بازطراحی موتور بمب افکن‌های بی ۵۲ توسط رولزرویس

109

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، هواپیماهای بی ۵۲ یکی از ابزار مؤثر ارتش آمریکا در دوره جنگ سرد بودند و رولزرویس با غلبه بر شرکت‌هایی مانند جنرال موتورز و پرات و ویتنی توانست موتور توربوفن اف – ۱۳۰ خود را برای نصب بر روی این هواپیمای غول پیکر طی سه دهه آینده ارائه دهد.

از تولید نسل اول این هواپیماها حدود ۷۰ سال می‌گذرد ولی با بازمهندسی و ارتقای طراحی موتور و تجهیزات هواپیماهای مذکور از آنها برای حمل مجموعاً ۳۲ هزار کیلوگرم انواع تسلیحات متعارف و هسته‌ای در جهان استفاده شده است. هم اکنون ۷۶ هواپیمای بی ۵۲ اچ در جهان در حال استفاده است و ۱۲ هواپیمای دیگر نیز به صورت ذخیره آماده استفاده است.

نسل جدید هواپیماهای بی ۵۲ با نسل اولیه آنها که در سال ۱۹۵۵ عرضه شدند، تفاوت اساسی دارند. بر روی نسل جدید آنها تجهیزات پیشرفته الکترونیکی، سیستم‌های توزیع کننده سلاح و غیره نصب شده و هشت موتور و ۴۲ قطعه تازه برای هر هواپیمای بی ۵۲ در نظر گرفته شده که ارزش مادی اجرای این طرح ۲.۶ میلیارد دلار است.

مدل نظامی شده موتور اف -۱۳۰ که بر روی این بمب‌افکن ها نصب می‌شود و قبلاً نسخه‌ای دیگر از این موتورها بر روی هواپیماهای جت تجاری گلف استریم جی ۶۵۰ نصب شده بودند.

این موتور با قدرت رانش ۱۶۹۰۰ پوندی دارای پنکه‌های ۱۳۰ سانتیمتری است که مجهز به پره های تیتانیومی، توربین‌های دومرحله‌ای و کمپرسور محوری اچ پی هستند.

سیستم احتراق پیشرفته این موتور بازده بیشتری دارد و پرواز این هواپیما را بدون نیاز به سوخت‌گیری برای مدت بیشتری ممکن می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.