اعترافات تدوینگر «دیدن این فیلم جرم است» در گفت و گو با برنا

19

سیاوش کردجان تدوینگر سینما و تلویزیون است که شروع فعالیت تدوین او در تلویزیون با مجموعه «نیمکت» محمد رحمانیان و بعدها با مجموعه «توی گوش سالمم زمزمه کن» و «مسافرخانه سعادت» ادامه پیدا کرد و با فیلم سینمایی «ده رقمی» همایون اسعدیان وارد عرصه تدوین سینما شد.

از فعالیت های مهم او می توان به تدوین سریال های «نابرده رنج»، «تعبیر وارونه یک رویا»، «لحظه گرگ و میش» و دو فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» و «مصلحت» اشاره کرد.

سیاوش کردجان در پاسخ به این سوال که تدوینگر به عنوان کارگردان نهایی اثر چقدر می تواند در کلیت کار با توجه به اینکه اخیرا در برخی از سریال های تلویزیونی افت کیفیت تدوین و کم دقتی در تدوین دیده می شود به گونه ای که در برخی مواقع راکورد ها حفظ نمی شود موثر باشد ؟ به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: اول از همه و در خصوص این که می گویند کارگردان دوم تدوینگر است باید گفت این موضوع به خیلی از  مسائل بستگی دارد درواقع من اکنون از تلویزیون اطلاعی ندارم اما پلتفرم ها و ساترا مدام درحال اصلاحیه دادن هستند که این اصلاحیه ها آنقدر زیاد است که ما مجبور می شویم هر لحظه قسمت هایی از فیلم یا سریال را حذف کنیم که این مسئله باعث بهم ریختگی در راکورد می شود. البته باید گفت که تماشاگر و مخاطب متوجه این بهم ریختگی در راکورد و سانسور در برخی از قسمت ها نمی شود اما عجله داشتن و بازبینی نکردن فیلم و سریال ها در اینکه تدوین خوب از آب در نیاید تاثیر گذار است .

تدوینگر «نابرده رنج» در این خصوص که آیا تدوینگر کاربلد می تواند یک کار ضعیف یا متوسط را نجات دهد بیان کرد: راستش یک اثر معمولی را می توان خوش ریتم و قابل دیدن کرد تا تماشاگر از دیدن آن خسته نشود اما واقعا وقتی یک کار ضعیف از همان ابتدا چه در فیلمنامه و چه در کارگردانی دچار ضعف است نمی توان با تدوین آن را قوی کرد و به سطح بالاتر رساند چرا که چنین چیزی امکان پذیر نیست.

کردجان در پاسخ به این سوال که آیا تدوینگر در مرحله پایانی می تواند با برداشت و نماهای مناسب از بازیگران روی بازی آن ها نقش داشته باشد اظهار کرد: بله این کار را می توان انجام داد من خود شخصا همیشه راش ها و برداشت ها را در پایان نگاه می کنم و از هر برداشتی که به نظر من مناسب است و مربوط به بازی بازیگران می شود استفاده می کنم و به نظر من این اتفاق به شدت به تدوینگر ربط دارد یعنی می توان یک بازی خوب را با تدوین بد خراب کرد و بلعکس.

این تدوینگر در این خصوص که چرا این روز ها تدوین بسیاری از سریال ها به دست اپراتور ها سپرده شده و در پلان ها بهم ریختگی و ضعف چیدمان به چشم می خورد تصریح کرد: تنها دلیلی که دارد این است که هیچ کس نمی خواهد در این راه هزینه کند و حتی گاهی اوقات تدوین یک اثر به دست کارگردان آن اتفاق می افتد که به نظر من این مسئله بسیار اشتباه است چراکه کارگردان زحمت زیادی برای تک تک پلان های اثر خود کشیده است و دلش نمی آید تا آن پلان ها را بابت ریتم مناسب تری دور بریزد.

سیاوش کردجان در پایان و در پاسخ به این سوال که چه دلیلی دارد گاهی برخی از تدوینگران در جریان روند داستان قرار نمی گیرند و بر اساس اوراق منشی صحنه تدوین انجام می دهند خاطرنشان کرد: تدوینگر در وهله اول باید از کلیات داستان آگاه باشد اما این اتفاق از نظر من بسیار اشتباه است و در طول سال ها فعالیتم این اتفاق هیچ گاه برای من پیش نیامده است و واقعا در جریان نیستم که این اتفاق رخ می دهد یا خیر اما معمولا برگه های منشی صحنه فقط برای این است که بگوید تا کدام برداشت مناسب است و کدام برداشت از نظر کارگردان مناسب نبوده است. تدوینگر باید همه برداشت ها را ازجمله برداشت های اوتی و حذفی را از نظر بگذراند و از آن ها آگاهی لازم داشته باشد چراکه ممکن است از بین آن برداشت های حذف شده تکه ای از فیلم یا سریال به کار بیاید و در اثر کارساز باشد که اگر تدوینگر فیلمنامه را نخوانده باشد نمی تواند مونتاژ درستی داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.