افزایش نرخ سود بانکی ضروری بود

56

رحمان سعادت کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درخصوص اهمیت افزایش نرخ بهره بانکی و آنچه در این موضوع باید مورد نظر سیاست گذار قرار بگیرد گفت: با توجه به اینکه بحث بودجه در روز‌ها و هفته‌های آتی یکی از مباحث مهم اقتصادی کشور به شمار می‌رود این بحث در کنار مباحث دیگری مثل افزایش دستمزد و بالا بردن نرخ بهره بانکی منجر به آن می‌شود که سیاست گذار با اعمال بهترین سیاست‌ها به این مباحث ورود کند چرا که عدم اتخاذ سیاست‌ها و رویکرد‌های درست در این موضوعات، چون می‌تواند اثر تورم بخشی روی اقتصاد داشته باشد به زیان کشور تمام می‌شود.

وی با تایید این موضوع که نرخ بهره بانکی باید افزایش می‌یافت گفت: قطع به یقین در فضای تورمی که نرخ تورمی بیش از ۴۰ درصد در اقتصاد کشور برآورد شده است بانک مرکزی نمی‌توانست همچنان سیاست پرداخت سود بانکی با نرخ ۱۸ درصد را اعمال کند بنابراین افزایش نرخ سود بانکی سیاست درستی است که از سوی بانک مرکزی در پیش گرفته شد.

سعادت در این باره تصریح کرد: مساله مهم این است که مناسب نبودن نرخ سپرده بانکی و نداشتن تناسب با نرخ تورم قطعا منجر به فرار سرمایه‌ها و عدم رغبت برای سپرده گذاری در نظام بانکی کشور می‌شود به این دلیل طبیعتا برای حرکت دادن سرمایه‌ها به سمت بانک باید نرخ سود افزایش می‌یافت.

افزایش نرخ سود بانکی ضروری بود/ سپرده بانکی گزینه مناسب برای افراد ریسک گریز

وی در این باره خاطر نشان کرد: طبیعتا سرمایه گذار و صاحبان سرمایه به دنبال حاشیه سود بیشتر هستند به همین دلیل نرخ‌های قبلی سود بانکی منجر به کشتن انگیزه برای سپرده گذاری در نظام بانکی می‌شد به این دلیل بانک مرکزی در راستای ایجاد میل و رغبت در سپرده گذاران این رویکرد بسیار مهم را در دستور کار قرار داد.

این کارشناس اقتصادی معتقد است: یکی از فواید سپرده گذاری در نظام بانکی کاهش ریسک در سرمایه گذاری است. بخشی از مردم که تمایلی برای ریسک کردن در بازار‌های دیگر را ندارند اولویت بیشتری به سپرده گذاری بانکی می‌دهند به همین خاطر لازم بود بانک مرکزی موضوع افزایش نرخ سود بانکی را در دستور کار خود قرار دهد.

رحمان سعادت معتقد است: اگر با تمهیدات درستی مثل افزایش بهره بانکی سرمایه‌ها به سمت نظام بانکی کشور سوق داده شود و با سیاست گذاری درست سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های مولد هدایت شود زمینه لازم برای کاهش شغل‌های کاذب و معاملات کاذب فراهم می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان خاطر نشان کرد: به دلیل اهمیت خارج کردن سرمایه‌ها از فعالیت‌ها و بازار‌های غیر مولد افزایش سود بانکی می‌تواند راهکار مناسبی برای نظم بخشی به هدایت سرمایه‌ها به بنگاه‌های مولد باشد مشروط به اینکه از فعالیت‌های مولد و محیط کسب و کار به بهترین شکل ممکن حمایت شود.

نویسنده: میلاد شکری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.