عملیات بنایی با سنگ در ساختمان سازی

با قراردادن یک لایه قلوه در روی خاک کوبیده شده مانع از نفوذ آب به داخل مصالح کف سازی و نتیجتا کف ساختمان می شود به این عمل (( قلوه چینی یا بلوکاژ))می گویند

1,492

عملیات بنایی با سنگ به دو صورت زیر انجام می شود:

  • عملیات بنایی با سنگ لاشه و ملات های ماسه سیمان، ماسه آهک و ملات باتارد که برای کارهای پی سازی و کرسی چینی و دیوار حائل و یا دیوار خارج از پی کاربرد دارد.
  • عملیات بنایی با سنگ به صورت خشکه چینی که در بلوکاژ کف، ساختمان و محوطه ها درناژ و خشکه چینی پشت دیوارهای حائل و زهکشی کاربرد دارد.

بلوکاژ: عبارت است از سنگ چینی در کف ساختمان با سنگ لاشه یا سنگ قلوه به منظور زهکشی

برای اجرای زیر سازی لازم برای کف ساختمان در طبقه همکف ،  یعنی جایی که مستقیما با زمین در تماس است  ،  از قلوه سنگ های بزرگ استفاده می کنند . در این نوشته ، فلسفه استفاده از این قلوه سنگ های بزرگ بر پایه چند آزمایش تشریح میشود :

  • حفظ روسازی از رطوبت کف :

-خاک ها رطوبت را به داخل خود می مکند . این خاصیت هرچه خاک متراکم تر باشد بیشتر اتفاق می افتد به سبب قانون لوله های موئینه و فشار اسمزی هر چه فاصله بین ذرات خاک کمتر باشد آب میل بیشتری به بالا رفتن پیدا خواهد کرد .

-گیاهان به وسیله همین خاصیت آب و املاح را به داخل آوندهای خود جذب کرده و به برگها می رسانند.هرچه منافذ باریکتر و ظریف تر باشد آب به تراز بالاتری کشیده می شود . یعنی هر قدر دانه های متشکله خاک ریز تر باشد امکان بالاآمدن آب بیشتر است.

درناژ: عبارت است از سنگ ریزی پشت دیوارها و پی ها با سنگ قلوه یا سنگ لاشه به منظور زهکشی

درناژ یا زهکشی،فرآیند خارج کردن آب سطحی اضافی و مدیریت سفره آب زیرزمینی کم عمق از طریق نگه داشت و دفع آب و مدیریت آب برای رسیدن به منافع دلخواه اقتصادی و اجتماعی است. 

 

  • نفوذ آب به لایه‌های  زیرین باعث کاهش ظرفیت باربری گشته و منجر به نشست و خرابی در لایه‌های مذکور می‌شود بدین منظور پشت دیوارها و پی‌ها اقدام به سنگ ریزی با قلوه یا لاشه می‌نمایند.

 

استفاده از قلوه سنگ و سنگ لاشه به صورت خشکه چینی دارای خاصیت مویینگی است و از تراوش آب به سمت بالا جلوگیری می نماید.

عملیات بنایی با سنگ باید براساس نقشه های اجرایی و دستورالعمل های دستگاه نظارت و طبق برنامه زمان بندی اجرای عملیات صورت گیرد. بدین منظور باید با پیش بینی های لازم، سنگ های مورد نظر را با قواره و اندازه های نشان داده شده در نقشه ها و مشخصات، در کارگاه دپو و آماده گردد تا اجرای عملیات به صورتی پیوسته امکان پذیر بوده و وقفه ای در کار ایجاد نشود

شکل زیر سنگ چینی با سنگ لاشه در پی یک ساختمان بتنی را نمایش می دهد.

عملیات بنایی با سنگ

شکل زیر بلوکاژ با سنگ قلوه را نمایش می دهد.

بلوکاژ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.