خط و نشان فرماندهان پلیس برای “سگ‌گردانی”

87

جانشین فرمانده نیروی انتظامی، روز یکشنبه گذشته در حاشیه نشست طرح دریا که با حضور فرماندهان انتظامی استان‌های مازندران ، گیلان و گلستان در شهرستان رامسر برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگاران، اجرای طرح تشدید برخورد با هنجارشکنی را خواست مردمی معرفی کرد و افزود: در ایام تعطیلات این سه استان با جمعیت شناور بالای ۳۰ میلیون نفر مواجه هستند و به همین دلیل برقراری امنیت و رعایت هنجارهای اجتماعی از درخواست‌های مردم این استان ها بوده است.

به گزارش ایرنا، سردار قاسم رضایی با بیان این که نیروی انتظامی در برابر درخواست تامین امنیت و آرامش روانی مردم، وظیفه شناس و تکلیف‌مدار است، گفت: اگرچه ساحل به نفع مردم آزاد شده و در اختیار عموم مردم  قرار گرفته است اما این آزادسازی به مفهوم این که ساحل از هر جهت برای ناهنجاری و قانون شکنی آزاد باشد، نیست.

این مقام ارشد پلیس کشور تأکید کرد: ما برابر قانون مکلف هستیم از هنجارشکنی‌هایی چون کشف حجاب، سگ‌گردانی و دور دور کردن‌های بی مورد جلوگیری کنیم و در برخورد با این گونه ناهنجاری‌ها هیچ مماشاتی نداریم.

سردار رضایی افزود: عموم مردم هنجارهای فرهنگی و اجتماعی را مسیر و مقصدهای سفر رعایت می کنند و در عین حال معدود افرادی هستند که مردم را آزرده خاطر می‌کنند که مکلف هستیم از بروز چنین ناهنجاری‌هایی جلوگیری کنیم.[۱]

*این صحبت‌های نفر دوم پلیس کشور،‌ امید آنرا زنده می‌کند که دیگر شاهد صحنه‌های هنجارشکنی از قبیل سگ‌گردانی و کشف حجاب در محیط‌های عمومی نباشیم.

ضمن اینکه حمایت از اقدام قانونی،‌ شرعی و مردم‌مدار پلیس در این زمینه نیازمند حمایت عمومی و رسانه‌ای است و پلیس نباید در مقابل هشتگ‌بازی عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی تنها بماند.

همه ما باید بدانیم که خدشه‌دار شدن امنیت روانی یا فیزیکی یک نفر به معنی ویران شدن امنیت همه است و اینطور نیست که وقوع ناامنی روانی در یک نقطه کشور به دیگر نقاط ربطی نداشته باشد.

از فراجا نیز این انتظار وجود دارد که دستور کارهای قانونی خود را با رشادت و مهابت و البته در کنار رعایت پیوست‌های مؤمنانه اجرا کند و در این راه از ملامت هیچ ملامتگری نهراسد.

لازم به ذکر است که مقامات پلیس کشور باید نسبت به این واقعیت جامعه‌شناختی کاملا آگاه باشند که اجرای بد یا ضعیف یک قانون نتیجه‌ای به مراتب بدتر از اجرا نشدن قانون دارد ضمن اینکه مبارزه با سگ‌گردانی یک مبارزه و خواست عمومی است.

پیش از این یکی از اعضای مجلس خبرگان نیز خواستار حرکت مردمی برای مبارزه با سگ‌گردانی شده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.