مقاوم سازی ساختمان های قدیمی در برابر زلزله

فرایند ارتقای مقاومت سیستم سازه ای (ساختمان موجود) جهت بهبود عملکرد لرزه ای ساختمان را مقاوم سازی ساختمان می گویند.

381

مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

این بخش بخش های زیر ارائه خواهند شد:

معرفی مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله
روش های مقاوم سازی
ویژگی های اقتصادی روش های مختلف مقاوم سازی
نیاز به مقاوم سازی در ایران

مقاوم سازی

فرایند ارتقای مقاومت سیستم سازه ای (ساختمان موجود) جهت بهبود عملکرد لرزه ای ساختمان را مقاوم سازی ساختمان می گویند. البته مقاوم سازی ساختمان محدود به مقاوم سازی لرزه ای نمی باشد و ممکن است دلایلی دیگری از جمله افزایش بارهای وارده بر سازه، اضمحلال مصالح داشته باشد. برای آشنایی با این دلایل و مطالب مرتبط در این خصوص لطفا صفحه مقاوم سازی ساختمان را مطالعه کنید.

ساختمان های موجود که در معرض خطر رلزله قرار دارند و ساختمان های آسیب دیده در زلزله می توانند از طریق روش های ارائه شده در این مقاله مورد مقاوم سازی قرار بگیرند.

ترمیم ساختمان ها نسبت به تخریب آنها بسیار اقتصادی تر است، همچنین در خصوص سرعت عمل ترمیم نسبت به تخریب ساختمان نیز باید توجه ویژه ای داشت. برای مثال در همین زلزله اخیر که در کرمانشاه، سرپل ذهاب و اطراف آن اتفاق افتاد باید این نکته را ذکر کرد که با توجه وقوع این زلزله در فصل سرما و بارندگی نیاز شدیدی برای ایجاد اقامت گاه برای هموطنانمان وجود دارد. ارسال چادر در قدم اول و سپس ساخت و برقرای کانکس ها اولین اقدامات برای استقرار این عزیزان بوده است. شاید با ترمیم برخی از ساختمان ها که قابلیت مقاوم سازی دارند بتوان استقرارگاه هایی که هزینه نسبتا پایینی دارند و در مدت زمان کوتاهی ساخته می شوند، ایجاد کرد.
روش های مقاوم سازی کلی ساختمان

در این روش مقاوم سازی، ترمیم کل ساختمان و ارتقای مقاومت کلی ساختمان در برابر زلزله تامین می شود. این روش ها در زیر نامبرده شده اند:

اضافه کردن دیوار برشی
افزود میانقاب ها
اضافه کردن بادبندی
اضافه کردن دیوار کناری و پشتبند
افزایش ضخامت دیوار
کاهش جرم ساختمان
افزودن دمپر و جداساز لرزه ای به ساختمان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.