کف پوش هوشمند

به لطف فن آوری، این محصولات هر روز می‌توانند بیشتر از چیزی که حتی بخاطر آن اختراع نیز شده‌اند به ما یاری رسانند.

721

کف پوش هوشمند

هوشمند سازی ساختمان‌ها و کنترل بخش‌های مختلف ساختمان با استفاده از اسمارت فون‌ها بخش جدایی ناپذیر زندگی مدرن امروزی به حساب می‌آید. از این رو ساخت تجهیزات جدید و نوآوری‌های مختلف در این باره محبوبیت زیادی برای سازندگان به همراه خواهد داشت. یکی از مواردی که سرعت رشد خوبی دارد و هنوز هم جا برای کار دارد، خانه‌ای با کف پوش هوشمند است.

به لطف فن آوری، این محصولات هر روز می‌توانند بیشتر از چیزی که حتی بخاطر آن اختراع نیز شده‌اند به ما یاری رسانند. از تلفن‌هایی که ایمیل ارسال می‌کنند و به اینترنت و ویدئو چت دسترسی دارند، تا ظروف آشپزخانه‌ای که سریع غذا خوردن را به شما تذکر می‌دهند. و‌ خانه‌ای که به قدری هوشمند باشد که موقعیت مکانی شما را در هر دقیقه از روز  تشخیص دهید.

نمونه اولیه کف پوش هوشمند که توسط Baudisch و تیم تحقیقاتیش اختراع شده بود با ضخامت ۲ میلی‌متر در حدود ۲/۵ متر مربع است و ۳۲ سنسور در هر متر مربع دارد که می‌توان آن را بر روی هر نوع زمینی قرار داد تا آزمایشات خاص یک کف پوش هوشمند بر روی آن انجام شود. به محض متوجه شدن افتادن فرد بر روی زمین سنسورهای این کف‌پوش فعال‌، دری باز می‌شود و سیگنال به صدا در می‌آید. این کف پوش هوشمند همچنین قادر به تشخیص افتادن فرد یا شی است. این کف پوش با یک غشای انعطاف پذیر با رزولشین بسیار بالا پوشیده شده‌ که قادر به تشخیص هر حرکتی در اثر  فشار است. فشارهای وارده توسط  LED‌های مادون قرمز که دور تا دور کف پوش کار گذاشته شده است ضبط می‌شود و به دوربینی که زیر سطح آن کار گذاشته شده است سیگنال‌هایی را ارسال می کند. تمامی این اطلاعات و داده‌ها توسط نرم افزار آنالیز شده و پس از محاسبه اندازه فشار حقیقی هر شی، پاسخ مناسب آن ارسال می شود. بعنوان مثال اگر چندین نفر بر روی این کف پوش ایستاده باشند، ممکن است تصویری برای شروع بازی ویدئویی بطور مستقیم بر روی زمین ایجاد شود. سازندگان معتقدند این کف پوش هوشمند برای سالمندانی که به تنهایی زندگی می‌کنند بسیار مفید است.

شرکت فیلیپس نیز در همکاری با شرکت سازنده کف‌پوش Desso دست به کار جالبی زده است و با ادغام فناوری LED و بافندگی، کف‌پوش‌هایی تولید کرده که از خود نور ساطع می‌کنند و فراتر از اینها می‌شود طرح‌های و شکل‌های دلخواهی را روی آن نشان داد.

کاربرد این کف پوش هوشمند بسیار گسترده خواهد بود، با این کف‌پوش‌ها می‌شود اطلاعات دلخواه، لوگو یا متن را نمایش داد و یا با نشان دادن فلش‌هایی جهت حرکت افراد مشخص کرد. حتی برای خارج کردن سریع و ایمن مردم در هنگام ضرورت، مثلا از سالن انتظار یک فرودگاه یا روشنایی یک صحنه تئاتر می‌شود از آن استفاده کرد. فیلیپس پیش از این لامپ‌های روشنایی Hue را معرفی کرده بود که با آنها و به یاری یک گوشی هوشمند می‌شد  خانه را با نوری با رنگ و شدت دلخواه روشن کرد.

تولید برق از کف‌ پوش‌های هوشمند

سیستم Pavegen‌ نمونه‌ای از یک ایده ساده برای تولید انرژی پاک محسوب می‌شود که در سطح معابر یا اماکن پر تردد نصب شده و انرژی حاصل از گام‌های عابران را به برق تبدیل می‌کند. کف پوش‌های این سیستم در بین آسفالت خیابان تعبیه شده و انرژی جنبشی راه رفتن، دویدن یا پریدن عابران پیاده را به انرژی الکتریسیته تبدیل می‌کند؛ برق تولید شده نیز برای روشنایی لامپ‌های خیابان و تابلوهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. محدودیت اصلی این فناوری، تولید میزان وات کم انرژی الکتریسیته است و میزان انرژی قابل ذخیره بستگی به قدرت راه رفتن افراد دارد؛ بطور میانگین انرژی ذخیره شده از هر گام، معادل تأمین ۳۰ ثانیه نور برای یک لامپ ال‌ای‌دی خیابان است. محققان این شرکت، راهروهای مدرسه‌ای در کانتربری را به کاشی‌های هوشمند مجهز کردند که انرژی حاصل از گام‌های دانش‌آموزان را در خود ذخیره و به انرژی برق تبدیل می‌کند.انرژی برق تولید شده برای تأمین روشنایی راهروهای مدرسه و شارژ دستگاه‌های الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به کاهش هزینه‌های برق کمک می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.