با امامزاده صالح تهران بیشتر آشنا شوید

62

سلام نو-سرویس گردشگری: ساختمان اصلی مقبره شامل یک ساختمان مربع شکل بزرگ با دیوارهای ضخیم و فضای داخلی مستحکم تقریبا ۶/۵ متر مربع است. در سال ۷۰۰ هجری قمری در بقعه امام‌زاده صالح(ع) کتیبه ای وجود دارد که در تعمیر و تغییر مدخل‌ها آمده است که بر اساس آن پادشاهی غازان خان در همان زمان بوده است. صندوق بزرگ چوبی بقعه امام زاده صالح(ع) در داخل بقعه احتمالا متعلق به اواخر دوره صفویه یا افشاریه است. ضریح نقره‌ای ضلع شرقی و شمال شرقی و غربی دارای محوطه مشبک با نقره و مشبک چوبی ضلع جنوبی موقوفه مرحوم آقای میرزا سعیدخان وزیر امور خارجه اواخر قاجار است. حرم در ایوان ورودی ضلع شمالی و ایوان حرم واقع شده است که لوح آن به صورت کاشی خشتی مستطیل شکل در تاریخ ۱۲۱۰ هجری قمری است و نام فتحعلی شاه قاجار بر آن نقش بسته است.

خادمان بقعه امامزاده صالح(ع) (۲۴ اسفند) را به مناسبت روز بزرگداشت این امامزاده تعیین کرده‌اند و مراسم بزرگداشت امامزاده هر ساله در ۲۴ اسفند در آستان برگزار می‌شود.

بقعه امامزاده صالح(ع)، یکی از جذاب‌ترین زیارتگاه‌های تهران، با مناره‌های دوقلوی و گنبدی که با کاشی‌های فیروزه‌ای طرح‌دار زیبا پوشانده شده، تمرکزی فتوژنیک به میدان تجریش می‌دهد: به‌ویژه به سمت غروب خورشید خیره‌کننده به نظر می‌رسد.

بقعه امامزاده صالح (ع) فرزند حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) در شمال تهران قرار دارد.

بنای اصلی این امامزاده متعلق به قرن هفتم و هشتم هجری قمری است که شامل ساختمانی مربع شکل است که معماری آن مشابه دوره ایلخانی است. این بنا در دوره قاجاریه تعمیر و قسمت‌هایی به آن اضافه شد. کاشی‌کاری و نقاشی داخلی حرم مطهر همان روش قاجاریه است.

اکنون گنبد و مناره‌های جدید در مقابل گنبدهای قبلی به موازات طرح جامع توسعه در حال ساخت است. تجهیزات فرهنگی از قبیل کتابخانه، کتابفروشی، امکانات مناسب و پارکینگ در این محوطه امامزاده موجود است.

محوطه بقعه امامزاده صالح(ع) قبل از تغییر خیابان و احیای محوطه مانند سایر زیارتگاه‌های ایران مکانی کاملا محصور بوده است اما امروزه از حصار خارج شده است.

حرم و صحن وسیع امامزاده صالح (علیه السلام) یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین زیارتگاه‌های نه تنها در تهران، بلکه در ایران و دیگر مناطق شیعه نشین جهان است که مشتاقان بسیاری را از اقصی نقاط جهان به سوی خود می‌کشاند.هر ساله زائران زیادی از کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان و لبنان به زیارت این امامزاده مشرف می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.