سیستم‌های حرارتی مرکزی

انواع سیستم‌های حرارت مرکزی

381

انواع سیستم‌های حرارت مرکزی

  1. حرارتی مرکزی با آب گرم
  2. حرارتی مرکزی با بخار آب
  3. حرارتی مرکزی با هوای گرم

اجزای اصلی حرارتی مرکزی با هوای گرم

  1. سیستم انتقال آب گرم شامل لوله کشی بین دستگاه‌های پخش کننده و تولید کننده گرما است.
  2. دستگاه‌های مولد آب گرم شامل انواع دیگر آب گرم است.
  3. نشان دهنده‌ها و کنترل کننده‌ها شامل ترمومترها، نمایشگرها حجم مخزن گازوئیل‌، آب نمای مخزن انبساط‌، ترموستات تنظیم هوای اتاق است.
  4. مخازن شامل مخزن گازوئیل‌، مخزن انبساط اب گرم و … است.
  5. دستگاه پخش کننده گرما شامل کنوکتورها، یونیت‌ها، هیتر‌، رادیاتورها و .. است.

رادیاتورها

وسایلی هستند که برای جبران تلفات حرارتی ساختمان و محل مورد نظر استفاده می‌شود. به طور کلی به هر وسیله‌ای که سیالی در لوله درون آن گردش می‌کند رادیاتور اطلاق می‌شود.

انواع رادیاتور

رادیاتورهای فولادی

از ورق آهن به ضخامت ۱/۲۵ میلیمتر و در ابعاد مختلف به صورت پره‌ای ساخته می‌شوند و هر پره رادیاتور شامل ۲ صفحه پرس شده است که بر روی هم قرار گرفته و و آنها را به یکدیگر جوش مقاومتی داده می‌شود. تعداد معینی از پره‌ها در کارخانه متصل می‌شوند‌.

رادیاتور آلومینیومی

امروزه بیشتر از رادیاتورهای آلومینیومی استفاده می‌شود‌. رادیاتور آلومینیومی در سیستم‌های آبی با پمپ بسیار مناسب‌اند. دمای آب خروجی در آنها مابین ۳۵ تا ۴۵ درجه است. پس از تحویل آلیاژ آلومینیوم از ریخته گری این مواد به دقت مورد کنترل و بازرسی قرار می‌گیرند. آلیاژ پس از ریخته گری تحت یک سری فرایند اتوماتیک از جمله سندبلاست قرار می‌گیرد. تمامی رادیاتورهای ۹ بار تست می‌شوند و سپس مجموع رادیاتور‌ها به داخل وان آب و صابون وارد می‌شوند تا وجود منافذ رویت شود و سپس تحت عملیات مختلف با دو لایه پوشش نهایی رنگ می‌شود. پس از آن جهت تثبیت پوشش اعمال شده پخت رنگ در کوره در دمای ۱۴۰ درجه سانتی گراد صورت می‌گیرد و نهایتاً به انبار منتقل می‌شود. این رادیاتور‌ها از ورق آلومینیوم و به صورت پره‌ای در قطعات ۵، ۱۰ ، ۱۵ پره به بازار عرضه می‌شوند. به عنوان مثال برای ایجاد رادیاتور ۱۵ پره یک دستگاه ۵ پره را بیا یک دستگاه ۱۰ پره به هم متصل می‌کنند.

آزمایش سندبلاست

واژه سندبلاست یک واژه لاتین است که از دو بخش ماسه و پاشیدن تشکیل شده است که در این فرایند ماسه از طریق فشار باد توسط کمپرسور‌های برقی یا دیزلی تامین می‌شود.

روش کار این آزمایش به این صورزت است که ماسه‌های ساینده که عمدتاً از جنس سیلیس‌، مس باره یا اکسید فلزات هستند با استفاده از فشار باد کمپرسور شتاب گرفته و بر روی سطح قطعه پاشیده می‌شود.

کاربردهای سندبلاست

  1. رنگ آمیزی و عایق کاری خطوط لوله و مخازن ذخیره
  2. رنگ آمیزی صنعتی سازه‌های فلزی
  3. رنگ آمیزی نماهای بتنی
  4. رنگ آمیزی ماشین آلات با رنگ اپوکسی
  5. زنگ زدایی قطعات
  6. تمیز کاری و آماده کردن قطعات

مزایای رادیاتورهای آلومینیومی

  1. رادیاتور آلومینیومی استحکام و دوام زیاد و وزن و ابعاد کمی دارد.
  2. آلومینیوم قدرت حرارتی و خاصیت هدایتی بالایی دارد یعنی سریعاً گرم شده و گرما را در خود نگه می‌دارد.
  3. ترکیب جذاب و تنوع در مدل این رادیاتور‌ها زیاد است.
  4. به دلیل تشکیل اسید سطحی مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد.
  5. یکپارچه بودن رادیاتور نگه داری و تمیز کردن آن را بسیار آسان کرده است.

رادیاتور‌های چدنی

رادیاتورهای چدنی به صورت پره‌ای و به روش ریخته گری در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. این رادیاتور‌ها جهت کار در فشار ۴ اتمسفر و تحمل درجه حرارت ۱۱۰ درجه حرارت کاربرد دارند. عیب رادیاتور‌ها شکستگی است که به علت استفاده روز افزون از رادیاتورهای آلومینیومی کاربرد انواع چدن کمتر شده است.

تفاوت اصلی رادیاتور‌های چدنی با رادیاتورهای آلومینیومی

  1. مقاومت بیشتر در برابر زنگ زدگی و‌ امکان کاربرد در جاهای مرطوب

رادیاتورهای روغنی

این رادیاتورها، رادیاتورهایی هستند که همانگونه که از اسمشان مشخص است با استفاده از روغن کار می‌کنند‌. این رادیاتور‌ها مناسب برای اتاق‌هایی تا ۶۰ متر مکعب هستند. رادیاتورهای روغنی دارای ترموستات دمای اتاق برای تنظیم و حفظ اتوماتیک دمای دلخواه و همچنین عملکرد ضد برفک و محفظه جمع آوری سیم هستند.

اجزای اصلی رادیاتور

الف) شیر رادیاتور

شیر دستی

برای قطع جریان یا کنترل مقدار جریان آب در رادیاتور‌، سر راه ورود آب گرم به رادیاتور شیر مخصوص به نام شیر رادیاتور نصب می‌شود.

شیر رادیاتور در حقیقت یک نوع شیر بشقابی زاویه‌ای است. یک طرف این شیر حالت دنده‌ای دارد که به رادیاتور متصل می‌شود و طرف دیگر آن از داخل به صورت مهره‌ای ماسوره‌ای است. و به لوله ورود آب گرم متصل می‌شود.

شیر دستی رادیاتور معمولاً دوبل رگلاژ است. یعنی داخل شیر یک قسمت تنظیم شونده وجود دارد که به وسیله آن می‌توان مقطع عبور آب را تنظیم نمود.

شیر خودکار ترموستاتیکی

این شیر یک قطعه آکاردئونی فلزی است که با نوعی گاز پر شده است و در اثر بالا رفتن درجه حرارت محل این گاز منبسط شده و مجرای عبور آب را تنگ نموده و در نتیجه دبی عبوری آب به رادیاتور را کاهش می‌دهد.

ب)زانو قفلی رادیاتور

زانوی مخصوصی بر روی لوله برگشت رادیاتور به نام زانو قفلی نصب می‌شود. یک طرف این زانو مانند شیر رادیاتور حالات مهره ماسوره داشته و روی رادیاتور نصب می‌شود و طرف دیگر آن که از داخل به صورت دنده شده است مانند شیر است. و به کمک آن توسط یک آچار آلن می‌توان جریان خروجی از رادیاتور را باز و بسته نمود.

ج)شیر هواگیری رادیاتور

برای تخلیه هوای داخل شبکه لوله کشی و رادیاتورها و خارج کردن حباب‌هایی که در اثرر گرم شدن آب در دیگ از آن جدا شده و از طریق شبکه لوله کشی داخل رادیاتور ها می‌شود. در بالا و انتهای رادیاتورها یک شیر مخصوص به نام شیر هواگیری نصب می‌کنند.

انتخاب محل نصب رادیاتورها

این محل باید به گونه‌ای انتخاب شود که رادیاتور افزون بر گرمایش اتاق هوایی مطبوع در هر نقطه از اتاق ایجاد کند. چون معمولاً سردترین مکان در اتاق نزدیک پنجره است و به علاوه از طریق درزهای آن امکان نفوذ هوا به داخل اتاق وجود دارد‌. جایگاه و اندازه رادیاتورها با توجه به موقعیت پنجره مشخص می‌شود. از این رو بهترین تزویع دما در اتاق و بهترین جبران برای کسری تابش وقتی رخ می‌دهد که رادیاتور زیر پنجره نصب شود. اگر رادیاتور که حدود ۶۰٪ گرما را به صورت جابجایی منتقل می‌کند به صورت آزاد جلوی دیوار بیرونی زیر پنجره نصب شود نیروی شناوری هوای گرم آن به قدری بزگ خواهد بود که امکان نفوذ هوای سرد شده‌ی روی وجه داخلی پنجره و هوای سرد وارد شده از درزهای پنجره به درون اتاق را منتفی می‌سازد. با این کار جریان هوا در اتاق (گردش هوای اتاق) برقرار خواهد شد.

هرگاه رادیاتور زیر پنجره نصب شود طول آن باید معادل پنهای پنجره انتخاب شود. با این کار جریان عمودی هوا متعادل می‌شود و گرمی تاشبی رادیاتور بیشتر می‌شود.

حداقل فاصله رادیاتور از جداره های ساختمان از دیوار حداقل ۵۰ میلیمتر و از کف اتاق حداقل ۱۰۰ میلیمتر باید باشد. در این صورت هیچ گونه افت توانی پدید نخواهد آمد.

اگر رادیاتور در حالت‌های زیر نصب شود افت توان خواهد داشت.

  1. پنجره
  2. زیر تاقچه
  3. داخل کابین یا پشت پرده

در صورتی که از یک ورقه جهت پوشش رادیاتور استفاده شود افت توان ممکن است به ۱۵٪ برسد. پیشرفت روز افزون علم و تکنیک و توجه هر چه بیشتر به آسایش و رفاه زندگی به همراه گسترش احداث واحدها و مجتمع‌های مسکونی‌، تجاری و اداری‌، ابداع و ساخت تاسیسات متنوع مهندسی نظیر سیستم‌های تهویه مطبوع و حرارت مرکزی را به دنبال داشته که به کارگیری آن ضمن بر آوردن اهداف اولیه و اساسی کنترل شرایط حرارتی و برودتی پیامدهای مطبوعی نظیر بهینه سازی استفاده از منابع انرژی‌، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی اجتناب از خطرات مالی و جانی را به دنبال داشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.