نقشه‌ عجیب ناتو برای شکار سلاح‌های هسته‌ای روسیه

18

به گزارش اکوایران، تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای حمله به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، تنش‌ها بین مسکو و ناتو را به بالاترین سطح در دهه‌های اخیر رسانده است.

شکارچی سلاح‌های هسته‌ای مسکو

در طول ۱۸ ماه گذشته، برخوردهای نزدیکی در امتداد مرزهای ناتو با دو کشور متخاصم وجود داشته است و هواپیماهای ناتو و روسیه بر فراز دریای سیاه با هم درگیر شده‌اند. این محیط پرتنش با تهدیدات روسیه مبنی بر حمله هسته‌ای علیه غرب در پاسخ به حمایت نظامی ناتو از اوکراین، قابل توجه‌تر شده است.

به نوشته بیزنس‌اینسایدر، در حالی که جهان بر نبرد در اوکراین متمرکز شده، نیروهای روسی هنوز در کالینینگراد، منطقه محصور روسیه در دریای بالتیک حضور دارند، جایی که مسکو ناوگان بالتیک، نیروهای زمینی و سلاح‌های هسته‌ای خود را مستقر کرده است.

در یک جنگ در آینده، پهپادهای مخفی که ایالات متحده در اختیار اوکراین قرار داده است: فینیکس‌گوست و سوئیچ ‌بلید، می‌توانند مأموریت جدیدی داشته باشند، شکار سلاح‌های هسته‌ای روسیه در کالینینگراد.

5cdae14a021b4c63a32cf372

سامانه‌های موشکی زمین به هوای اس-۴۰۰ در یک پایگاه نظامی در کالینینگراد در مارس ۲۰۱۹/ رویترز

پهپادها علیه بمب‌های اتم

کالینینگراد یک پایگاه نظامی کلیدی است که در سواحل بالتیک، بین لیتوانی و لهستان قرار گرفته است. این منطقه دهه‌ها میزبان نیروهای هسته‌ای و متعارف روسیه بوده است، اگرچه ارتش از آغاز جنگ در سال گذشته، چندین واحد مستقر در آنجا را به اوکراین منتقل کرده است.

موقعیت کالینینگراد به کرملین اجازه می‌دهد تا چندین عضو ناتو را با تسلیحات دوربرد خود تهدید کند و می‌تواند پایگاهی باشد که نیروهای روسیه از آنجا به واکنش ناتو علیه خود، پاسخ می‌دهند.

ویلیام دی روبیو، ستوان دوم نیروی هوایی ایالات متحده، در مقاله‌ای که اخیرا توسط سرویس‌های متحد سلطنتی، یک اندیشکده بریتانیایی منتشر شد، نوشت: در حالی که احتمال جنگ با روسیه کم به نظر می‌رسد، کالینینگراد هنوز یک «تهدید بزرگ» برای ناتو است و ائتلاف نیاز به سرمایه‌گذاری روی نیروها و تسلیحات، برای خنثی کردن نیروهای روسی در این منطقه، در صورت وقوع درگیری دارد.

دی روبیو استدلال می‌کند که ناتو می‌تواند از نیروهای عملیات ویژه استفاده کند تا از پرتاب سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه که در کالینینگراد ذخیره شده، جلوگیری کند و این کار را با هدف قرار دادن موشک‌های بالستیک اسکندر که احتمالاً این سلاح‌ها را حمل خواهند کرد، انجام دهد.

5ae8d93a7708e9017b04b4b1

یک موشک بالستیک کوتاه برد اسکندر-ام

به گفته دی روبیو، هدف قرار دادن زیرساخت‌های فرماندهی و کنترل هسته‌ای روسیه «می‌تواند بازدارندگی و پیامدهای تشدیدکننده شدیدی داشته باشد» و باید از آن اجتناب شود، همانطور که نباید خود کلاهک‌های هسته‌ای را هدف قرار داد، اما به گفته دی روبیو، از بین بردن سکوهای پرتاب، توانایی حمله هسته‌ای روسیه را خنثی می‌کند.

دی روبیو می‌نویسد: از آنجایی که موشک‌های اسکندر متحرک هستند، نیروهای عملیات ویژه «بهترین روش برای مقابله با آنها خواهند بود»، و به ماموریت‌های نیروهای دلتای ارتش ایالات متحده و همتای انگلیسی آن، سرویس هوایی ویژه، برای شکار و نابودی موشک‌های اسکاد عراق در طول جنگ خلیج فارس، به عنوان سابقه اشاره می‌کند.

نیروهای ناتو می‌توانند از مهمات پرسه‌زن – پهپادهایی که قبل از برخورد با یک هدف و نابود کردن آن، در نزدیکی آن معلق می‌مانند- برای چنین مأموریتی در کالینینگراد استفاده کنند. دی روبیو می نویسد: «تمرکز باید روی آموزش این نیروها با پهپادهای فینیکس‌گوست و سوئیچ ‌بلید باشد، که به آن‌ها در عملیات جستجو و نابودی کمک می‌کند.

نیروهای عملیات ویژه برای انجام چنین مأموریت‌های دشواری آموزش دیده‌اند و یک اسکادران نیروی دلتا مجهز به مهمات پرسه‌زن -که به عنوان «پهپادهای کامیکازه» نیز شناخته می‌شود- می‌توانند برای انجام این عملیات به کالینینگراد نفوذ کنند. دی روبیو می‌نویسد: «برای فراهم شدن امکان اقدام سریع در صورت درگیری، ناتو باید سرمایه‌گذاری برای ساخت کمپ‌های عملیاتی کوچک در نزدیکی مرز لهستان و لیتوانی با کالینینگراد را آغاز کند.»

623883291d30a30019f4fe33

پهپادهای فینیکس‌گوست و سوئیچ ‌بلید

ایالات متحده ده‌ها میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین ارسال کرده و هزاران سلاح، از تانک‌های سنگین گرفته تا پهپادهای تهاجمی یک‌طرفه، مانند فینیکس‌گوست و سوئیچ ‌بلید، را ارائه کرده است، که یک گروه کوچک از سربازان می‌توانند آن‌ها را حمل و با آن کار کنند.

این پهپادها با برد نسبتاً کوتاه، برای از بین بردن اهداف نسبتاً کوچک در میدان نبرد طراحی شده‌اند، خواه تعداد معدودی از نیروها در یک سنگر باشد یا یک خودروی زرهی. ایالات متحده چند صد عدد از این دو پهپاد را در اختیار اوکراین قرار داده است، از جمله هر دو نسخه سوئیچ بلید.

سوئیچ بلید ۳۰۰ بار انفجاری تقریباً معادل یک مین ضد نفر کلیمور را دارد و  برای از بین بردن اهداف پیاده‌نظام استفاده می‌شود. از یک لوله خمپاره مانند شلیک می‌شود و برد آن حدود ۱۰ کیلومتر است، امّا تنها می‌تواند ۱۵ دقیقه در هوا بماند. سوئیچ بلید ۶۰۰ برای اهداف سنگین مانند تانک‌ها طراحی شده است و دارای بار انفجاری مشابه موشک ضد تانک جاولین است. برد آن ۴۰ کیلومتر است و می‌تواند حدود ۴۰ دقیقه در هوا بماند.

اطلاعات کمی در مورد قابلیت های مهمات پرسه زن فینیکس‌گوست وجود دارد. با این حال، مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که این پهپادها هم مانند سوئیچ بلید، مهمات حمله یک طرفه هستند.

مهمات پرسه‌زن، چه آن‌هایی که توسط شرکای بین المللی ارائه شده‌اند و چه آن‌هایی که توسط نیروهای اوکراینی ساخته شده‌اند، در اوکراین موفق بوده‌اند و به شکل گیری میدان نبرد در سطح تاکتیکی کمک کرده‌اند. همانطور که دی روبیو بیان می‌کند، با همراه کردن آن‌ها با نیروهای عملیات ویژه فوق آموزش دیده، که از پایگاه‌های نزدیک به مرز عمل می‌کنند، آن‌ها می‌توانند در دیگر رویدادهای غیر مترقبه جدی نیز ارزشمند باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.