نوشیدنی خوشمزه‌ای که به بهبود زوال عقل کمک می‌کند

114

به گزارش همشهری آنلاین، نوشیدنی که برای مصرف انتخاب می‌کنیم می‌تواند تأثیر قدرتمندی بر مغز داشته باشد. برای مثال، نوشیدن چای خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد و مصرف نوشابه رژیمی این خطر را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. با این حال، مشخص شده است که یک نوشیدنی به طور خاص موجب تقویت حافظه در افرادی می‌شود که از زوال عقل رنج می‌برند (و همچنین تأثیر قابل توجهی بر سلامت کلی دارد). در ادامه بخوانید تا متوجه شوید که چه نوشیدنی می‌تواند به مغز شما و جوانه‌های چشایی شما کمک کند.

زوال عقل یک وضعیت ناتوان‌کننده است که متاسفانه رو به افزایش است.

زوال عقل با اجسام لویی یا دمانس با اجسام لویی، نوعی زوال عقل است که با تغییر در خواب، رفتار، شناخت، حرکت و تنظیم عملکردهای خودکار بدن مشخص می‌شود و از دست دادن حافظه همیشه علامت اولیه آن نیست.

آمار ابتلا به زوال عقل شگفت‌آور است؛ به‌طوری که طبق گزارش انجمن آلزایمر، بیش از شش میلیون نفر در آمریکا به آلزایمر مبتلا هستند که پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا سال ۲۰۵۰ به ۱۳ میلیون افزایش یابد.

زوال عقل در مجموع از سرطان سینه و پروستات مرگبارتر است و از هر سه سالمند یک نفر را می‌کشد. یافتن راه‌هایی برای محافظت و تقویت سلامت مغز حتی در بهترین شرایط بسیار مهم است.

اما از آنجایی که زوال عقل می‌تواند آسیب قابل توجهی به آن اندام حیاتی و میلیاردها سلول مغزی وارد کند، مهم است بدانیم که چه کاری می‌توان انجام داد تا به طور بالقوه از آسیب به عملکرد شناختی خود جلوگیری کنیم – یا سلامت مغز خود را پس از شروع زوال عقل مدیریت کنیم.

نوشیدنی خوشمزه‌ای که به بهبود زوال عقل کمک می‌کند

آب آلبالو سرشار از آنتی اکسیدان

نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، نشان داد که آب آلبالو به بهبود توانایی‌های شناختی در بیماران آلزایمری کمک می‌کند. محققان بر این باورند که آنتی اکسیدان‌های موجود در این آب میوه ممکن است کلید اصلی این موضوع باشد. اما چرا؟

انجمن آلزایمر توضیح می‌دهد: چند مطالعه نشان می‌دهد که «استرس اکسیداتیو» ممکن است در تغییرات مغز که باعث ابتلا به بیماری آلزایمر می‌شود، نقش داشته باشد.

آب آلبالو سرشار از آنتی اکسیدان است که می‌تواند استرس اکسیداتیو را برطرف کند. آلبالو و آب آن حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و سایر ترکیبات گیاهی مفید هستند که ممکن است اثرات محافظتی بر روی سلول‌های مغز داشته باشد.

مطالعات نشان داده اند که آب آلبالو سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است که می‌تواند به درد عضلات، مشکلات خواب و فشار خون بالا و همچنین بیماری‌هایی مانند نقرس و آرتریت کمک کند.

این فواید ممکن است به تأثیر آب آلبالو بر مغز مربوط باشد. «شیو چینگ چای»، استادیار بهداشت رفتاری و تغذیه در دانشگاه دلاور توضیح داد: اثرات مفید بالقوه آلبالو ممکن است به ترکیبات زیست فعال آن‌ها که شامل پلی فنول ها، آنتوسیانین‌ها و ملانین می‌شود، مربوط باشد. آن‌ها همچنین ممکن است به اثرات بالقوه کاهش فشار خون آلبالو مرتبط باشند، زیرا فشار خون می‌تواند بر جریان خون به مغز تأثیر بگذارد.

انتخاب سبک زندگی سالم می‌تواند به پیشگیری از زوال عقل کمک کند

اطمینان از اینکه از سلامت کلی خود مطلع هستید و اینکه باید به دنبال علائم اولیه زوال عقل باشید، می‌تواند بخش مهمی از مدیریت این بیماری باشد.

«رایان سی وارنر»، روانشناس بالینی، می‌گوید: تشخیص زودهنگام زوال عقل به این معنی است که می‌توانید بیشتر در تصمیم‌گیری‌های شخصی درباره آینده خود مشارکت داشته باشید. می‌توانید درمان‌ها را زودتر شروع کنید، که آن‌ها را مؤثرتر می‌کند، و می‌توانید برخی از بیماری‌هایی را که می‌توانند علائم زوال عقل شما را بدتر کنند، مانند کمبود ویتامین، اختلالات خواب، افسردگی یا سوء مصرف الکل، شروع کنید.

انتخاب‌های خاص سبک زندگی می‌تواند به کاهش خطر زوال عقل یا بهبود عملکرد شناختی کمک کند. به ویژه، ورزش می‌تواند تقویت کننده مغز باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که ۲۰ دقیقه ورزش در روز خطر زوال شناختی را حتی پس از شروع زوال عقل کاهش می‌دهد و پروتئین‌های محافظتی برای مغز فراهم می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.