احتمال استفاده اروپایی‌ها از مکانیزم ماشه

88

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: تحرکات غربی‌ها و مشخصا بردن قطعنامه‌ای ضد ایرانی در شورای حکام نشان می‌دهد یا آنها قصد برهم زدن مذاکرات را دارند یا آنکه دنبال امتیازگیری هستند. در این شرایط مشخص نیست سرنوشت برجامِ نیمه‌جان چه می‌شود؟

حسین کنعانی‌مقدم، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «بعد از دو سال این نخستین قطعنامه‌ای است که علیه ایران در شورای حکام مطرح می‌شود و اینک تروئیکای اروپایی و آمریکا در صدد آن هستند تا بر اساس گزارش‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با این بهانه که ایران همکاری‌های لازم را در بحث‎‌ اورانیوم غنی‌شده انجام نداده، علیه ایران تصویب کنند؛ در حالی که ایران موظف نیست اطلاعاتی از مراکز نظامی خود ارائه دهد اما به هر حال آنها با چنین بهانه‌ای سعی می‌کنند تا فشار را بر ایران افزایش دهند تا ایران به خواسته‌های آمریکا در جریان مذاکرات وین تن دهد».

او ادامه داد: «ایران موضعش مشخص است و همان‌طور که اخیرا آقای امیرعبداللهیان هم گفت ما درصدد یک توافق خوب هستیم مشروط به آنکه غربی‌ها نگاهی واقع‌بینانه داشته باشند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «روسیه و چین در جریان بررسی قطعنامه شورای حکام می‌توانند اثربخش باشند اما حق وتو ندارند و درصورت تصویب، این قطعنامه به شورای امنیت می‌رود و روسیه و چین در آنجا می‌توانند از حق وتوی خود استفاده کنند اما اگر چنین شود ممکن است اروپایی‌ها از مکانیزم ماشه استفاده کنند که در این صورت اخلالی بزرگ در روند مذاکرات به وجود می‌آید و در مجموع قطعنامه شورای امنیت به نوعی تیر خلاصی بر مذاکرات خواهد بود».

او درباره شرایط بعد از استفاده اروپایی از مکانیزم ماشه اظهار کرد: «اگر احیانا قرار باشد مکانیزم ماشه اجرایی شود و شرایط به دوران پیش از برجام برگردد، شورای امنیت به قطعنامه ۲۲۳۱ استناد می‌کند و به نوعی می‌گوید ایران این قطعنامه را نقض کرده است و چون نقض قطعنامه رخ داده، شرایط به قبل از وضع قطعنامه ۲۲۳۱ برمی‌گردد که در این صورت روسیه و چین کاری نمی‌توانند بکنند و حق وتویی در کار نخواهد بود؛ مگر آنکه شورای امنیت بخواهد قطعنامه جدیدی تصویب کند که در آن صورت حق وتو جاری خواهد بود».

کنعانی‌مقدم در پایان گفت: «من شرایط را خوب نمی‌بینم و به نظرم آمریکایی‌ها به بن‌بست رسیده‌اند و می‌خواهند از ابزار سلطه خودشان استفاده کنند تا ایران به خواسته‌هایی مانند محدودیت‌های منطقه‌ای و موشکی تن دهد».

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.