موضع‌گیری نماینده زن درباره حجاب؛ لا اِکراه فی‌الدین!

54

فاطمه مقصودی، نماینده بروجرد و عضو کمیسیون امور داخلی در مجلس شورای اسلامی پیرامون حرف و حدیث‌های مربوط به حجاب و گشت ارشاد به ایلنا گفته است: ببینید قرآن کریم می‌فرماید «لا اِکْراهَ فِی الدّین»، در دین ما اجباری وجود ندارد!

او می‌افزاید: اصلا خوبی دین اسلام این است که دین محبت است، فرامین اسلامی و موازین و شعائر اسلامی بهتر است که قلبی باشد و با معرفت انجام شود. یعنی وقتی که من با معرفت تمام حجابم را، اصول دین را و حریم‌ها را رعایت می‌کنم این نشان از خردورزی، معرفت و دانش زنان جامعه ماست.

مقصودی تصریح می‌کند: در نتیجه بهتر است که ما به جای سختگیری‌هایی که ممکن است رمندگی ایجاد کند و آسیب‌زا باشد، بیشتر مردم را با ارزش‌ها و معنویات آشنا کنیم، راه‌های دیگری هم برای تشویق جامعه به رعایت حجاب و شعائر اسلامی وجود دارد.

نماینده بروجرد همچنین گفته است: نگاه همه ما باید به مقام معظم رهبری باشد و از ایشان الگو بگیریم، می‌بینیم که ایشان فوق‌العاده با رأفت اسلامی با موضوعات برخورد می‌کنند و اینگونه سختگیری‌ها را تایید نخواهند کرد. ماهم که پیرو ایشان هستیم، باید تبعیت داشته باشیم.[۱]

*انتظار از نمایندگان محترم مجلس اینست که از پیشگامان جامعه و عصاره فضائل ملت باشند.

مبحث تفسیری آیه مبارکه “لا اِکراه فی الدین” شامل تعریف من‌درآوردی که خانم مقصودی بیان می‌کنند، نیست بلکه منظور این آیه شریفه اینست که در انتخاب دین آزادی وجود دارد. اما پس از آنکه دینی انتخاب شد؛ فرد پذیرنده نسبت به پذیرش کلیت آن دین مکلف است.

مثال عینی این کلام آنست هنگامی که افرادی در داخل حکومت، سرزمین و جامعه اسلامی ایران زندگی می‌کنند، مکلف به رعایت شئونات اسلامی حکومت و جامعه نیز هستند و کسی نمی‌تواند و نباید به بهانه تفسیر غلط از “لا اکراه فی الدین” خود را از رعایت‌های عقلانی اجتماع اسلامی مستثنی بداند.

مسئله کار فرهنگی و محبت و الفاظی از این قبیل نیز ضرورت اول و همیشگی است. اما نه به این معنی که نیازی به نظارت‌های قانونی نیست. چه اینکه این استدلال غلط را می‌توان درباره دزدی و ضرب و جرح و قتل هم داشت!

در ماجرای رهبری هم لازم به اشاره است که مسئله امنیت اخلاقی دقیقا از تأکیدات معظم‌له است.

خانم مقصودی بعنوان نماینده مجلس آیا این جملات چند سال قبل رهبر معظم انقلاب در دانشگاه علوم انتظامی را خوانده‌اند که فرمودند:

“در این برنامه‌های امنیت روانی و اخلاقی و اجتماعی که در این مدت نیروی انتظامی در مواجهه‌ی با اشرار و بقیه‌ی اخلالگران در امنیت روانی و اجتماعی جامعه اقدام کرد، مردم هرجا موفقیتی از شما سر زد و دیدند، احساس موفقیت برای خودشان کردند؛ احساس افتخار کردند.”[۲]

خانم مقصودی آیا می‌دانند که رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب سردار اشتری به سمت فرماندهی نیروی انتظامی بر لزوم ابتکار عمل لازم در برقراری آرامش اخلاقی و اجتماعی نیز تأکید کرده‌اند؟![۳]

لازم به تأکید است که نیروی انتظامی فقط یکی از کارگزاران نظام در ذیل فرمان عمومی امنیت اخلاقی است که وظیفه نظارت قانونی دارد. دستگاه‌های متولی دیگری نیز در این زمینه وظیفه دارند که باید در کنار فراجا، گام‌های فرهنگی و ارشادی و غیره را به پیش ببرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.