پیام امیرعبداللهیان به معاون بایدن درباره برجام

74

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز (سه‌شنبه) در نشست سیاست خارجی متوازن در مکتب امام خمینی (ره) ضمن گرامیداشت یاد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ملت ایران گفت: در اندیشه سیاسی امام از وقتی موضوع مخالفت امام با کاپیتولاسیون مطرح شد نفی سلطه گری مورد تاکید است و در سه دهه گذشته نیز این مساله به خوبی توسط رهبری مدیریت شده است. یکی از آثار این مساله توجه به موضوع «نه شرقی نه غربی» است. این نه انزوا طلبی نه دوری از شرق و غرب.

وی تاکید کرد: سیاست نه شرقی و نه غربی امام خمینی(ره) در همه ابعادش مورد توجه وزارت خارجه است.

وزیر امور خارجه اظهار کرد: در سیاست خارجی متوازن دولت سیزدهم عدم وابستگی به شرق و غرب هدف اساسی است؛ در ابتدا برخی‌ها ما را نقد می‌کردند و می‌گفتند شما کشور را به سمت چین و روسیه سوق می‌دهید!

امیرعبداللهیان گفت: بعد از جنگ اوکراین سفری به مسکو به خاطر اختلافی که در مذاکرات برای لغو تحریم‌ها حاصل شده بود داشتم. طرف‌های اروپایی به ما اعلام کردند که روسیه حتی در صورت رسیدن به توافق مورد تایید ایران به دلیل تبعات و تحولات ناشی از جنگ اوکراین از توافق هسته ای حمایت نخواهد کرد.

وی افزود: بلافاصله تماسی با آقای «لاوروف» داشتم و بعد از چند روز بر اساس قراری که گذاشتیم به مسکو سفر و به صراحت مواضع جمهوری اسلامی ایران را بیان کردم که ما در حوزه سیاست خارجی کاملاً مستقل و بر اساس منافع ملی خودمان عمل می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توقع و انتظار ما این است که در مسیر گفتگوها، در هر نقطه به توافق رسیدیم، روسیه که از ابتدای این مرحله از مذاکرات نقش سازنده ایفا کرد، نقش سازنده خود را داشته باشد. البته ما در مسیر منافع ملی کشور با هیچ طرفی تعارف نداریم.

امیرعبداللهیان گفت: در کنفرانس مطبوعاتی، «لاوروف» اعلام کرد، در هر نقطه که جمهوری اسلامی ایران اعلام کند محتوای توافق مورد تایید ما است، روسیه بلافاصله در کنار دیگر کشورهای عضو این توافق در وین حضور پیدا می‌کند و حمایت خودش را اعلام خواهد کرد.

وی با بیان اینکه از این رو هیچ خدشه‌ای به اندیشه امام(ره) در سیاست خارجی که به خوبی پایه ریزی شد، به وجود نیامده، تاکید کرد: سیاست نه شرقی و نه غربی همچنان مورد توجه ما است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه بر اساس سیاست نه شرقی و نه غربی و در چارچوب نگاه مقام معظم رهبری، تاکید ویژه می‌کنیم که زیر سلطه غرب و شرق نخواهیم رفت،گفت: ما مبتنی بر منافع خودمان با هر دو طرف ارتباط منطقی و تعامل لازم را خواهیم داشت.

امیرعبداللهیان افزود: بر اساس نگاه عمیق مقام معظم رهبری و تولید گفتمان مبتنی بر اصول سه گانه «حکمت»، «عزت» و «مصلحت» نیز مسیر را برای ادامه کار ما و نگاه به چارچوب فکری حضرت امام(ره) باز کرد.

وی تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که امام (ره) در سیره عملی خود در توصیه‌ها به دستگاه سیاست خارجی داشتند، پایبندی به تعهدات بین المللی است. آمریکایی‌ها در مذاکراتی که بخش وین آن مکثی در آن ایجاد شده، گفتگوها از طریق پیام‌ها که موضوع اصلی آن تحریم‌های آمریکاست، مذاکرات ما از طریق «مورا» جریان دارد، کمتر هفته‌ای است که یک یا دو پیام بین ما و آمریکا برای رفع ابهامات رد و بدل نشود.

وزیر امور خارجه اعلام کرد: وقتی من در مونیخ بودم مقامات ارشد آمریکا علاقه‌مند بودند گفتگوی مستقیمی با من داشته باشند که بتوان فضای پیش آمده در مذاکرات را رفع کنیم و به جلو ببریم.

امیرعبداللهیان گفت: اما برای آنکه پاسخی به طرف مقابل بدهیم، اولین نکته‌ای که مطرح کردیم این بود که طرف آمریکایی باید در عمل نشان دهد که پیام‌هایی که مکررا بایدن از طریق اتحادیه اروپا و یا از طریق برخی وزرای خارجه منطقه بیان می‌کند و می‌گوید، در آن حسن نیت دارد و روش ترامپ را قبول ندارد، باید در عمل نشان بدهد.

وی افزود: ما باید یک چشم اندازی در تفاوت رویکرد «بایدن» نسبت به «ترامپ» ببینیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: اما از آن وزیر خارجه‌ای که پیگیر این دیدار بود، خواستم حتما به مقامات آمریکایی حاضر در مونیخ از جمله «هریس» و «بلینکن» منتقل کند که چرا در این مذاکرات با این همه زحماتی که برای آن کشیده شده، شما مدام این جمله را تکرار می‌کنید که آنچه را با شما توافق خواهیم کرد، هیچ تعهدی نمی توانیم نسبت به آن بدهیم که دولت بعدی آمریکا آن را اجرا کند.

امیرعبداللهیان اعلام کرد: به آن وزیر خارجه گفتم به خانم هریس بگوید  که اگر قرار است بعد از شما یک گروه شورشی در کاخ سفید حاضر شوند، به ما اطلاع دهید که حتی اگر یک گروه شورشی نیز در کاخ سفید حاضر شود باید بر مبنای حقوق بین‌الملل به توافقات بین‌المللی پایبند باشند، این جمله به لحاظ حقوقی و سیاسی قابل قبول نیست که یک دولت مستقل بیاید و یک توافق کند و دولت بعدی آن را نپذیرد.

وی گفت: ممکن است این نگاه با واقعیت های آمریکا قابل قبول باشد، اما به صراحت به آنها گفته شد که باید نسبت به تعهداتشان پایبند باشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: دولت قبلی در جمهوری اسلامی ایران تعهدات برجام را پذیرفت و در دولت جدید جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم اینکه منتقدان جدی نسبت به برخی مفاد برجام وجود دارد، در هیچ جا ما اعلام نکردیم که برجام را در دولت جدید نمی‌پذیریم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: مشی حضرت امام(ره) برای ما در حوزه سیاست خارجی انگیزه و فرصت قوی ایجاد کرده و مسیر بزرگی را ایجاد کرد که ایران می‌تواند بر پایه استقلال، منافع ملی خود را پیش ببرد.

امیرعبداللهیان افزود: امروز بعد از چهار دهه همه اندیشمندان بر این مسئله تاکید دارند که آزادسازی قدس از موضوعات مهمی بود که در نگاه امام(ره) ادامه یافت.

وی گفت: حضرت امام(ره) درباره روابط خوب با همسایگان جمله‌ای را در وصیتنامه خود دارند؛ در این بخش از وصیت ایشان آمده است: وصیت من به وزرای خارجه آن است که «مسئولیت شما بسیار زیاد است، چه در تحول وزارت خارجه و سفارتخانه‌ها و سیاست خارجی، چه در حفظ استقلال و روابط حسنه با دولت‌هایی که قصد اشغال را ندارند، در دستورکار باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.