• عایق پیش ساخته ( عایق لوله ) ساخته شده از الیاف یکنواخت شیشه که به وسیله نوعی رزین گرماسخت بطور متراکم و فشرده ، شکل گرفته و یکپارچه گردیده است‌. رزین مورد استفاده ، غیر آتش‌گیر و نامحلول در آب و عایق ، در محیطهای شیمیایی پایدار است .

    متداول ترین مواد عایق
    فهرست کلی مشخصات و خواص فیزیکی متداول ترین مواد عایق مورد استفاده درصنایع و تأسیسات به شرح زیر می باشد :

    * سیلیکات کلسیم :
    یک نوع عایق دانه ای ساخته شده از آهک و تقویت شده توسط ذرات سیلیکا با ساختار یکپارچه و صلب به همراه مواد معدنی آلی که محدوده دمایی آن بین این ۳۸ الی ۹۸۲ درجه سانتی گراد است . این نوع عایق ضمن اینکه مقاومت مناسبی در مقابل هر نوع تغییر شکل داشته و جاذب آب می باشد ، به سرعت نیز خشک شده و در نتیجه فاسد نمی شود . این ماده قابل اشتعال نبوده و اساساً برای سطوح و لوله های داغ مورد استفاده قرار می گیرد .

    * سلولزی الاستومری :
    عایقی است با ساختار متشکل از الاستومرهای طبیعی، مصنوعی و یا هر دو، که به شکل های انعطاف پذیر، نیمه صلب و یا فوم یکپارچه صلب با ساختار سلول بسته قابل تهیه می باشد . این نوع عایق برای محدوده های دمایی بالای ۱۰۴ درجه سانتی گراد قابل استفاده است .

    * سلولزی شیشه ای :
    این نوع عایق به شکل تخته ای و پوشش روی لوله و سایر اشکال ساخته می شود . ( مانند پلی استایرن و پلی اورتان )
    محدوده دمایی آن بین – ۴۰ الی ۴۸۲ درجه سانتی گراد می باشد . این ماده در دماهای پائین هدایت حرارتی کمی داشته ، مقاومت سایش آن کم و درمقابل خوردگی نیز مقاوم است . همچنین قابلیت جذب صوت از مشخصات ویژه این نوع عایق می باشد .

    * الیاف شیشه ( پشم شیشه ) :
    این عایق در شکل های متنوع و مختلفی ساخته شده است. از آن جمله به شکل عایق پتویی قابل انعطاف ، صفحات نیمه صلب و یکپارچه صلب و پوشش های پتویی و لوله ای قابل تهیه می باشد .
    محدوده دمایی آن بین – ۷۳ الی ۵۳۸ درجه سانتی گراد بوده که بستگی به ساختار فیزیکی این نوع عایق دارد .
    الیاف این نوع مواد با حرارت به یکدیگر دوخته و متصل شده اند ، ضریب هدایت حرارتی آن پائین بوده و براحتی قابل برش می باشد ، خاصیت ارتجاعی الیاف شیشه ای بالا بوده ، در حالیکه در مقابل ضربه مقاومت کمی دارد. هزینه های نصب و اجرای آن کم می باشد . قابلیت خوب جذب صوت از مشخصات ویژه این نوع عایق می باشد .

    * فوم یا اسفنج پلاستیکی ( پلاستوفوم ) :
    این نوع عایق از مواد یکپارچه به شکل سلول بسته ساخته شده است . میزان هدایت حرارتی این عایق ها ممکن است در مدت زمان بهره برداری ( افزایش طول عمر ) به علت نفوذ هوا در بین سلول های آنها، افزایش پیدا کند. فوم های پلاستیکی سبک بوده و به راحتی بریده می شود . مواد تشکیل دهنده این نوع عایق قابل اشتعال بوده ، اما در صورت اشتعال، شعله در خود عایق خاموش شده و توسعه نمی یابد .
    این نوع عایق به شکل های پیش ساخته و تخته ای قابل دسترس می باشد . اسفنج های پلاستیکی عموماً در محدوده دمای پائین و متوسط مورد استفاده قرار می گیرند .

    * عایق های سیمانی :
    این نوع عایق از مخلوط الیاف فیبری و مواد مختلف عایق با آب و همچنین نوع خاصی از سیمان ساخته شده است. این نوع عایق به شکل اجسام پلاستیکی نرم برای استفاده در سطوح نامنظم کاربرد دارد . هزینه نصب و اجرای این نوع عایق ها زیاد بوده و معمولاً به شکل کالای نمایشی تولید می شود . بکارگیری عایق های سیمانی برای سطوح دما بالا مناسب می باشد .

    * الیاف معدنی یا پشم های معدنی :
    این نوع عایق از به هم دوختن الیاف سنگ یا سرباره به یکدیگر بوسیله حرارت تهیه می گردد . حداکثر دمای قابل استفاده از این عایق ها ۹۸۲ درجه سانتی گراد بوده و مواد آن غیر قابل اشتعال می باشد . ( پشم سنگ و پشم سرباره از این نوع عایق می باشد )
    عایق نوع الیاف معدنی به شکل پیش ساخته و پتویی انعطاف پذیر، قابل دسترس می باشد و عمدتاً در محدوده های دمایی بالا و متوسط قابل استفاده است .

    *عایق الیاف نسوز :
    این نوع عایق از مواد معدنی و الیاف سرامیکی همراه با ذرات سیلیکا و اکسید آلومینیوم که در دمای بالا به هم دوخته شده اند ، ساخته شده است.
    این نوع عایق به شکل پتویی و یا به شکل آجری یکپارچه ساخته می شود. این نوع عایق در مقابل شوک های حرارتی مقاوم بوده و تحمل دماهای بسیار بالا را دارد و همچنین غیر قابل اشتعال می باشد .

    برچسب: الياف شيشه, الياف معدنی, پشم شيشه, پشم های معدنی, پلاستوفوم, سلولزی الاستومری, سلولزی شيشه ای, سيليكات كلسيم, عايق الياف نسوز, عايق های سيمانی, متداول ترين مواد عايق, متداول ترين مواد عايق پشم سرباره, متداول ترين مواد عايق پشم سنگ, متداول ترين مواد عايق کاری, متداول ترين مواد عايق کننده, متداول ترين مواد عايق گرم

    عایق پیش ساخته ( عایق لوله ) ساخته شده از الیاف یکنواخت شیشه که به وسیله نوعی رزین گرماسخت بطور متراکم و فشرده ، شکل گرفته و یکپارچه گردیده است‌. رزین مورد استفاده ، غیر آتش‌گیر و نامحلول در آب و عایق ، در محیطهای شیمیایی پایدار است . ایزوران PSA عایق پیش ساخته لوله با روکش کاغذ آلومینیم مسلح می باشد .

    کاربردها
    این گروه از محصولات به منظور پوشش عایقکاری لوله های انتقال آب سرد ، بخار و سیالات گرم و سرد در صنایع نفت ،گاز ،پتروشیمی، نیروگاهها ، صنایع نساجی ، سیمان و در تاسیسات ساختمان کاربرد دارد .

    مزایا
    سهولت در جابجایی و حمل و نقل
    نصب آسان و تسریع در عایقکاری
    دوام کیفیت و حفظ عملکرد طی سالیان بهره برداری و تعمیرات ادواری
    جذب و کاهش عالی صدا
    غیر خورنده و فاقد یون کلراید
    ضخامت و تراکم یکنواخت عایق در طول لوله
    مقاوم در برابر رشد باکتری ، قارچ و حشرات
    بی خطر برای سلامتی