰۱۲، تنها ۵۹ پزشک ترکیه  برای مهاجرت به خارج از کشور درخواست دادند. در ۱۱ ماهه اول سال ۲۰۲۱، این تعداد از ۱۲۰۰ نفر فراتر رفت.

مشکل مسکن برای پرسنل بهداشت و درمان

قیمت مسکن در چند سال اخیر  در ترکیه به شکل سرسام آوری بالا رفته است. اتحادیه  صنفی مددکاران سلامت و خدمات اجتماعی، به کمک موسسه نظرسنجی SES  در چند استان ترکیه، یک نظرسنجی با عنوان «بررسی وضعیت اقتصادی و اجتماعی» را با ۲ هزار و ۶۳ بهورز انجام داد. بر اساس نتایج این نظرسنجی، ۴۷ درصد از پرسنل بهداشت، در خانه اجاره ای زندگی می کنند. ۹۷ درصد از کارکنان مراقبت های بهداشتی اجاره‌ای هیچ امیدی ندارند که حتی اگر تا آخر عمر پس انداز کنند، خانه‌ای برای خود داشته باشند.

تحلیل اجمالی وضعیت اقتصادی امروز ترکیه و نظام بهداشت و سلامت این کشور، نشان دهنده این واقعیت است که اغلب دانشکده های پزشکی ترکیه، به اماکنی برای تربیت نیروی ماهر بار کار در کشورهای اروپایی تبدیل شده‌اند و چنین چیزی می تواند در سالیان آتی، نظام سلامت ترکیه را با معضلات بزرگی روبرو کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.